Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

NS boekte afgelopen halfjaar weer miljoenenverlies door corona

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De Nederlandse Spoorwegen (NS) worden nog steeds zwaar getroffen door de coronacrisis en schrijven over het afgelopen halfjaar opnieuw een miljoenenverlies in de boeken. Het aantal reizigers is nog altijd veel lager dan voor de coronapandemie. Ook eerdere inschattingen van de vervoerder vielen tegen door de lockdownmaatregelen die in december werden ingevoerd en maandenlang doorliepen in 2021. De NS vervoerde 35 procent van het aantal passagiers ten opzichte van voor de uitbraak van het virus.

De vervoerder kwam over het afgelopen halfjaar uit op een negatief onderliggend resultaat van 600 miljoen euro. Dat bedrag is exclusief steun van de Nederlandse overheid en een eenmalige meevaller in het Verenigd Koninkrijk. Daardoor bleef het nettoverlies uiteindelijk beperkt tot 25 miljoen euro, tegen een min van 186 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

In mei vorig jaar maakte de NS bekend dat het de komende jaren 4,7 miljard euro aan inkomsten zou mislopen. Op dit moment staat de teller al op 2,4 miljard euro minder inkomsten."Dit onderstreept nog eens de noodzaak van de beschikbaarheidsvergoeding die NS van het Rijk ontvangt en het besparingsprogramma dat NS vorig jaar zelf startte", aldus het vervoersbedrijf. De beschikbaarheidsvergoeding bedroeg voor het afgelopen halfjaar 595 miljoen euro.

Sociaal-recreatieve reizigers

President-directeur Marjan Rintel van de NS is blij dat haar bedrijf in ieder geval tot 1 september 2022 kan rekenen op het financieel vangnet van de overheid. "Voor de gehele ov-sector is het belangrijk dat deze lijn naar 2023 wordt doorgetrokken", zegt zij.

Het eerste herstel van de reizigersaantallen komt volgens de NS vooral door de sociaal-recreatieve reizigers. De vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar zijn onzeker. De vervoerder rekent op een licht herstel, omdat studenten weer gaan reizen en het aantal sociaal-recreatieve reizigers naar verwachting verder groeit. Het bedrijf denkt dat het woon-werkverkeer nog achter zal blijven.

Spits

Door de coronacrisis ontbrak de dagelijkse ochtend- en avondspits. Daardoor had de afgelopen periode nagenoeg iedereen een zitplaats tijdens die momenten waarop het normaal gesproken erg druk is in de trein. Ook reden de treinen vaker op tijd. Van de treinreizigers kwam 95,2 procent op tijd bij de eindbestemming aan, tegen 93,5 procent vorig jaar.

De NS startte begin juli met een flinke herstructurering bij zijn Duitse dochter Abellio. Dat is nodig omdat anders verliezen dreigden van 30 miljoen tot 50 miljoen euro per jaar. Abellio kampt met financiële problemen door onder meer hogere personeelskosten en een reeks boetes die het bedrijf moet betalen omdat "contractueel overeengekomen prestatieafspraken" niet worden gehaald. De geplande herstructurering verloopt onder toezicht van een rechtbank.

Door: ANP

26 juli '24 (12:15)

Eurostar vraagt reizigers treinrit waar mogelijk uit te stellen

Eurostar vraagt aan alle reizigers hun treinreis indien mogelijk uit te stellen. Het treinverkeer in Frankrijk is flink ontregeld door sabotage op het Franse spoor. Internationale treinen tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag anderhalf uur langer over, omdat ze omgeleid worden.

26 juli '24 ( 9:30)

Eurostar-treinen van en naar Frankrijk omgeleid of geannuleerd

Internationale treinen van Eurostar tussen Nederland en de Franse hoofdstad Parijs doen er vrijdag 1,5 uur langer over door brandstichtingen langs het Franse spoor. Meerdere treinen zijn geannuleerd, meldt een woordvoerder van het spoorwegbedrijf.

26 juli '24 ( 8:10)

Ook komend weekend bijna geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam gaan uitlopen. Gevolg daarvan is dat ook komend weekend bijna geen treinen tussen beide steden rijden. Volgens spoorwegbeheerder ProRail duren de werkzaamheden minimaal tot en met zondag 28 juli 2024. Daarover bericht NS.

25 juli '24 (11:30)

NS: uitloop werk aan spoor leidt tot forse drukte Zomercarnaval

De werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag HS en Schiedam-Centrum lopen uit en daarom rijden daar tot zeker maandagochtend geen treinen, meldt ProRail. Van 13 tot en met 26 juli zouden er geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege werkzaamheden, maar nu blijkt dat het treinverkeer alleen tussen Schiedam en Rotterdam op tijd kan worden opgestart. De NS verwacht hierdoor "forse drukte" op zaterdag als het Zomercarnaval plaatsvindt in Rotterdam.

23 juli '24 ( 9:10)

NS voert kleine aanpassingen door in dienstregeling HSL

De dienstregeling van de treinen op de Hogesnelheidslijn (HSL) wordt enigszins aangepast. NS doet dat naar aanleiding van de verdere beperking van de maximumsnelheid op een groot deel van deze lijn. Die snelheid gaat op verschillende plekken van 120 naar 80 kilometer per uur, wat ertoe leidt dat een reis gemiddeld circa drie minuten langer duurt. Daarover bericht NS.

22 juli '24 (18:15)

Vanavond start herstel spoor in Zuid-Limburg

Spoorbeheerder ProRail hoopt dat het treinverkeer tussen Sittard en Maastricht in de loop van dinsdagochtend weer normaal kan rijden. Door de zware regenval ontstond zondagochtend een verzakking, waardoor er schade aan het spoor is ontstaan. Daardoor rijden sinds zondag minder treinen tussen de twee Limburgse steden.

22 juli '24 (10:30)

Ook vandaag minder treinen tussen Sittard en Maastricht door verzakt spoor

De verzakking die zondagochtend door zware regenval ontstond bij het spoor tussen Sittard en Maastricht is nog niet verholpen. Een woordvoerster van ProRail laat maandag weten dat de schade "best wel groot" is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld.

19 juli '24 ( 9:10)

Schade door brand op station Groningen

Het station van Groningen is woensdag 17 juli 2024 getroffen door brand. Vlak voor 09.00 uur brak brand uit in een gebouw op het station. Daarover bericht ProRail.

18 juli '24 (12:30)

Verbouwing perron Utrecht Centraal start na zomervakantie

Op Utrecht Centraal verbreedt ProRail na de zomervakantie het perron bij spoor 5. Daar stopt de trein op het traject tussen Arnhem en Amsterdam Schiphol en wachten volgens de spoorbeheerder dagelijks duizenden reizigers. Om die drukte beter aan te kunnen, wordt het perron verbouwd.

16 juli '24 ( 8:20)

Koninklijk rijtuig maakt laatste stop in Spoorwegmuseum

Vrijdag 12 juli 2024 is het koninklijk rijtuig op feestelijke wijze overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht. De levensduur van dit bijzondere rijtuig is ten einde. Dat meldt NS.