Normal_tunnels_op_rijkswegen_vorig_jaar_ruim_8.000_keer_gesloten_door_te_hoge_trucks

Vrachtwagenchauffeurs negeren massaal hoogtemeldingen op rijkswegen. Rijkswaterstaat heeft de afgelopen jaren verscheidene maatregelen hiertegen genomen en toch kwam het in 2021 ruim 8.000 keer voor dat een tunnel de slagbomen naar beneden moest doen vanwege een te hoog beladen truck. In 2020 gebeurde dit bijna 800 keer minder. Dit meldt de Telegraaf. 

Een van de populairste tunnels voor te hoog beladen vrachtwagens, is de Drechttunnel. Daar ging het 2.146 keer mis; bijna dubbel zo vaak als in 2020. Ook bij de Velsertunnel, Coentunnel en Noordtunnel moesten de onderdoorgang geregeld dicht, maar lang niet zo vaak als bij de Drechttunnel.

Laadhoogte niet boven 4 meter

Rijkswaterstaat noemt het een hardnekkig probleem, waarvan sommige truckers zich helemaal niet bewust zijn. “Opwaaiende dekzeilen, uitstekende stangen of te hevig verende vrachtwagens kunnen op het moment dat een hoogtemeting gepasseerd wordt, net die centimeters zijn om de alarmbellen te laten rinkelen. Vandaar ook dat wij chauffeurs erop willen wijzen om, voordat ze gaan rijden, altijd goed na te meten of de laadhoogte niet boven de vier meter uitkomt, wat in heel Europa de wettelijke norm is”, legt Remco de Korte van Rijkswaterstaat uit.

Boete

Waarschuwingsborden aan de kant van de weg laten vrachtwagenchauffeurs weten dat er detectiepoorten in de buurt zijn waar ze tijdig kunnen achterhalen of ze te hoog beladen zijn. Een chauffeur die dan alsnog doorrijdt, zorgt ervoor dat de slagbomen van de tunnel naar beneden gaan. Te hoge trucks lopen het risico op een boete van 470 tot 1.100 euro.

Door: Nationale Transportgids / Johanne Levinsky