Textielsuper Zeeman kiest opnieuw voor DAF
“Onze ervaringen zijn zeer positief”, stelt Marco Westen, Hoofd Wagenparkbeheer bij Zeeman. “Wij proberen altijd chauffeurs te enthousiasmeren voor het nieuwe rijden en vooral defensief rijden. Dat loont en dat zien wij bij DAF duidelijk. Het brandstofverbruik kan iets afwijken per chauffeur maar 26 liter op 100 km is geen uitzondering. Het percentage economisch rijden zit dan ook rond de 95 procent."
Westen: "Chauffeurs vinden ook de lage instap zeer prettig en de ruimte in de cabine fantastisch. De extra veiligheidszaken geven de chauffeurs een goed gevoel en ze ervaren dat de systemen doen wat ze moeten doen als het echt nodig is. Het gaat dan om adaptive cruise control, lane departure warning en een geavanceerd noodremsysteem. Dat systeem helpt echt om een aanrijding te voorkomen. De chauffeurs zijn verder vol lof over de ruimte in de cabine.”
Lange afstanden door Europa
Trucks rijden bij Zeeman gemiddeld bijna 150.000 kilometer per jaar om de 1.285 winkels in Europa te bevoorraden. Dat gebeurt met een vloot van zo’n 50 trekkende eenheden en 85 opleggers. Doordeweeks gaat de bevoorrading 24 uur per dag door en een aantal ritten is meerdaags.
Zeeman heeft nog een order voor een nieuwe DAF XF 480 Bakwagen geplaatst en er is een offerte gevraagd voor een aantal nieuwe DAF XF 480 trekkers. Westen: “We gaan, als alles gaat zoals het gaat, een vijftiental trekkers vervangen 2021. Vanwege de prima prestaties maakt DAF een goede kans. We zouden dan wederom kiezen voor de DAF 480 FT 4X2 vanwege zijn goede prestaties net zoals de DAF CF”, aldus Westen.
Door: Nationale Transportgids