Gemeente Krimpenerwaard wil groei regio door betere bereikbaarheid
Wat is in de regio Rotterdam nodig om de knelpunten in het openbaar vervoer en het verkeer op te lossen om meer groei van deze regio mogelijk te maken? Daar is onderzoek naar gedaan. De gemeente Krimpenerwaard geeft op haar website aan zich hard te maken voor een betere bereikbaarheid. En om nadrukkelijk in te zetten op maatregelen die zorgen voor een betere doorstroming via de Algeracorridor.
Het college van Krimpenerwaard spreekt zijn voorkeur uit voor de ‘geoptimaliseerde variant 1b’. Deze variant gaat uit van het behoud van de huidige capaciteit van de Algerabrug met ongelijkvloerse oplossingen op het Capelseplein. In deze variant zijn de maatregelen aangevuld met een volledige tweede autorijstrook in Capelle vanaf de Algerabrug tot aan het Capelseplein. Hierdoor wordt de doorstroming op de Algeracorridor aanzienlijk beter.
Verder houdt de keuze van het college in dat een fietsverbinding of fietsbrug Capelle Centrum-Krimpen Centrum onderzocht wordt. Ook wordt onderzoek gedaan naar twee uitwerkingen: een extra rijstrook voor het autoverkeer of de busbaan richting Capelsebrug als tweede autorijstrook.
Eventuele aandachtspunten
Vandaag (4 oktober 2022) vraagt het college de beeldvormende commissie Ruimte & Financiën om eventuele aandachtspunten aan te geven. Deze kunnen nog ingebracht worden bij het Bestuurlijk Overleg MIRT Oeververbindingen Regio Rotterdam. In de eerste helft van 2023 wordt aan de raad een bestuursovereenkomst voorgelegd over de uitwerking van het verdere proces.
Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres