Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Fiets- en voetgangerstunnel Olst komt begin mei onder het spoor

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Fiets- en voetgangerstunnel Olst komt begin mei onder het spoor
Hegeman Bouw & Infra werkt sinds 6 december aan de bouw van de fiets- voetgangerstunnel in het verlengde van de Ter Stegestraat in Olst. Tijdens de treinvrije periode van maandag 2 mei tot en met woensdag 4 mei, wordt het voorgebouwde deel van de tunnel onder het spoor gereden. De werkzaamheden kunnen worden gevolgd via een webcam. Dat meldt de gemeente Olst-Wijhe. 

Tijdens de treinvrije periode wordt het voorgebouwde deel van de tunnel onder het spoor gereden. De aannemer start op maandagnacht/ochtend 2 mei rond 01.00 uur en werkt continue door tot donderdagochtend 5 mei 05.00 uur. Vanaf 5 mei vervolgen ze hun werkzaamheden op de normale werktijden. De treinen rijden vanaf 5 mei weer volgens de normale dienstregeling.  

De aannemer verwijdert eerst het spoor en graaft een gat waar de tunneldelen komen te liggen. Vervolgens rijden ze de tunneldelen van het werkterrein naar de plek van de tunnel. Daarna bouwen ze het spoor weer op zodat de treinen er weer langs kunnen.  

Webcam 

Het inrijden van de tunneldelen is vaak spectaculair om te zien. Er staan open bouwhekken, zodat belangstellenden eventueel kunnen meekijken. Helaas is het zicht op de actie beperkt en bovendien gebeurt het inrijden van dit tunneldeel ’s nachts en vroeg in de ochtend van dinsdag 3 mei (rond 5:00 uur). Daarom is er een webcam geplaatst, zodat iedereen vanaf thuis kan meekijken. De webcam is te bekijken via het YouTube-kanaal van ProRail. Klik via ‘video’s’ op ‘nu live’. Daar staan alle livestreams van ProRail, waaronder de livestream in Olst. 

Van de opnames van de webcam wordt een timelapse gemaakt. Dit houdt in dat de filmopnames versneld worden afgespeeld in ongeveer één minuut. De timelapse wordt opgenomen in de film die de Videogroep Olst-Wijhe maakt van de bouw van de tunnel. 

Fietsroutenetwerk 

Met deze tunnel krijgt Olst een er een alternatieve en veilige route bij tussen het centrum van Olst, Het Averbergen, het nieuwe kindcentrum, sporthal De Hooiberg, de sportvelden en de route naar Boskamp. Deze fietsroute wordt opgenomen in het fietsroutenetwerk van de provincie Overijssel. 

Beroepsprocedure 

Er loopt nog een beroepsprocedure bij de Raad van State. De behandeling vindt plaats op 16 juni 2022, bijna 2 jaar nadat het bestemmingsplan die de aanleg van de tunnel mogelijk maakt, door de gemeenteraad is vastgesteld. Normaliter duurt het zo’n maand of negen voordat een beroep wordt behandeld bij de Raad van State. Die tijd was ook nodig om alle voorbereidingen te doen, die nodig waren voordat de daadwerkelijke bouw kon starten. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van een aannemer en een ‘buitendienststelling’ (de periode dat de treinen niet rijden) door ProRail. Doordat de beroepsprocedure zoveel langer op zich heeft laten wachten en omdat het bestemmingsplan rechtsgeldig is, heeft de gemeente in januari 2022 besloten het werk wel door te laten gaan omdat hierover in de tussentijd al allerlei afspraken, inclusief financiële verplichtingen, waren gemaakt. 

Locatie werkzaamheden 

De werkzaamheden vinden voornamelijk plaats in en om het werkterrein langs het Averbergen. Vanaf het werkterrein maakt de aannemer een route naar de locatie van de tunnel. De calamiteitenroute tussen de Enkweg en het Averbergen is tijdens de treinvrije periode volledig afgesloten. De veiligheidsregio is daarvan op de hoogte. De aannemer voert ook werkzaamheden uit in de Ter Stegestraat. Het laatste doodlopende stukje van de Ter Stegestraat is afgesloten.

Tegenover de Jan Hooglandstraat 30 maakt de aannemer een ballast depot. Tijdens de werkzaamheden moeten de inrit naar het depot en de doorgang over het Averbergen te allen tijde vrijgelaten worden in verband met de aan- en afvoer van materialen. Dit wordt aangegeven met borden. 

Aannemer 

Na de treinvrije periode gaat de aannemer bezig met het afbouwen van de tunnel en de toegangswegen. Al het voorbereidende werk daarvoor gebeurt op het werkterrein, maar na de treinvrije periode is de aannemer ook meer zichtbaar aan de kant van de Ter Stegestraat. De aannemer houdt zoveel mogelijk rekening met de schooltijden. De af- en aanvoer van werkmaterialen en grond gebeurt zoveel mogelijk via het Averbergen. Zo proberen ze de overlast tot een minimum te beperken. Er zijn geen omleidingen nodig. 

Tijdens de treinvrije periode werkt de aannemer ook ’s nachts. Dit doen ze zodat de treinen zo snel mogelijk weer kunnen rijden. Dit betekent echter wel dat er extra overlast is in deze periode, zeker ook ’s nachts. Alle omwonenden hebben hierover een brief ontvangen van de aannemer. 

Door: Nationale Transportgids 

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.