Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eerste Volvo FL Electric voor Oegema Transport

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Oegema Transport heeft de eerste Volvo FL Electric in gebruik genomen. De truck wordt ingezet voor de B2C distributieactiviteiten die de transporteur uit Dedemsvaart verricht voor een grote Zweedse meubelfabrikant. Duurzaamheid staat voorop bij de keuze voor een zwaar elektrisch voertuig. Met de Volvo FL Electric verwacht Oegema 38 ton CO2 op jaarbasis te kunnen besparen. Dit meldt Volvo Trucks.

De Volvo FL Electric van Oegema Transport wordt ingezet voor distributietaken in Noord-Nederland. “Wij willen vooral ervaring opdoen met een elektrisch voertuig en zetten de truck daarom in op verschillende routes. Op deze manier kunnen we leren hoe we de truck optimaal kunnen gebruiken”, aldus Gerlof Oegema, werkplaatsdirecteur bij Oegema Transport.

De Volvo FL Electric is naast de zwaardere Volvo FE Electric de eerste zware truck die door een OEM in serie geproduceerd wordt. “Het gegeven dat Volvo de truck af fabriek kan leveren, is voor ons belangrijk. Zo krijgen we alle fabrieksgarantie en dat geeft ons zekerheid en totale ontzorging”, vervolgt Oegema.

Duurzaamheid en innovatie

Duurzaamheid was voor Oegema Transport de voornaamste reden om een elektrische truck in te zetten. “De Volvo FL Electric gaat rijden voor een grote Zweedse meubelfabrikant. Net als voor onze opdrachtgever staat duurzaamheid ook voor ons heel hoog in het vaandel. We zijn een innovatief bedrijf en passen graag de nieuwste technologieën toe”, licht Gerlof Oegema toe.

Ter voorbereiding op elektrische vrachtwagens, heeft Oegema in de afgelopen jaren ook de bedrijfsvoering verduurzaamd door middel van 8500 zonnepanelen op het dak van de vestiging. Hiermee verzorgt het bedrijf volledig haar eigen elektriciteit.

Actieradius voor distributieritten

De truck is voorzien van zes accu’s van 50 kW elk. Hiermee kan een actieradius van 250 km worden gehaald. Volvo Trucks Nederland heeft Oegema met de Volvo Electric Range Simulator bijgestaan in het plannen van enkele optimale routes. Oegema: “De berekende actieradius is voldoende voor onze dagelijkse regionale B2C distributieactiviteiten. Bovendien gaat het hier om relatief veel start-stop bewegingen. Tijdens het remmen laadt de truck ook weer op. Dus onze inzet is ideaal voor een elektrisch voertuig.”

Door: Nationale Transportgids

07 mei '24 ( 8:23)

Elsbroekerbrug op Leimuiderweg (N207) enkele dagen afgesloten

Van vrijdag 24 mei (21.00 uur) tot maandag 27 mei (05.00 uur) 2024 vervangt Provincie Noord-Holland de voegen van de Elsbroekerbrug op de Leimuiderweg (N207). Gedurende deze periode is de brug afgesloten voor al het verkeer. Daarover bericht Provincie Noord-Holland.

07 mei '24 ( 6:00)

Voetgangster in Eindhoven aangereden door ME-bus

In Eindhoven is maandagavond een voetgangster aangereden door een busje van de Mobiele Eenheid (ME). Het ongeluk gebeurde rond 22.30 uur. De vrouw kwam onder de ME-bus terecht toen ze wilde oversteken op de Vestdijk in het centrum van de Brabantse plaats. Ze is met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht, meldt de politie.

06 mei '24 (12:15)

Iets lagere prijzen bij de benzinepomp

De prijzen aan de pomp dalen licht, volgens brandstofdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. De olieprijzen maakten vorige week de grootste daling sinds februari door, die kwam op het moment dat de risico's op verdere escalatie van de conflicten in het Midden-Oosten afnamen. Maandag veerden de olieprijzen weer wat op.

06 mei '24 (10:15)

31.000 kentekenhouders kregen in 2023 minstens tien verkeersboetes

Zo'n 31.000 kentekenhouders kregen vorig jaar tien of meer verkeersboetes, dat meldt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) maandag na een beroep op de Wet Open Overheid door BNR. De voorgaande twee jaren schommelde dit aantal ook al rond de 30.000.

06 mei '24 ( 8:30)

Damrak: aandacht voor resultaten bezorger PostNL

Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht maandag onder meer uit naar de resultaten van PostNL. De post- en pakketbezorger zag afgelopen kwartaal de omzet licht dalen. Het bedrijfsresultaat was 9 miljoen euro negatief, tegen een positief resultaat van 7 miljoen euro een jaar eerder. Topvrouw Herna Verhagen sprak van een lastige omgeving voor het bedrijf in het eerste kwartaal met stijgende kosten, vooral voor lonen. De vooruitzichten voor het hele jaar bleven wel onveranderd.

03 mei '24 (12:30)

Meeste vervoerders kunnen nog zonder controle Verenigd Koninkrijk in

Het overgrote deel van de vrachtwagens met bloemen, planten, vlees, vis en zuivel kan ook deze week gewoon nog zonder problemen naar het Verenigd Koninkrijk. Slechts enkele chauffeurs worden eruit gepikt voor een fysieke controle van hun lading, zeggen Nederlandse exporteurs en transporteurs. Dat zou sinds dinsdag wel verplicht zijn voor vrachtwagens met deze ladingen.

03 mei '24 (12:00)

Hermes zet studenten in als buschauffeur

Ov-bedrijf Hermes leidt studenten op tot buschauffeur om de personeelstekorten aan te pakken. Een wervingsactie in de regio Eindhoven heeft zestig student-chauffeurs opgeleverd, maakt het bedrijf vrijdag bekend.

03 mei '24 ( 7:44)

Deel N468 paar dagen gedeeltelijk afgesloten

Provincie Zuid-Holland gaat het asfalt op de N468 vervangen. Vanwege de werkzaamheden is deze weg van woensdag 8 mei tot en met zaterdag 11 mei 2024 gedeeltelijk afgesloten. Daarover bericht Provincie Zuid-Holland.

03 mei '24 ( 6:00)

Rover niet blij met komende staking bij Arriva in Twente

Reizigersorganisatie Rover is niet blij met de staking van de buschauffeurs in Twente. Ze noemt het "buitenproportioneel" en "betreurt het dat de reiziger overlast gaat ervaren van een conflict waarvan hij geen deel uitmaakt".

02 mei '24 (13:45)

Meest vervuilende bestelauto's na 1 januari geweerd in Rotterdam

Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.