Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

DAF presenteert Nieuwe Generatie XF, XG en XG⁺ trucks

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
De Eindhovense truckfabrikant DAF heeft gister een volledig nieuwe serie trucks gepresenteerd. De nieuwe DAF XF, XG en XG+ bieden de hoogste kwaliteit, een 10 procent lager brandstofverbruik, een volledige reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen en de overtreffende trap in luxe. De productie van de Nieuwe Generatie DAF start in oktober. Dit meldt DAF Trucks.

De Europese Commissie heeft nieuwe regelgeving voor afmetingen en gewichten voor vrachtwagencombinaties in het leven geroepen om grenzen te verleggen op het gebied van de reductie van emissies (CO2), alsook op het gebied van verkeersveiligheid en chauffeurscomfort. DAF is de eerste Europese truckfabrikant die een nieuwe generatie vrachtwagens introduceert met een zeer aantrekkelijke en aerodynamische vormgeving, die het resultaat is van de extra vrijheid die de nieuwe regelgeving biedt. De Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ zijn toonaangevend in efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort.

De nieuwe generatie XF

De Nieuwe Generatie DAF XF heeft een volledig nieuw cabine-ontwerp, dat zich onderscheidt door een verlenging van 160 mm aan de voorzijde voor een optimale aerodynamica, de beste energie-efficiency en de laagste CO2-emissies. De cabinevloer van de Nieuwe Generatie XF staat 75 mm lager dan bij zijn voorganger. In combinatie met een grote voorruit en zeer lage ruitlijnen, resulteert dit in een direct zicht. Dat draagt bij aan de veiligheid, met name ook voor kwetsbare weggebruikers. In het interieur biedt de nieuwe XF een riante stahoogte van 1.900 tot 2.075 mm, afhankelijk van de positie in de cabine.

De nieuwe generatie XG en XG+

Naast de XF, introduceert DAF de XG en XG+, waarmee een nieuw topsegment wordt gecreëerd. De XG en XG+ profiteren maximaal van de nieuwe Europese regelgeving. Behalve dat ze aan de voorzijde 160 mm langer zijn, kennen de cabines van deze beide topmodellen ook nog eens 330 mm extra lengte aan de achterzijde. Dat leidt tot een ongeëvenaard grote werk-, woon- en slaapruimte.
De cabinevloer ligt bij de XG en XG+ 125 mm hoger dan bij van de Nieuwe Generatie XF. De nagenoeg vlakke vloer biedt de optimale combinatie van een gemakkelijk instap met slechts 3 treden en een fantastische zitpositie met een uitstekend direct zicht.

De cabine van de DAF XG biedt een stahoogte van maar liefst 2.025 tot 2.105 mm en – dankzij de verlenging aan de achterzijde – een enorme binnenruimte.

De nieuwe XG+ verslaat elke andere truck op de markt als het om binnenruimte gaat. De hoogte van het dak is nog verder vergroot, zodat een stahoogte tot een indrukwekkende 2.220 mm beschikbaar is. De XG+ is het onvolprezen vlaggenschip van DAF en biedt een comfort en een ruimte die uniek zijn in de hele industrie. En dat alles vanzelfsprekend in combinatie met een toonaangevende aerodynamica en ongeëvenaard direct zicht.

Efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort

Volledig in lijn met de nieuwe Europese Masses & Dimensions regelgeving, is de Nieuwe Generatie DAF-trucks ontworpen met volledige aandacht voor de belangrijkste ontwikkelingscriteria: het introduceren van een nieuwe norm op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort, zonder afbreuk te doen aan de superieure betrouwbaarheid en duurzaamheid waar DAF trucks om bekend staan.

Door: Nationale Transportgids

03 juli '25 (14:14)

Verkeer kan weer over Afsluitdijk rijden

Het verkeer kan donderdagochtend weer gebruikmaken van de Afsluitdijk, meldt Rijkswaterstaat. Door een storing aan een brug over de Stevinsluizen werd de Afsluitdijk donderdag enige tijd in beide richtingen afgesloten voor het verkeer.

03 juli '25 (14:14)

Tweedehandsautoverkoop stijgt: groei elektrische auto's zwakt af

De verkoop van tweedehands auto's in Nederland is in de eerste helft van dit jaar met ruim 4 procent gestegen tot bijna 1,1 miljoen stuks, melden brancheorganisaties BOVAG en RDC. In juni zwakte de occasionverkoop wel af tot een groei van 2 procent.

03 juli '25 (12:15)

Weg langs World Forum langer afgesloten vanwege NAVO-top

Voor het gewone verkeer gaat de Johan de Wittlaan in Den Haag later open dan gepland. Sinds april 2025 is de weg afgesloten en dat was eigenlijk de bedoeling voor de NAVO-top die onlangs werd gehouden. Auto’s en vrachtwagens zouden begin augustus weer over de weg kunnen rijden, maar dat gaat waarschijnlijk nog een paar weken langer duren. Dat meldt Omroep West.

03 juli '25 ( 9:34)

Afsluitdijk opnieuw in beide richtingen gesloten, weer een storing bij de Stevinsluizen

Het verkeer kan in beide richtingen niet over de Afsluitdijk. In de brug bij de Stevinsluizen bij Den Oever is een technisch probleem geconstateerd. De Afsluitdijk was dinsdag 1 juli ook al dicht tussen Noord-Holland en Friesland vanwege technische problemen. Dat meldt NH Nieuws.

03 juli '25 ( 8:44)

ANWB verwacht vanaf vrijdag grote drukte op wegen

Op de Nederlandse wegen wordt het vrijdag en de rest van het weekend flink druk door het begin van de zomervakantie in het zuiden van het land, verwacht de ANWB. Het verkeer kan vrijdag vanaf het middaguur al vastlopen.

03 juli '25 ( 8:04)

Bestelauto ramt twee vrachtwagens bij Sint Annaland

Dinsdag 1 juli 2025 is bij Sint Annaland in Zeeland een bestuurder van een bestelauto tegen de achterkant van twee vrachtwagens gereden. De bestuurder raakte daarbij lichtgewond. Dat meldt HVZeeland.nl.

02 juli '25 (15:46)

Code oranje in Overijssel, Gelderland en Limburg om zwaar onweer

Het KNMI heeft voor de provincies Overijssel, Gelderland en Limburg code oranje uitgeroepen om zware onweersbuien. De waarschuwing geldt van 15.00 uur tot 19.00 uur voor Limburg en van 16.00 uur tot 20.00 uur voor Overijssel en Gelderland.

02 juli '25 (15:46)

Vervoerregio's houden zorgen over toekomst ov ondanks steun Kamer

Vervoerregio's en provincies zijn "verheugd" over de brede steun in de Tweede Kamer voor een motie om de bezuinigingen op het regionale openbaar vervoer voor 2026 deels terug te draaien. Ze zeggen tegelijkertijd dat er meer moet gebeuren om het ov gezond en betaalbaar te houden. Ook vragen ze zich af hoe het demissionaire kabinet de oproep van de Kamer in de begroting gaat verwerken.

02 juli '25 (13:25)

Prijsverschil tussen duurste en goedkoopste tankstation is bijna 30 euro

Benzine in Nederland kost nu gemiddeld 1,928 euro per liter, maar de verschillen tussen tankstations zijn enorm. Tanken bij de duurste pomp kost je tot 2,259 euro per liter, terwijl je elders voor 1,708 euro per liter al klaar bent. Bij een volle tank van 50 liter betaal je dan 27,55 meer. Dit blijkt uit onderzoek van Independer, zo meldt de vergelijkingssite.

02 juli '25 (10:38)

Kamer wil dat kabinet afziet van bezuinigingen op regionaal ov

Zie af van de bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer, vraagt de Tweede Kamer aan het demissionaire kabinet. Een motie van Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA), Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Bart van Kent (SP) kreeg dinsdag steun van een meerderheid. De partijen willen dat er in de begroting van volgend jaar een oplossing komt maar zeggen in de motie niet waar het geld vandaan moet komen.