Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Arriva denkt dat treinen in Nederland goedkoper kan

Door ANP
schedule 5 min
location_on [xx]km
Arriva denkt dat treinen in Nederland goedkoper kan
Als de NS de prijzen van treinkaartjes volgend jaar flink zou verhogen, betekent dit niet automatisch dat treinen met Arriva dan eveneens flink duurder wordt. De op een na grootste spoorvervoerder in Nederland ziet daarnaast kansen om treinreizen op termijn goedkoper te maken.

Een woordvoerster van Arriva zegt de berichten van NS over de prijzen "met belangstelling" te volgen. Bij Arriva is een besluit over de prijzen voor volgend jaar nog niet genomen. "Wij hebben als Arriva echter andere opdrachtgevers en andere afspraken waardoor onze tarieven geheel losstaan van deze NS-ontwikkelingen."

Bij de presentatie van de jaarcijfers van de NS gaf NS-topman Wouter Koolmees dinsdag aan dat treintickets naar verwachting per 1 januari 2025 flink duurder kunnen uitvallen. De NS heeft vorig jaar opnieuw flink verlies geleden en merkt dat er sinds de coronacrisis nog altijd minder mensen reizen met de trein.

Kansen zien en benutten

"Uiteraard herkennen wij als regionaal vervoerder zeker ook de door NS bij deze tariefontwikkeling geschetste problemen zoals afname van het aantal reizigers en de gevolgen van uitgestelde investeringen in de spoorinfra", zo klinkt het bij Arriva. "Daarbij wil Arriva echter verder kijken en zetten wij eerder in op het zien en benutten van kansen. Wij zijn ambitieus en denken dat het spoornetwerk in heel Nederland een stuk aantrekkelijker en goedkoper kan worden georganiseerd."

Arriva denkt dat de kosten zowel voor de reizigers als voor de overheid naar beneden kunnen. "Door de verbeterde aantrekkelijkheid zijn wij ervan overtuigt dat reizigersgroei snel kan gaan. Dat is ook de reden dat Arriva zich richt op nieuwe initiatieven op het spoor zoals het rijden van een nachttrein in het weekend."

Aanvraag Acces

De woordvoerster wijst er ook op dat Arriva vorig jaar september een zogeheten open access-aanvraag heeft ingediend om vanaf 2026 op tal van spoortrajecten in het land te gaan rijden waar nu nog treinen rijden van de NS. "Het kenmerk van open access is dat het gaat om het bieden van vervoer op eigen risico en zonder subsidie van de overheid. Dit bewijst dat wij vooral kansen zien. Helaas omarmt het ministerie dit niet met het enthousiasme dat we zouden verwachten."

23 april '24 (16:00)

Alleen op vier grootste stations kan nog gepind worden

Alleen op de vier grootste stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal zijn nog werkende pinautomaten te vinden, meldt de NS. De spoorwegmaatschappij heeft uit voorzorg de overige 24 van de in totaal 42 geldautomaten tijdelijk gesloten vanwege recente plofkraken op station Amsterdam Zuid en station Delft.

23 april '24 (14:15)

Verkoop van Duitse NS-dochteronderneming Abellio

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

23 april '24 ( 9:00)

Rover ontvangt 120 klachten over nieuwe samenreiskorting NS

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen twee weken 120 klachten ontvangen over de nieuwe regels voor samenreiskorting van de NS. Reizigers klagen onder meer over "administratieve rompslomp, gebrek aan flexibiliteit en extra kosten".

23 april '24 ( 7:16)

Aangepaste dienstregeling rond Amsterdam Centraal in meivakantie

Spoorwegbeheerder ProRail voert van maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei 2024 werkzaamheden uit aan enkele spoorbruggen en sporen op en nabij station Amsterdam Centraal en op het traject Amsterdam Centraal-Amsterdam Bijlmer ArenA. Hierdoor kunnen daar in deze periode minder treinen rijden. Dat meldt NS.

19 april '24 (11:30)

NS-personeel spreekt reizigers zaterdagavond toe tijdens actie

NS-medewerkers spreken reizigers zaterdagavond toe, tijdens de drie minuten dat treinen stilstaan en stationswinkels sluiten als actie tegen geweld. Het omroepbericht is te horen in alle 190 stilstaande treinen en stations, om 22.30 uur. Het is op dat tijdstip precies een week geleden dat een groep jongeren een hoofdconductrice van de NS mishandelde.

19 april '24 ( 9:04)

NS-stationswinkels sluiten zaterdagavond de deuren

Zaterdag 20 april 2024 staan niet alleen de treinen om 22.30 uur drie minuten stil. Ook alle NS-stationswinkels gaan op dat tijdstip dicht. Daarover bericht NS.

18 april '24 (13:45)

ProRail: ook in 2024 veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt spoorbeheerder ProRail bij de presentatie het donderdag gepresenteerde jaarverslag over 2023.

18 april '24 (11:30)

Extra NS-treinen op Koningsdag

Op Koningsdag, 27 april, rijden de treinen van de NS volgens de speciale Oranjedienstregeling. Naar veel steden rijden dan meer treinen dan gebruikelijk, die ook nog langer zijn. Ook is er meer NS-personeel op de been.

17 april '24 (12:00)

Qbuzz zet treinen, trams en bussen 3 minuten stil na mishandeling conductrice NS

Vervoerder Qbuzz zet zaterdag zijn treinen, trams en bussen drie minuten stil. Dat meldt Qbuzz woensdag. Onder meer U-OV, dat het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, valt onder Qbuzz.

15 april '24 (15:45)

Bijna honderd miljoen voor elektrificeren twee dieselspoorlijnen in Overijssel en Gelderland

Het kabinet heeft bijna 100 miljoen euro vrijgemaakt om twee spoorlijnen in de provincies Overijssel en Gelderland te elektrificeren. Tussen Almelo en Hardenberg en tussen Zutphen en Oldenzaal rijden nu nog dieseltreinen. Het is de bedoeling dat het spoor hier binnen enkele jaren een bovenleiding krijgt, zodat er elektrisch aangedreven treinen kunnen rijden.