Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN: voertuigen moeten vanaf augustus 2023 over smart tacho 2 beschikken

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De technische specificaties van smart tacho 2 zijn op 30 juli 2021 gepubliceerd. Daarin is bepaald dat vanaf 21 augustus 2023 de smart tacho 2 verplicht wordt op nieuw geregistreerde voertuigen. Voor bestaande voertuigen die internationaal transport verrichten geldt een retrofitplicht, dat wil zeggen dat zij vanaf een bepaalde datum ook de nieuwste versie smart tacho moeten hebben. Dit meldt TLN.

Voor voertuigen met een analoge en digitale tachograaf is die datum uiterlijk 31 december 2024 voor voertuigen met een smart tacho 1 is het uiterlijk 21 augustus 2025. TLN is  nauw betrokken geweest bij de ontwikkelingen van de smart tacho 2 en heeft weten te voorkomen dat verschillende extra kostenverhogende wijzigingen werden opgenomen.

Daarnaast heeft TLN in samenwerking met onder andere tachograaf- en truck fabrikanten diverse voorstellen gedaan om het bedienen van de tachograaf sterk te verbeteren/vergemakkelijken. Zo komen er meer mogelijkheden om bijvoorbeeld de smartphone en het dashboard te koppelen met de tachograaf. Dit alles zal het gebruiksgemak en de zichtbaarheid van de tachograaf enorm verbeteren waardoor veel onnodige bedieningsfouten voorkomen kunnen worden.

Wat is er anders in smart tacho 2

De tachograaf zal in de toekomst niet alleen gebruikt worden voor de handhaving van de rij- rusttijden maar ook voor de handhaving van cabotage en posting (detachering). Om die reden zal de smart tacho 2 een aantal nieuwe functionaliteiten bevatten. Daarnaast zal een aantal extra beveiligingsaspecten worden toegevoegd en kan de controleur meer informatie via de DSRC op korte afstand uitlezen. De smart tacho 2 heeft in vergelijking met de smart tacho 1 de volgende extra functionaliteiten:

  • De grenspassages worden automatisch geregistreerd (nb vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smart tacho2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)
  • Een nieuwe functie om het laden/lossen van het voertuig te registreren
  • Bij het selecteren van de nieuwe functie laden/lossen volgt automatisch de registratie van de positie van het voertuig
  • Bij de selectie van begin en einde land zal automatisch het land weergegeven worden waar het voertuig zich bevindt.
  • Het GNSS signaal wordt extra beveiligd
  • Er is een extra bewegingssignaal aanwezig
  • De DSRC gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die dus op afstand uitgelezen zal kunnen worden.

Door: Nationale Transportgids

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.