Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en bespaart op CO2

Door Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Nieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en bespaart op CO2
Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot en wordt het elektriciteitsnet minder belast. TotalEnergies in Nederland is deze maand begonnen om zijn nieuwe duurzame techniek gefaseerd uit te rollen in zijn gehele netwerk van openbare laadpalen. Dat meldt TotalEnergies. 

Nederland kent al de term slim laden voor elektrische auto’s. De vraag naar stroom is namelijk niet op elk moment van de dag gelijk. Om ’s avonds tijdens piekuren de vraag naar elektriciteit op te vangen, is nu nog fossiele stroom uit gas- en kolencentrales nodig. Tegelijkertijd is de vraag naar stroom tijdens daluren in de middag of het weekend soms zo laag, dat wind- en zonne-installaties meer opwekken dan nodig is. Vraag en aanbod kunnen beter op elkaar afgestemd worden door het laden van elektrische auto’s te verplaatsen naar een gunstiger moment. Bijvoorbeeld wanneer er minder stroom wordt verbruikt op het net.

Slim algoritme 

TotalEnergies gebruikt deze methode en voegt daar een slim algoritme aan toe, dat rekening houdt met wat er daadwerkelijk bij een laadpunt gebeurt. De nieuwe manier die de TotalEnergies introduceert houdt met alle omstandigheden rekening. Zowel met het aantal auto’s dat gelijktijdig laadt, hoe lang iemand al is aangesloten, hoeveel stroom een auto daadwerkelijk nodig heeft, de beschikbaarheid van groene stroom en de belasting van het net. Wanneer er veel stroom uit zon en wind beschikbaar is, verhoogt de beheerder het vermogen van de laadpalen. Daardoor kunnen elektrische auto’s meer en sneller laden. Slimme techniek zorgt ervoor dat auto’s die al langere tijd aan het laden zijn als eerste minder vermogen krijgen als er minder groene energie beschikbaar is. Zo ondervinden de auto’s die nog veel energie nodig hebben geen hinder van slim laden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Machine Learning technologie.  Zo kan het bedrijf de vraag beter afstemmen op het aanbod van duurzaam opgewekte stroom zonder dat klanten beperkt worden in hun mobiliteit, wordt Nederland minder afhankelijk van fossiele energie en wordt de belasting van het stroomnet beperkt.

Groene stroom 

Andere systemen voor slim laden stellen hun laadcapaciteit vooral af op de prijs van elektriciteit. TotalEnergies hanteert een ander criterium. ,,Wij sturen op CO2-besparing en stimuleren het gebruik van energie uit zon en wind”, zegt directeur Stefaan De Ganck van TotalEnergies Charging Solutions Nederland. ,,In de praktijk is de prijs van stroom vaak lager wanneer er veel groene stroom op het net beschikbaar is. Ook wordt het elektriciteitsnet op die momenten vaak minder belast. Dat zijn mooie bijkomstigheden, waar ook de e-rijder van kan profiteren.”

TotalEnergies is de eerste aanbieder in Nederland die dit op het hele openbare netwerk gaat doen. De beheerder beschikt hier over een snelgroeiend netwerk van 13.000 laadpunten, waarvan het grootste deel in de regio Noordwest (Noord-Holland, Flevoland, Utrecht, projectbureau MRA-Elektrisch) en de provincie Friesland. De implementatie gaat in goed overleg met deze regio’s.

Slim laden 

De nieuwe slim laden-technologie is de afgelopen jaren uitgebreid getest. Het uitgangspunt daarbij is en blijft dat de elektrische rijder ervan op aan kan dat de batterij voldoende vol is bij vertrek, zonder dat hij er iets voor hoeft te doen. 

Door: Nationale Transportgids 

28 maart '24 (13:48)

Herstel Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025

Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden. Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog, de werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

28 maart '24 (13:48)

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen. Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto's hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto's bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

28 maart '24 (13:48)

Meer aanvragen voor subsidie elektrische truck dan er geld beschikbaar is

De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het budget voor dit jaar bedroeg 45 miljoen euro en het totaal aangevraagde subsidiebedrag is 46,5 miljoen euro.

28 maart '24 ( 8:15)

Positief resultaat voor laadbedrijf Fastned

De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's Fastned heeft vorig jaar een stap richting winstgevendheid gezet. Voor de aftrek van onder andere rentes, belastingen en afschrijvingen boekte het bedrijf een positief resultaat.

28 maart '24 ( 6:00)

ANWB verwacht drukke wegen rond Pasen

Dagjesmensen en toeristen grijpen het paasweekend massaal aan om de weg op te gaan, verwacht de ANWB. De drukte begint donderdagmiddag al, als mensen vanaf hun werk naar huis rijden en gelijktijdig het recreatieverkeer op gang komt. Dat was vorig jaar goed voor de drukste spits van het jaar met 1491 kilometer file. De drukte is volgens de verkeersinformatiedienst vooral voelbaar in het midden van het land en in Noord-Brabant.

27 maart '24 (17:00)

Opvoersetjes e-bikes op openbare weg worden verboden door kabinet

Het kabinet is van plan bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen strafbaar te stellen op de openbare weg. Daarover wordt binnenkort een officieel besluit genomen, bevestigt een ingewijde na berichtgeving door RTL Nieuws. Op eigen terrein blijven opgevoerde e-bikes wel toegestaan.

27 maart '24 (12:19)

Grote interesse voor AanZET-subsidie voor aanschaf van Zero-Emissie Trucks

De subsidieregeling voor het aanvragen van een Zero-Emissie Truck (AanZET) is op de eerste dag van de openstelling al voor meer dan de helft van het beschikbare budget aangevraagd. Op dinsdag 26 maart om 12 uur waren al 350 aanvragen binnengekomen en om 16.00 uur stond het aantal aanvragen op 402. Dit meldt de RAI Vereniging. 

27 maart '24 (10:45)

Laatste dieselvoertuig ooit van Volvo uit fabriek gerold

Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

27 maart '24 ( 8:00)

VVN: geen fatbikes bij praktisch verkeersexamen

Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft besloten om fatbikes niet toe te staan tijdens het eigen praktisch verkeersexamen waarbij kinderen een route fietsen, meldt de organisatie woensdag. Dat de fatbike in potentie hoge snelheden kan bereiken kan "leiden tot gevaarlijke situaties voor zowel kinderen als de omgeving", vindt directeur Evert-Jan Hulshof. Volgens hem staat dat haaks op de eigen doelstellingen en de manier waarop het examen wordt afgenomen.

26 maart '24 (12:15)

Volgens Babboe rond Pasen meer duidelijkheid over terugroepen bakfietsen

Mensen met een bakfiets van Babboe krijgen rond Pasen meer duidelijkheid over de modellen die het bedrijf moet terugroepen, meldt een woordvoerster van moederbedrijf Accell. Ruim een maand geleden maakte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bekend dat de meeste modellen moeten worden teruggeroepen omdat de veiligheidsrisico's van de fietsen te groot zijn. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.