Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Meer treinstoringen in januari 2024 maar minder lange storingen

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Meer treinstoringen in januari 2024 maar minder lange storingen
Treinreizigers hebben afgelopen maand met meer treinstoringen te maken gehad dan in dezelfde periode een jaar geleden. In januari 2024 waren er tot nu toe 515 vertragingen en storingen op het spoor, in januari 2023 waren dat er nog 402. Dit blijkt uit data van de site Rijdendetreinen.nl.

Storingen waren wel eerder verholpen: ze duurden afgelopen maand gemiddeld 2 uur en 39 minuten, terwijl een spoorprobleem in januari 2023 nog 4 uur en 38 minuten duurde. In vergelijking met januari 2020 - de laatste maand voor corona - is het aantal treinstoringen ongeveer gelijk, toen waren het er 501. De verstoringen duurden toen ook lang: gemiddeld 3 uur en 26 minuten.

Grootste probleemdag

De grootste probleemdag afgelopen maand was 11 januari. Toen waren er toen 35 storingen die 98 uur duurden. Op die dag vielen er onder meer 13 ritten uit door defecte treinen, waren er drie seinstoringen en zorgde een defect spoor tussen Utrecht en Eindhoven voor een storing die pas na 13 uur was verholpen.

Totale duur storingen

Op 24 januari was de totale duur van storingen het langst, 28 storingen duurden toen bij elkaar 189 uur. Wisselstoringen tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Utrecht en Den Bosch werden na bijna vijf uur opgelost, en een defecte bovenleiding zorgde voor problemen rond Schiphol. Ook die problemen duurden bijna vijf uur.

Database

Rijdendetreinen.nl houdt een database bij van alle treinritten en hun status. Een storing wordt geteld wanneer er een vertraging is, een rit wordt aangepast of helemaal uit de dienstregeling wordt gehaald. Dat kan bijvoorbeeld zijn vanwege materieelproblemen, ongelukken, personeelsproblemen of problemen door het weer. In januari 2024 was de oorzaak van een storing in 170 van de 515 gevallen een defecte trein, waren er 56 wisselstoringen en 51 aanrijdingen.

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.