Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

‘Met MendriX TMS kun je gewoon veel meer’

Door Verhelst Transport V.O.F.
schedule 13 min
Voor een digitaliseringsslag was  op zoek naar een geschikt systeem. Het viel niet mee om iets te vinden wat voldeed aan de specifieke bedrijfsvoering, maar het kwam goed. ‘Dit was echt wat we zochten.’ 

Hij had de moed al opgegeven toen de zoveelste softwareontwikkelaar zich meldde met de belofte het bedrijf te automatiseren. En wat bleek? Tegen de verwachting in was het geen verspilde tijd. Directeur Jacky Verhelst van Verhelst Transport in het Zeeuws-Vlaamse Sluiskil kan er nu wel om lachen hoe de kansen op de valreep keerden. ‘Het was nummer zoveel die aanklopte voor een demo en ik geloofde er niet meer in. Toch zei ik: laat maar komen, dan is die man ook tevreden. Vol optimisme dat hij ons kon helpen zette hij zijn scherm neer en begon zijn verhaal. We hadden al heel snel door dat dit echt was wat we zochten.’

Dat was het transportmanagementsysteem van MendriX. ‘Onze werkzaamheden zijn heel divers en de meeste plansystemen zijn op hetzelfde soort werk gericht. Met MendriX TMS kun je gewoon veel meer en met wat kleine aanpassingen voor onze situatie kunnen wij er heel goed mee uit de voeten, vooral ook dankzij de veelzijdigheid van het programma. Je kunt met van alles schuiven en er zo voor zorgen dat het helemaal past.’

MendriX kwam net op tijd

Het is nu zo’n vijf jaar geleden dat die laatste, overtuigende demo plaatsvond en Jacky eindelijk zijn gewenste partner voor het digitaliseringsproces had. ‘Na wat proefdraaien en inwerken konden we ermee aan de slag, zonder echte kinderziektes. Een conculega uit de buurt was bezig om zelf een systeem te laten schrijven en wij stonden op het punt met hem in zee te gaan. Hij had al flink geïnvesteerd en kon niet meer terug. Dat kost een vermogen, net als het onderhoud, terwijl wij daar bij MendriX geen omkijken naar hebben. We hadden geluk: MendriX kwam net op tijd.’

Vanuit Sluiskil vervoert Verhelst door heel Europa, zich richtend op een bijzondere niche. ‘We doen spoedtransport voor de petrochemische industrie. Dat gaat om onderhoud en reparatie en varieert in gewicht van 20 gram tot 40 ton. Stel dat er bij een bedrijf een pomp kapotgaat: als zo’n fabriek stilstaat kost dat natuurlijk geld. Wij zorgen er dan voor dat er zo snel mogelijk vervanging die kant opgaat. Dat betekent dat we aan de ene kant totaal niet efficiënt werken, want het kan gebeuren dat we een spoedtransport naar Barcelona sturen en zo’n bus leeg terugkomt. Aan de andere kant werken we juist heel efficiënt en moeten we snel schakelen. Dat maakt MendriX TMS precies het goede programma voor ons soort werk, dat heel specifiek en heel klantgericht is.’

Onderweg met de tablet

Liever vooroplopen

Een van de vele opties is orderverwerking, maar die houden Jacky en de zijnen liever in eigen hand. ‘We laten klanten gewoon via de mail bestellen, dan blijft het controleerbaar’, zegt hij. ‘Zelf weten wij bij een aanvraag precies wat de klant nodig heeft en wat de afmetingen zijn. Dat weet iemand die zo’n order invoert niet altijd en dan gaat het mis: stuur je een busje naar Barcelona om iets op te halen, blijkt daar dat er een veel groter transportmiddel nodig is. Dat willen we voorkomen.’ Enerzijds om geen onnodige kosten te maken, anderzijds met het oog op het milieu.

Verhelst Transport bestaat nu ruim twintig jaar en houdt niet alleen qua digitalisering de blik op de toekomst gericht, maar ook qua duurzaamheid. ‘Samen met mijn vader en twee jongere broers zijn we het bedrijf in 1999 gestart. Zij zijn er inmiddels uit gestapt en nu run ik het samen met mijn vrouw. We hebben twaalf, dertien medewerkers. Het spoedtransport zijn we min of meer toevallig in gerold, al zagen we gauw dat er een markt voor was. Een van onze klanten heeft zijn magazijnen voor Europa namelijk vlak bij onze vestiging. Wat duurzaamheid betreft kun je je kop wel in het zand steken, maar het moet hoe dan ook gebeuren en dan willen wij liever vooroplopen.’

Elektrificatie en synthetische brandstof

Het transportbedrijf uit Sluiskil telt elf vrachtwagens, drie bestelwagens en enkele charters, de eerste elektrische bestelwagens komen eraan. ‘En met de vrachtwagens stappen we steeds meer over op HVO, een synthetische brandstof.’ HVO-diesel is fossielvrij, gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten en kan de uitstoot tot wel 90 procent verminderen. Een enorme milieuwinst, maar Jacky zou graag nog een stap verder gaan. ‘Ik wil onze loods bedekken met zonnepanelen, alleen is onze aansluiting op het net te klein om stroom terug te leveren. Duurzaamheid is een goed streven, maar helaas is de infrastructuur er niet altijd op berekend.’

MendriX, onderstreept hij, heeft de infrastructuur van zijn TMS wel al toekomstbestendig gemaakt. ‘Het biedt nog zo veel mogelijkheden en elk jaar nemen wij er wel een module bij. Vorig jaar was dat MendriX Mobile, zodat onze chauffeurs nu met tablets kunnen werken en er dus veel minder papier wordt verspild. Dat werkt perfect. Net als die eerste keer kwam iemand van MendriX een dagje hier om alles netjes uit te leggen. De volgende module wordt mogelijk de urenregistratie. Zo ontdek je steeds meer aan het programma dat je goed kunt gebruiken.’

Door Verhelst Transport V.O.F.
Langeweg 24, 4541 PC, Sluiskil - Haven 5521
31 januari '23 (14:21)

Nationaal en internationaal transport

Nationaal transport is een cruciale schakel in het distributieproces van goederen binnen het land. Of het nu gaat om de vervoer van dagelijkse boodschappen naar supermarkten of de levering van grote machines naar bouwplaatsen, zonder nationaal transport zou onze economie niet functioneren. Er zijn verschillende manieren om goederen binnen de landsgrenzen te vervoeren, waaronder vrachtwagens, treinen, boten en zelfs vliegtuigen.

23 januari '23 (12:16)

De voordelen van koeriersdiensten tijdens de wintermaanden

Koeriersdiensten, zoals , zijn een vitaal onderdeel van veel bedrijven, en zij moeten erop kunnen vertrouwen dat hun dienstverleners het hele jaar door een hoog serviceniveau handhaven. Dit geldt vooral in de wintermaanden, wanneer de weersomstandigheden het voor koeriers moeilijk kunnen maken om hun leveringen te voltooien. Gelukkig zijn er een aantal koeriersbedrijven die gedurende de wintermaanden een hoog serviceniveau handhaven. Deze bedrijven gebruiken verschillende methoden om ervoor te zorgen dat hun chauffeurs hun pakketten veilig en efficiënt kunnen afleveren, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden. Daardoor kunnen bedrijven er zeker van zijn dat aan hun koeriersbehoeften zal worden voldaan, wat het weer ook brengt.

23 januari '23 (11:55)

Uw producten naar Duitsland transporteren?

Wilt u uw producten naar Duitsland transporteren? Kies dan voor een bedrijf dat is gespecialiseerd in . Er zijn verschillende bedrijven die voor u het transport naar Duitsland kunnen verzorgen. Zij bieden diverse soorten transport aan naar het buitenland. Daarnaast bepaalt u de frequentie van het transport. Transport kan voor diverse branches worden verzorgd. Duitsland is dan ook veruit de grootste handelspartner van Nederland. Voor zowel export als import.

17 januari '23 (13:41)

Transportbedrijf optimaliseren in 2023? Zo doe je dat!

Het beheren van een transportbedrijf is niet altijd makkelijk. Je moet als ondernemer namelijk een hoop ballen hoog houden om ervoor te zorgen dat alles goed blijft verlopen. Het kan dan ook moeilijk zijn om het overzicht te houden. Toch is het belangrijk om de touwtjes goed in handen te handen. Het kan namelijk vervelende gevolgen hebben als er dingen mis gaan. Dit zorgt voor ontevreden klanten en dat wil je natuurlijk voorkomen. Gelukkig zijn er genoeg dingen die kunt doen om meer inzicht te krijgen in jouw transportbedrijf. In deze blog zetten we een aantal tips op een rijtje.

28 oktober '22 ( 9:00)

Besteed je backoffice uit en bespaar veel tijd

Heb jij weinig tijd of weinig ervaring met je backoffice? Dan willen wij je graag helpen met het onderhouden van je backoffice. Een goed georganiseerde backoffice is essentieel voor de fundering en groei van elke uitzendonderneming. De backoffice omvat alle administratieve, financiële en juridische zaken aan de “achterkant” (back) van je bedrijf. Denk hierbij aan lonen van werknemers en facturatie aan klanten; tijdrovende en zeer secure werkzaamheden. Door het, zorg je ervoor dat je backoffice altijd op orde is en dat je heel veel tijd over hebt om je te concentreren op je eigen business. 

20 juli '22 (11:58)

De voordelen van het dagelijks gebruik van de fiets

3 redenen om elke dag je fiets te pakken

Fietsen, een supergoede gewoonte! Lees hier waarom jij elke dag je fiets zou moeten gebruiken! 

22 december '22 (13:51)

Files vermijden als ochtendmens

Wanneer je een fijne kantoorbaan hebt ben je wel bekend met de files waar je iedere dag mee te maken hebt. Als matineus kun je hier jouw voordeel halen. Door nog eerder op te staan kun je de ochtendspits vermijden en lekker vroeg starten met je werkzaamheden, mits je baas dat goed vindt. Nu vraag je je misschien af: ? Een matineus is een ander woord voor ochtendmens. Iemand die dus iedere dag met gemak vroeg opstaat. Vaak hebben deze mensen niet eens een wekker nodig en hebben ze ook geen last van een ochtendhumeur. Voor deze mensen is het ontwijken van de ochtendspits dan ook geen moeite. Dit type mens vindt het juist fijn om echt vroeg te beginnen met werken. Hoe eerder het werk af is, hoe meer tijd je overhoudt de rest van de dag. Hiermee kun je ook weer de avondspits vermijden doordat je eerder naar huis kunt gaan.

22 december '22 (13:27)

Wirwar van regels voor tassen in vliegtuig

We weten allemaal wel dat je geen mes mee mag in de cabine van het vliegtuig. Maar wat voor tas mag nu wel mee in de cabine en welke moet in het bagageruim? Dit is een stuk minder goed geregeld dan je zou denken. De regels voor handbagage verschillen per maatschappij en soms zelfs per vliegveld.. Je kunt je mooie nieuwe bijna altijd meenemen. Het wordt echter ingewikkeld als je meer spullen of iets anders wilt meenemen.

21 december '22 (14:47)

Sport bh ook uitkomst bij het fietsen

Afhankelijk van welke tak van fietsen je beoefent, wordt fietsen beschouwd als een sport met relatief weinig impact. Dit geldt vooral voor de weg, maar als je gaat mountainbiken, veld- of gravel rijden kan het wat hobbeliger zijn. Het kan prettig zijn om wat extra steun te hebben. Een goede maximizer bh kan een wereld van verschil maken. Waar moet je rekening mee houden bij aankoop?

13 september '22 (12:04)

Wat moet een vrachtwagenchauffeur elke dag dragen?

We richten ons in dit artikel op veiligheidsgordels en verschillende soorten beschermingsmiddelen. En hoewel de ervaren vrachtwagenchauffeur deze dingen keer op keer heeft gehoord, geloven we niet dat er zoiets bestaat als te veel nadruk op veiligheid. Vaak ligt de focus voor vrachtwagenchauffeurs op het beschermen van anderen. Hoewel dit ongelooflijk belangrijk is, is het ook gepast om de persoonlijke veiligheid van chauffeurs te bespreken. Een aspect van het welzijn van vrachtwagenchauffeurs is PBM, of persoonlijke beschermingsmiddelen. In combinatie met een voorzichtige mentaliteit kunnen de juiste parafernalia je helpen beschermen tegen letsel. De drie dingen die je als vrachtwagenchauffeur elke dag moet dragen, zijn beschermend schoeisel, een veiligheidsvest en je veiligheidsgordel. Valt er regen? Dan is een bovendien geen overbodige luxe als je niet achter het stuur zit.