Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Wachtlijsten voor aansluiting laadpalen lopen op

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De wachtlijsten voor het plaatsen van een laadpaal of een warmtepomp zullen de komende tijd verder oplopen. Dat is althans de verwachting van netbeheerders als Liander en Enexis. De grote vraag in combinatie met een gebrek aan capaciteit op het net, ook voor het terugleveren van stroom, en een tekort aan personeel zal voor steeds meer problemen gaan zorgen.

Door de energietransitie staan netbeheerders voor een enorme opgave. Zo moeten er heel veel huizen worden bijgebouwd die allemaal aangesloten moeten worden. Verder moeten bestaande huizen van het aardgas af wat voor extra belasting voor het stroomnet zorgt. Doorgaans gebruikt een aardgasvrij huis drie tot vier keer meer stroom dan een huis met een gasaansluiting.

Verder moet het wagenpark worden geëlektrificeerd, waardoor er heel veel extra laadpalen nodig zijn en is er sowieso sprake van verdere digitalisering van de samenleving. Bovendien willen bedrijven uitbreiden om te profiteren van de huidige economische groei en de lage rente. Ook voor ondernemers lopen wachttijden op. De verdere aanleg van zonne- en windparken slokt eveneens capaciteit op.

Technisch personeel

Dit alles speelt op het moment dat er een schreeuwend tekort is aan technisch personeel. Netbeheerders hebben nu al honderden vacatures open staan. De sector verwacht de komende jaren duizenden werknemers extra nodig te hebben.

Netbeheerder Liander waarschuwde op donderdag dat in bepaalde regio's de grenzen wat betreft de capaciteit zijn bereikt. Ook Enexis waarschuwt al langer voor de uitdagingen waar de sector voor staat. In de komende tien jaar moet er gezamenlijk voor 100 miljard euro in de netten worden geïnvesteerd. Om de capaciteit te verdubbelen moet een op de drie straten in Nederland worden opengebroken.

Vergunningen

Probleem is ook het trage vergunningstraject. Het bouwen van een zonnepark van zo'n 100 megawatt duurt een tot twee jaar, maar voordat het is aangesloten op het stroomnet gaat er zomaar zeven jaar overheen. Dat komt door alle vergunningen die nodig zijn, bijvoorbeeld voor het neerzetten van transformatorstations. Bij windmolenparken speelt vertraging door vergunningen minder. Het bouwen van zo'n park duurt al tien jaar waardoor het vergunningstraject ruimschoots binnen die periode past.

Netbeheerders waarschuwden de politiek al eerder voor de gigantische opgave. De formerende partijen en het volgende kabinet staan volgens hen voor belangrijke keuzes. Ook omdat de problemen op het net de klimaatdoelen in de weg kunnen zitten.

Door: ANP

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.