Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Onderzoek: Effect smart mobility systemen op verkeer moeilijk meetbaar

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Smart mobility systemen kunnen de doorstroming op de weg beïnvloeden, zowel positief als negatief. Maar het is moeilijk om de effecten van deze systemen in de praktijk te meten. Dit meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) op basis van het onderzoek 'Smart mobility in de realtie tot doorstroming op de weg'.

Het onderzoeksrapport brengt op basis van wetenschappelijke literatuur en niet-wetenschappelijke rapporten
in kaart welke effecten van smart mobility systemen op de doorstroming van verkeer bekend zijn. Daarnaast beschrijft het rapport hoe we deze effecten in de toekomst kunnen bepalen.

Het onderzoek richt zich op verschillende smart mobility systemen in de auto, zoals in-voertuig-filestaartbeveiliging, intelligent speed adaptation (ISA), adaptive cruise control (ACC), rijstrookassistentie (LKA of LCC) en cooperative adaptive cruise control (CACC), waarbij voertuigen met elkaar kunnen communiceren. Aan bod in het onderzoek komen ook de doorstromingseffecten van tactische regelingen, zoals snelheids- en rijstrookadvies door een wegbeheerder. En die van systemen op strategisch niveau, zoals routeadvies.

Positief en negatief effect

Tactische regelingen en CACC blijken het grootste positieve effect te hebben op de doorstroming. Opmerkelijk is dat ACC, adaptieve cruise control zonder communicatie, juist een negatief effect heeft op de doorstroming. Route-advies, dat effect heeft op de routekeuze van bestuurders, leidt ertoe dat de gereden afstand toeneemt en de vertraging op de originele route afneemt, terwijl de vertraging op de alternatieve route toeneemt. Het is lastig om de effecten van smart mobility systemen op de doorstroming te bepalen. Het rapport werkt twee benaderingen uit: een top-down en bottom-up aanpak.

Top-down: data verzamelen

Bij de top-down aanpak worden veel data verzameld van verkeersstromen en van het gebruik van smart mobility-systemen. Als voldoende data beschikbaar zijn, kunnen de effecten van elk van de systemen bepaald worden. Maar het is lastig om de mate van gebruik van de systemen te bepalen, omdat niet bekend is welke bestuurder wanneer welk systeem gebruikt en hoe het gebruik zich door de tijd heen ontwikkelt. Verder is het erg moeilijk om de effecten van combinaties van systemen accuraat te kwantificeren.

Experimentele omgeving

Bij een bottom-up aanpak wordt het effect van een bepaald smart mobility-systeem in kaart gebracht in een experimentele omgeving. Bijvoorbeeld op een testbaan, waar onderzoekers analyseren welke volgafstanden voertuigen aanhouden bij welke snelheden. Zij kunnen daarbij ook bestuderen hoe verschillende combinaties van systemen elkaar en de doorstroming beïnvloeden. Als deze relaties bekend zijn, kunnen verkeerssimulaties helpen om de effecten van de smart mobility-systemen op de doorstroming van het verkeer te bepalen. Deze aanpak is ook toepasbaar voor een situatie waarbij meer mensen dan nu smart mobility-systemen gebruiken. 

Door: Nationale Transportgids

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.