Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Fiets- en voetgangerstunnel Olst komt begin mei onder het spoor

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 11 min
location_on [xx]km
Fiets- en voetgangerstunnel Olst komt begin mei onder het spoor
Hegeman Bouw & Infra werkt sinds 6 december aan de bouw van de fiets- voetgangerstunnel in het verlengde van de Ter Stegestraat in Olst. Tijdens de treinvrije periode van maandag 2 mei tot en met woensdag 4 mei, wordt het voorgebouwde deel van de tunnel onder het spoor gereden. De werkzaamheden kunnen worden gevolgd via een webcam. Dat meldt de gemeente Olst-Wijhe. 

Tijdens de treinvrije periode wordt het voorgebouwde deel van de tunnel onder het spoor gereden. De aannemer start op maandagnacht/ochtend 2 mei rond 01.00 uur en werkt continue door tot donderdagochtend 5 mei 05.00 uur. Vanaf 5 mei vervolgen ze hun werkzaamheden op de normale werktijden. De treinen rijden vanaf 5 mei weer volgens de normale dienstregeling.  

De aannemer verwijdert eerst het spoor en graaft een gat waar de tunneldelen komen te liggen. Vervolgens rijden ze de tunneldelen van het werkterrein naar de plek van de tunnel. Daarna bouwen ze het spoor weer op zodat de treinen er weer langs kunnen.  

Webcam 

Het inrijden van de tunneldelen is vaak spectaculair om te zien. Er staan open bouwhekken, zodat belangstellenden eventueel kunnen meekijken. Helaas is het zicht op de actie beperkt en bovendien gebeurt het inrijden van dit tunneldeel ’s nachts en vroeg in de ochtend van dinsdag 3 mei (rond 5:00 uur). Daarom is er een webcam geplaatst, zodat iedereen vanaf thuis kan meekijken. De webcam is te bekijken via het YouTube-kanaal van ProRail. Klik via ‘video’s’ op ‘nu live’. Daar staan alle livestreams van ProRail, waaronder de livestream in Olst. 

Van de opnames van de webcam wordt een timelapse gemaakt. Dit houdt in dat de filmopnames versneld worden afgespeeld in ongeveer één minuut. De timelapse wordt opgenomen in de film die de Videogroep Olst-Wijhe maakt van de bouw van de tunnel. 

Fietsroutenetwerk 

Met deze tunnel krijgt Olst een er een alternatieve en veilige route bij tussen het centrum van Olst, Het Averbergen, het nieuwe kindcentrum, sporthal De Hooiberg, de sportvelden en de route naar Boskamp. Deze fietsroute wordt opgenomen in het fietsroutenetwerk van de provincie Overijssel. 

Beroepsprocedure 

Er loopt nog een beroepsprocedure bij de Raad van State. De behandeling vindt plaats op 16 juni 2022, bijna 2 jaar nadat het bestemmingsplan die de aanleg van de tunnel mogelijk maakt, door de gemeenteraad is vastgesteld. Normaliter duurt het zo’n maand of negen voordat een beroep wordt behandeld bij de Raad van State. Die tijd was ook nodig om alle voorbereidingen te doen, die nodig waren voordat de daadwerkelijke bouw kon starten. Denk bijvoorbeeld aan het selecteren van een aannemer en een ‘buitendienststelling’ (de periode dat de treinen niet rijden) door ProRail. Doordat de beroepsprocedure zoveel langer op zich heeft laten wachten en omdat het bestemmingsplan rechtsgeldig is, heeft de gemeente in januari 2022 besloten het werk wel door te laten gaan omdat hierover in de tussentijd al allerlei afspraken, inclusief financiële verplichtingen, waren gemaakt. 

Locatie werkzaamheden 

De werkzaamheden vinden voornamelijk plaats in en om het werkterrein langs het Averbergen. Vanaf het werkterrein maakt de aannemer een route naar de locatie van de tunnel. De calamiteitenroute tussen de Enkweg en het Averbergen is tijdens de treinvrije periode volledig afgesloten. De veiligheidsregio is daarvan op de hoogte. De aannemer voert ook werkzaamheden uit in de Ter Stegestraat. Het laatste doodlopende stukje van de Ter Stegestraat is afgesloten.

Tegenover de Jan Hooglandstraat 30 maakt de aannemer een ballast depot. Tijdens de werkzaamheden moeten de inrit naar het depot en de doorgang over het Averbergen te allen tijde vrijgelaten worden in verband met de aan- en afvoer van materialen. Dit wordt aangegeven met borden. 

Aannemer 

Na de treinvrije periode gaat de aannemer bezig met het afbouwen van de tunnel en de toegangswegen. Al het voorbereidende werk daarvoor gebeurt op het werkterrein, maar na de treinvrije periode is de aannemer ook meer zichtbaar aan de kant van de Ter Stegestraat. De aannemer houdt zoveel mogelijk rekening met de schooltijden. De af- en aanvoer van werkmaterialen en grond gebeurt zoveel mogelijk via het Averbergen. Zo proberen ze de overlast tot een minimum te beperken. Er zijn geen omleidingen nodig. 

Tijdens de treinvrije periode werkt de aannemer ook ’s nachts. Dit doen ze zodat de treinen zo snel mogelijk weer kunnen rijden. Dit betekent echter wel dat er extra overlast is in deze periode, zeker ook ’s nachts. Alle omwonenden hebben hierover een brief ontvangen van de aannemer. 

Door: Nationale Transportgids 

09 juli '25 (15:20)

Ruim honderdduizend reiskostenclaims na NS-staking: oordeel duurt langer

De NS heeft meer dan 100.000 aanvragen ontvangen van mensen die een vergoeding willen voor de reiskosten die ze moesten maken toen het treinverkeer onlangs stillag door stakingen. In een mail aan gedupeerden meldt de spoorvervoerder dat de behandeling van aanvragen hierdoor langer kan duren. Normaal gebeurt dat binnen vier weken, maar de NS heeft iets meer tijd nodig om elke aanvraag "met zorg" te behandelen.

09 juli '25 (15:19)

Treinreizigers weten binnenkort of ze last van stakingen krijgen

Voor treinreizigers en de NS breken spannende dagen aan. De komende dagen weten vakbonden VVMC, FNV en CNV of hun leden instemmen met het eindbod van de spoorwegmaatschappij voor een nieuwe cao. Als ze de voorstellen van de NS afwijzen, is de kans groot dat personeel met stakingen het treinverkeer opnieuw platlegt.

09 juli '25 (14:42)

Eerste stap ERTMS Noordelijke Lijnen

De aanleg van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS op de Noordelijke lijnen op twee Friese stukken spoor is gegund aan twee bedrijven: Strukton voor het baanvak Leeuwarden-Harlingen Haven en BAM voor de werkzaamheden op het baanvak Leeuwarden-Stavoren. De aanbesteding is opgedeeld in twee baanvakken, zodat verschillende aannemers de kans krijgen om ervaring op te doen met ERTMS. Dat meldt ProRail.

08 juli '25 (12:58)

Arriva en NS zetten extra treinen in rondom de Nijmeegse Vierdaagse

NS en Arriva zetten extra treinen in van en naar Nijmegen in de week van de Nijmeegse Vierdaagse en tijdens de Vierdaagsefeesten. De vervoerders willen op die manier de grote stroom aan reizigers goed opvangen. Dat meldt Hart van Nederland.

08 juli '25 (10:10)

Geen treinverkeer tussen Amsterdam RAI en Diemen Zuid

Van maandag 7 juli tot en met zaterdag 12 juli 2025 werkt ProRail intensief aan het spoor bij station Duivendrecht. Deze werkzaamheden zijn nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden. Tijdens deze periode wordt er dag en nacht gewerkt. Dit kan mogelijk hinder opleveren voor de omgeving. Daarover bericht ProRail.

07 juli '25 (15:36)

NS brengt je veilig naar de Nijmeegse Vierdaagse

Ruim 1,5 miljoen wandelaars en feestvierders gaan vanaf zaterdag 12 juli weer genieten van het grootste feest van Nijmegen. De Nijmeegse Vierdaagse is van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 juli, maar ook de dagen ervoor stroomt de stad al vol. NS en Arriva rijden vanaf zaterdag 12 juli extra treinen van en naar Nijmegen. Dat meldt NS.

07 juli '25 (12:00)

Geen treinverkeer tussen Hengelo en Enschede vanwege werkzaamheden

Van donderdag 17 tot en met zondag 20 juli werkt ProRail tussen Hengelo en Enschede aan de treinbeveiliging op het spoor. Hierdoor kunnen NS en Blauwnet geen treinen rijden tussen Hengelo en Enschede. De NS Sprinters vanuit Apeldoorn rijden op donderdag 17 en vrijdag 18 juli niet verder dan Almelo, de Intercity rijdt wel door naar Hengelo. NS en Blauwnet zetten op alle dagen bussen in tussen Hengelo en Enschede. De NS-bussen rijden rechtstreeks van Hengelo naar Enschede en andersom, de bussen van Blauwnet stoppen ook op station Enschede Kennispark. Dat meldt de NS.

04 juli '25 ( 8:52)

Veiligere overweg Kleine Spoorbomen in Hilversum

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen niet langer gebruikmaken van de overweg aan de Kleine Spoorbomen in Hilversum. Deze overweg kan alleen nog worden gepasseerd door fietsers en voetgangers. Daardoor is het een veilige, overzichtelijke oversteek geworden. Dat meldt ProRail.

03 juli '25 ( 8:44)

Weer minder goederenvervoer over het spoor

Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

02 juli '25 (15:46)

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.