Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Mesthandelaar Van der Mark kiest opnieuw voor Scania

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Paardenmesthandelaar Patrick van der Mark uit Beuningen zette onlangs een nieuwe Scania R500 CR20N bakwagen als 6x2*4 met een gestuurde naloopas op de weg. Bijzonder is dat Van der Mark de kippende aluminium bak in eigen huis vervaardigt en plaatst. Ook de afzetbare kraaninstallatie is door zijn monteurs zelf op het voertuig gezet. Dit meldt Scania.


“Waarom ik weer voor Scania kies? “Wij hebben 12 trucks verdeeld over vier merken,” legt Patrick uit. “En daarvan is Scania het meest vertegenwoordigd. Dat komt ook omdat het contact met de dealer in Nijmegen heel goed is. Dat is belangrijk. Ik heb voor deze nieuwe zelfs een onderhoudscontract afgesloten. Dat doen wij normaal gesproken nooit.”

Wat bij Patrick ook meetelt, is de duurzaamheid van een Scania. “Wij rijden er zeven tot acht jaar mee en doen een ton per jaar. En daarnaast natuurlijk heel veel PTO-uren. Dan zie je dat Scania weinig problemen geeft. En ook als wij een kraan opbouwen, doen we dat graag op een Scania. Scania heeft af fabriek zowel een laag als een heel sterk en stijf chassis. En bij ons staat de kraan altijd achterop: daar telt dat extra.”

Markante verschijning

Van der Mark is natuurlijk al jaren een markante verschijning in de paardenmesthandel. “Mijn vader begon daar al mee, dus ik weet eigenlijk niet beter. En waar er in de drijfmest de komende tijd toch wat wolken boven de horizon verschijnen, is de handel in paardenmest redelijke stabiel. Er zijn 1,2 miljoen paardenliefhebbers in Nederland die samen op 450.000 paarden rijden. De mest van die dieren gaat nagenoeg helemaal naar de compostfabrieken die er teelgrond producten van maken ten behoeve dan de paddenstoelen- en champignonkwekerijen. Wij ontzorgen zo een belangrijk deel van Nederland. Tegelijkertijd staan wij met onze Van der Mark Shitgroup helemaal aan het begin van die mooie witte champignon naast je biefstukje.”

Van der Mark heeft de naam dat het bedrijf heel veel liefde, energie en tijd in het verfraaien van zijn trucks steekt. “Jaja, en dat samen met dikke V8 motoren”, weet Patrick. “Onze kleuren doen we nog steeds. Dat is al sinds 1979 ons handelsmerk. En nog steeds kiezen we voor een rijke uitrusting. Maar dat zit toch meer in comfort als luchtvering, standkoeling, retarder, goed geluid en uiteraard leren bekleding. Dat laatste doen we overigens vooral omdat je leer over de jaren heen beter schoonhoudt. Je kunt nog zo voorzichtig en netjes zijn: het gebeurt natuurlijk toch een keer dat er iets mee naar binnenkomt. Maar vroeger verbouwden wij de cabine helemaal om er bijvoorbeeld mee naar festivals te gaan. Dat wordt toch minder want ook hier wordt het wel steeds rationeler. Het gaat bij ons ook steeds meer om het laadvermogen.”

Lichtgewicht aluminium kipperbakken

Dat is bij de nieuwe Scania terug te vinden in de keuze voor een zescilinder met 500 pk en de R-cabine met een normale dakhoogte. Dat weegt minder dan een V8 onder een S-cabine. “Extra laadvermogen is ook de reden dat wij de kraan kunnen afzetten. Als wij bij een klant een grote lading hebben die we in meerdere keren moeten rijden, laden we de truck en de aanhanger helemaal vol en zetten vervolgens de kraan op zijn eigen pootjes. Die blijft dan even op die manege staan tot wij weer leeg terugkomen voor de rest. Zo heb je op die rit zomaar 3,5 ton extra laadvermogen. Dat kunnen we goed monitoren over de standaard gewichtsindicatie per as op het dashboard. Samen met de lichtgewicht aluminium kipperbakken die wij in eigen huis helemaal zelf maken, hebben wij op een complete vracht toch een 32 ton in de truck en de aanhanger liggen. Dat is efficiënt.”

Door: Nationale Transportgids

17 mei '24 ( 8:51)

Pinkstermaandag: 87e editie Friese Fietselfstedentocht

Pinkstermaandag is het zover: de Fietselfstedentocht. De 87e editie alweer. Een pittige fietstocht van 235 kilometer door Friesland. Dat meldt Fietselfstedentocht.frl.

16 mei '24 (12:00)

Rover: kabinet heeft te weinig geld om plannen ov te realiseren

De nieuwe regering heeft veel te weinig geld gereserveerd om haar plannen voor het openbaar vervoer te kunnen betalen. Dat zegt reizigersorganisatie Rover in een reactie op het coalitieakkoord.

16 mei '24 (11:45)

Coalitie lijkt elektrisch rijden te blijven steunen: autobranche blij

Het is goed dat de coalitiepartijen de ambitie hebben om elektrisch rijden te blijven stimuleren, zegt autobrancheorganisatie RAI Vereniging. In het hoofdlijnenakkoord melden PVV, BBB, NSC en VVD dat ze de aanschaf van elektrische voertuigen willen blijven ondersteunen. De kosten voor elektrische en fossiele rijders moeten eerlijker worden verdeeld volgens de partijen.

16 mei '24 (10:00)

Veilig Verkeer Nederland: 130 km/uur op snelweg slecht voor verkeersveiligheid

Het verhogen van de snelheid op de wegen - waar dat mogelijk is - naar 130 kilometer per uur is niet goed voor de verkeersveiligheid. Dat stelt Veilig Verkeer Nederland in een reactie op het hoofdlijnenakkoord.

16 mei '24 ( 6:00)

Snelwegen terug naar 130 kilometer per uur

De maximumsnelheid op de snelweg gaat waar dat kan weer terug naar 130 kilometer per uur. Dat hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken in het regeerakkoord op hoofdlijnen. De maximumsnelheid op snelwegen is op dit moment overdag beperkt tot 100 kilometer per uur, in verband met de te hoge stikstofneerslag in veel kwetsbare natuurgebieden.

15 mei '24 (13:15)

Lang pinksterweekend: vrijdag veel files verwacht

Mensen die vrijdagmiddag de weg op gaan moeten rekening houden met veel files omdat het lange pinksterweekend dan start, meldt de ANWB. Veel mensen gaan voor het lange weekend naar een camping of vakantiepark. Ook op maandag, tweede pinksterdag, kan het druk worden op de weg omdat vakantiegangers dan weer naar huis gaan.

14 mei '24 (14:15)

Zesde en laatste pomp van het nieuwe gemaal Afsluitdijk succesvol geplaatst

De zesde en laatste grote pomp van het nieuwe gemaal in de Afsluitdijk bij Den Oever is dinsdag succesvol geplaatst, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. De operatie begon op 3 mei.

14 mei '24 ( 7:09)

Werkzaamheden aan gemaal Terwolde: Bandijk circa twee jaar afgesloten

Vanaf 21 mei 2024 wordt de Bandijk vanwege ingrijpende werkzaamheden aan het gemaal Terwolde afgesloten voor al het verkeer. De afsluiting van de Bandijk duurt tot halverwege 2026. Daarover bericht de gemeente Voorst.

14 mei '24 ( 6:55)

Zuilense Ring (N230): stiller asfalt en lagere snelheid

De Zuilense Ring (N230) krijgt in de loop van 2025 een lagere maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Nu is het de enige Utrechtse provinciale weg waar het verkeer 100 kilometer per uur mag rijden. Daarover bericht de provincie Utrecht.

14 mei '24 ( 6:40)

Aandacht van Arriva voor 200-jarig jubileum KNRM

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij bestaat in 2024 tweehonderd jaar. Vervoerder Arriva werkt samen met de KNRM en besteedt aandacht aan dit jubileum en aan het belang van de KNRM en haar vijftienhonderd vrijwilligers. Dat meldt Arriva.