Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Tweede Kamer wil NS ook na 2024 alleenrecht op hoofdrailnet gunnen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De Tweede Kamer vindt het een goed idee dat de NS ook na 2024 weer het alleenrecht krijgt om op het zogeheten hoofdrailnet te rijden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) wil dit recht aan de NS gunnen zonder dat andere vervoerders hier ook nog voor in aanmerking komen.

Andere vervoerders hebben een kort geding aangespannen omdat zij het oneerlijk vinden dat ze niet mee mogen doen bij de aanbesteding. De staatssecretaris maakt zich hier geen zorgen om. Volgens haar is een zogeheten onderhandse gunning, of het direct toekennen, onder bepaalde voorwaarden wel degelijk mogelijk.

Een van de voorwaarden is dat het voor maximaal tien jaar geldt. Wanneer de gunning is afgerond, krijgt de NS daarmee het alleenrecht op het hoofdrailnet tot 2035. Wel komt er na vijf jaar een evaluatie, zodat de overheid kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Kosten en baten

Voordat de gunning er is, komt er eerst nog een inschatting van de kosten en de baten. Ook deelt het kabinet in 2022 aan welke eisen de NS moet voldoen voordat het de gunning krijgt.

Meerdere partijen maakten zich zorgen over de gevolgen van een openbare aanbesteding. Zij vrezen dat de betrouwbaarheid van de dienstregeling in het geding komt als meer partijen op het hoofdrailnet gaan rijden. Nederland is hier gevoelig voor vanwege het drukke spoornetwerk. Wereldwijd zijn alleen de spoorwegen van Zwitserland en Japan drukker.

Goede prestatie

De Kamer vindt net als de staatssecretaris dat de NS over het algemeen goed presteert. Eerder zei Van Veldhoven dat de keuze op de NS viel "uit oogpunt van kwaliteit en stabiliteit". Een open aanbesteding zou volgens haar "complex en risicovol" zijn, waar uiteindelijk de reiziger en belastingbetaler de dupe van kunnen worden.

Door: ANP

12 november '24 (12:45)

GVB: materiële schade aan tram Plein 40-45 lijkt beperkt

De materiële schade aan de Amsterdamse tram die maandagavond in brand vloog door vuurwerk lijkt "redelijk beperkt". Dat meldt de Amsterdamse vervoerder GVB in een verklaring over de gebeurtenissen op Plein 40-45 in Amsterdam Nieuw-West, waar een grote groep mensen maandagavond voor onrust zorgde. De relschoppers gooiden onder meer met vuurwerk en zouden ook de politie hebben bekogeld.

12 november '24 ( 8:54)

Trappenhuis bij station Breda vanwege overlast afgesloten

Sinds afgelopen week is het trappenhuis aan de centrumzijde van het Bredase station afgesloten. De reden daarvoor is dat ProRail, NS en de gemeente Breda al langere tijd overlast in het trappenhuis signaleerden. Die overlast kan inwoners en bezoekers een onveilig gevoel geven. Daarover bericht de gemeente Breda.

12 november '24 ( 8:35)

Spoorlijnen en wegen afgesloten vanwege ontmantelen WOII-bommen

De spoorlijnen tussen Gouda en Alphen aan den Rijn en tussen Gouda en Den Haag worden in de nacht van zaterdag 16 november op zondag 17 november 2024 enkele uren afgesloten. Komend weekend geldt een noodverordening met een ontruimingsgebied van anderhalve kilometer, afsluitingen van alle drie nabijgelegen spoorlijnen, de A20, twee N-wegen (N457 en N207) en omliggende wegen en fietspaden. Dat meldt ProRail.

11 november '24 (16:15)

Woensdagochtend geen treinen in delen Flevoland en Utrecht en heel Noord-Holland

In heel Noord-Holland rijden woensdagochtend tussen 06.00 uur en 09.00 uur geen treinen door de aangekondigde staking bij de verkeersleidingsposten van ProRail in Amsterdam en Alkmaar. Dat meldt de NS. Ook in delen van Flevoland en Utrecht kunnen als gevolg van de staking geen treinen rijden. Op de hogesnelheidslijn is geen treinverkeer mogelijk tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam.

11 november '24 ( 6:00)

Acties bij ProRail: vandaag op verkeersleidingspost Kijfhoek

Spoorverkeersleiders van ProRail gaan komende week actie voeren met stakingen om de eisen voor een loonsverhoging kracht bij te zetten. De stakingen worden georganiseerd door vakbond FNV. De acties vinden plaats bij de verkeersleidingsposten. Dit zijn centrale punten van waaruit verkeersleiders het treinverkeer in een bepaald gebied controleren en aansturen.

08 november '24 ( 9:24)

Spoorwerkzaamheden tussen Amersfoort Vathorst en 't Harde

Van donderdag 14 november tot en met zondag 17 november 2024 vinden tussen Amersfoort Vathorst en 't Harde werkzaamheden aan het spoor plaats. Tegelijkertijd werkt spoorwegbeheerder ProRail aan enkele sporen op station Amersfoort. Daardoor rijden in deze periode minder treinen op die trajecten. Dat meldt NS.

07 november '24 (12:15)

FNV wil treinen regionaal urenlang stilleggen met acties ProRail

Vakbond FNV wil het treinverkeer regionaal meerdere keren urenlang platleggen met de stakingen bij spoorbeheerder ProRail. Volgende week woensdag is er bijvoorbeeld een werkonderbreking bij de verkeersleiding van het spoor voor de regio Amsterdam/Alkmaar. FNV-bestuurder Carl Kraijenoord denkt dat er in dat gebied die ochtend dan helemaal geen treinen zullen rijden, afgezien van treinen naar Schiphol.

06 november '24 (11:45)

ProRail vreest stakingen na afwijzen ultimatum vakbond FNV

ProRail vreest werkonderbrekingen en stakingen, aangezien de spoorbeheerder niet ingaat op een ultimatum met looneis van vakbond FNV. Bij ProRail werken meer dan 5000 mensen, waaronder de verkeersleiders voor het spoor. Als zij staken dreigt het treinverkeer deels of helemaal stil te vallen.

05 november '24 ( 6:30)

Campagne ProRail met oog op gevaarlijk gedrag op overwegen

Steeds meer ongelukken op overwegen worden volgens ProRail veroorzaakt door gevaarlijk gedrag en hierbij vallen meer dodelijke slachtoffers. Daarom wil de spoorwegbeheerder mensen aan de hand van korte video's van verschillende risicovolle situaties bij overwegen behoeden voor ongelukken.

04 november '24 (14:00)

Nog hele middag hinder op spoor tussen Den Haag en Rotterdam

Tussen Den Haag en Rotterdam rijden ook maandagmiddag minder treinen door uitgelopen werkzaamheden. Hoewel de intercity's inmiddels weer volgens dienstregeling rijden, valt de helft van de sprinters tussen beide steden uit, laat een woordvoerder van de NS weten. Er gaan er nu twee per uur in plaats van vier. Naar verwachting duurt het nog tot 19.15 uur voordat het treinverkeer weer helemaal normaal is.