Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

TLN en PostNL zaten onderzoek naar misstanden in transportsector dwars

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Uit een onderzoek van NRC blijkt dat PostNL en branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) wetenschappelijk onderzoek naar misstanden in de transport- en logistieksector hebben getraineerd en de uitkomsten ervan geprobeerd te beïnvloeden. Criminologen onderzochten vorig jaar criminaliteit in de transportsector, zoals drugssmokkel en ladingdiefstal, maar werden daarbij tegengewerkt door PostNL en TLN. Dit meldt NRC.

Brancheorganisatie TLN was opdrachtgever van het onderzoek, dat werd betaald door het ministerie van Justitie en Veiligheid. Liesbeth Kaashoek, directeur pakketten en logistiek van PostNL, zit in het TLN-bestuur.

De belangrijkste conclusie van het onderzoeksrapport Doorbraak Verzocht, dat eind vorig maand werd gepubliceerd was dat slechte arbeidsomstandigheden en -voorwaarden en forse concurrentie een voedingsbodem zijn voor crimineel misbruik in de sector. Na publicatie nam TLN afstand van het onderzoek, omdat het „belangrijke vragen” onbeantwoord zou laten. Het ministerie van Justitie en Veiligheid noemt het juist “gedegen onderzoek”, zo schrijft NRC.

Interne memo

Nog voor het onderzoek begon kreeg de beveiligingsmanager van PostNL het onderzoeksplan onderhands verstrekt, volgens een interne memo van TLN die de onderzoekers overhandigden aan NRC. De memo is opgesteld door een beleidsadviseur van TLN en gericht aan Elisabeth Post, de voorzitter van de TLN.

Ook heeft de PostNL-beveiligingsmanager het ministerie van Justitie en Veiligheid benaderd en gevraagd het onderzoek niet door te laten gaan, volgens de TLN-memo, omdat hij vond dat er geen aanleiding was voor onderzoek naar criminaliteit in de pakketbranche. TLN wilde niet reageren op vragen hierover van de krant.

Het onderzoek is in opdracht van TLN uitgevoerd, mailt een woordvoerder van PostNL, en TLN voert er het woord over. “Eén ding willen we wel kwijt en dat is dat we geen enkele reden hebben om te twijfelen aan de handelswijze van onze collega”, de beveiligingsmanager, zo meldde TLN aan NRC.

Door: Nationale Transportgids

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

02 mei '24 ( 8:45)

Volgens onderzoek opnieuw meer verzekeringen voor e-bikes afgesloten

Eigenaren van elektrische fietsen verzekeren hun fiets vaker, meldt marktonderzoeksbureau Multiscope na onderzoek onder ruim 5500 Nederlanders. In 2023 sloten fietseigenaren voor 621 miljoen euro aan verzekeringen af. Dat is 71 miljoen euro meer dan het jaar daarvoor.

01 mei '24 (21:45)

Verkeersapp Flitsmeister gaat geld vragen voor tot dusver gratis functies

Een aantal nu nog gratis functies van de verkeersapp Flitsmeister is vanaf volgende week alleen te gebruiken met de betaalde versie. Het gaat onder meer om Apple CarPlay en Android Auto, waarmee Flitsmeister ook via het scherm in het dashboard van een auto te gebruiken is.

01 mei '24 (18:30)

Fietser overleden na aanrijding door auto bij Finkum

Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden. Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

01 mei '24 (14:45)

Vanavond code geel in Limburg vanwege onweer

In Limburg geldt woensdagavond vanaf 18.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI. De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

01 mei '24 (11:30)

Premies autoverzekeringen dit jaar flink gestegen

De premies voor autoverzekeringen zijn in het eerste kwartaal van 2024 met 8,2 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld betaalt een autobezitter die in het eerste kwartaal van 2024 een autoverzekering afsloot 862 euro per jaar aan premie. In 2023 was dat nog 797 euro, heeft Autoverzekering.nl uitgezocht.