Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Taakstraf voor vrachtwagenchauffeur die inreed op file A12

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De rechtbank Midden-Nederland heeft gister een 40-jarige man uit Velserbroek veroordeeld tot een taakstraf van 140 uur. De vrachtwagenchauffeur was eind oktober 2017 bezig op zijn telefoon en reed daardoor in op een file op de A12 bij De Meern. Bij die aanrijding waren zes auto’s betrokken. Eén bestuurder raakte zwaargewond. Dit meldt De Rechtspraak. 

De vrachtwagenchauffeur reed op 30 oktober 2017 in de spits op de A12 bij De Meern. Om op de juiste rijbaan te komen moest hij drie rijbanen opschuiven. De matrixborden boven die rijbanen knipperden. Bovendien gold volgens getuigen 600 meter voor de plek van het ongeval al een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur. Later werd dat 50 kilometer per uur. Volgens de vrachtwagenchauffeur reed hij met 60 à 70 kilometer per uur richting de gewenste rijstrook. Een getuige heeft verklaard dat ze steeds langzamer moesten rijden en dat het verkeer op een gegeven moment stil stond. Rond 16.30 uur reed de vrachtwagenchauffeur in op de file waarbij de betrokken auto’s op elkaar werden gedrukt.

Whatsapp

Uit de verkeersongevallenanalyse komt naar voren dat de vrachtwagenchauffeur 600 meter voor de plek van het ongeval al werd gewaarschuwd voor de naderende file. Naast onderzoek ter plekke is ook de telefoon van de chauffeur onderzocht. Hieruit blijkt dat hij vlak voor het ongeluk Whatsapp opende en in een chat een foto maakte. Dit deed hij terwijl hij in zijn vrachtwagen zijwaarts richting een andere rijbaan reed. In totaal was hij 17 seconden op zijn telefoon bezig. Vlak daarna vond de aanrijding plaats.

Schuld en straf

De rechtbank is van oordeel dat – met name door de combinatie van onvoorzichtig rijden en actief telefoongebruik – het ongeluk aan de vrachtwagenchauffeur kan worden toegerekend. Hij heeft zeer onvoorzichtig en onoplettend gehandeld. Als gevolg hiervan liep een medeweggebruiker zwaar lichamelijk letsel op, namelijk een lage dwarslaesie. Het slachtoffer is maanden na het ongeval overleden. De rechtbank is het met de officier van justitie en de advocaat van de chauffeur eens dat uit het dossier niet kan worden afgeleid dat zijn dood het gevolg is van het ongeval. De rechtbank spreekt de man daarom voor dit deel van het ten laste gelegde vrij.

Tien maanden zonder rijbewijs

Voor het bewezenverklaarde legt de rechtbank een taakstraf op van 140 uur. Ook mag de man 10 maanden lang geen motorrijtuigen besturen. Dit betekent dus ook dat hij zijn werk gedurende die tijd niet kan doen. De straf is lager dan door de officier van justitie geëist. Die had om een taakstraf van 200 uur en een rijontzegging van 18 maanden gevraagd. De rechtbank heeft bij het bepalen van de straf gekeken naar wat bij vergelijkbare zaken is opgelegd.

Door: Nationale Transportgids

 

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.

01 mei '24 (10:30)

Britse sportwagenfabrikant Aston Martin verkoopt ruim kwart minder luxe auto's

De Britse sportwagenfabrikant Aston Martin heeft de verkoop van zijn luxe auto's in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim een kwart zien dalen. De daling volgt op het stopzetten van de productie van het oudere Vantage-sportwagenmodel door het bedrijf.

30 april '24 ( 9:30)

Motorrijder overleden na verkeersongeluk in Rotterdam

Een motorrijder is dinsdagochtend overleden door een verkeersongeluk met meerdere voertuigen in Rotterdam, dat meldt de politie. Het ongeluk gebeurde rond 08.10 uur op het Stadionviaduct bij De Kuip in Rotterdam-Zuid.

30 april '24 ( 8:06)

Werkzaamheden aan Drachtsterplein in Leeuwarden

Sinds gisteravond werkt de gemeente Leeuwarden drie avonden en nachten aan het Drachtsterplein in de Friese hoofdstad. Tijdens de werkzaamheden, die duren tot en met donderdag 2 mei 2024, is een groot deel van deze kruising gestremd. Daarover bericht de gemeente Leeuwarden.

29 april '24 (14:15)

ACEA: te weinig laadpunten voor stekkerauto's in EU

De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen, zegt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de brancheclub.