Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Tweede Kamer wil NS ook na 2024 alleenrecht op hoofdrailnet gunnen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De Tweede Kamer vindt het een goed idee dat de NS ook na 2024 weer het alleenrecht krijgt om op het zogeheten hoofdrailnet te rijden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) wil dit recht aan de NS gunnen zonder dat andere vervoerders hier ook nog voor in aanmerking komen.

Andere vervoerders hebben een kort geding aangespannen omdat zij het oneerlijk vinden dat ze niet mee mogen doen bij de aanbesteding. De staatssecretaris maakt zich hier geen zorgen om. Volgens haar is een zogeheten onderhandse gunning, of het direct toekennen, onder bepaalde voorwaarden wel degelijk mogelijk.

Een van de voorwaarden is dat het voor maximaal tien jaar geldt. Wanneer de gunning is afgerond, krijgt de NS daarmee het alleenrecht op het hoofdrailnet tot 2035. Wel komt er na vijf jaar een evaluatie, zodat de overheid kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Kosten en baten

Voordat de gunning er is, komt er eerst nog een inschatting van de kosten en de baten. Ook deelt het kabinet in 2022 aan welke eisen de NS moet voldoen voordat het de gunning krijgt.

Meerdere partijen maakten zich zorgen over de gevolgen van een openbare aanbesteding. Zij vrezen dat de betrouwbaarheid van de dienstregeling in het geding komt als meer partijen op het hoofdrailnet gaan rijden. Nederland is hier gevoelig voor vanwege het drukke spoornetwerk. Wereldwijd zijn alleen de spoorwegen van Zwitserland en Japan drukker.

Goede prestatie

De Kamer vindt net als de staatssecretaris dat de NS over het algemeen goed presteert. Eerder zei Van Veldhoven dat de keuze op de NS viel "uit oogpunt van kwaliteit en stabiliteit". Een open aanbesteding zou volgens haar "complex en risicovol" zijn, waar uiteindelijk de reiziger en belastingbetaler de dupe van kunnen worden.

Door: ANP

18 april '25 (14:27)

ProRail heeft moeite voldoende treinverkeersleiders te vinden

ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden steeds duidelijker, schrijft de spoorbeheerder in zijn vrijdag gepubliceerde jaarverslag. Er is een tekort aan opleiders en opleidingsplekken zijn lastiger te vullen.

18 april '25 ( 7:33)

NS zet op Koningsdag meer treinen in

Op Koningsdag worden traditiegetrouw in heel Nederland veel evenementen en festiviteiten georganiseerd. Dat zorgt voor extra drukte, ook op stations. Zaterdag 26 april 2025 zet NS extra en langere treinen in. Door de Oranjedienstregeling vertrekken treinen soms vanaf een ander spoor of op een ander tijdstip. Dat meldt NS.

17 april '25 (14:59)

Station Groningen tijdens werkzaamheden podium voor de stad

Van zaterdag 10 mei tot zondag 13 juli is het hoofdstation van Groningen niet of beperkt bereikbaar per trein. In die periode wordt er gewerkt aan het spoor. NS en ProRail stellen het station in die periode een aantal dagen beschikbaar als cultureel podium voor de inwoners van de stad. De organisatie geeft inwoners en gezelschappen de mogelijkheid om de historische stationshal als podium te gebruiken voor een optreden, voorstelling of presentatie. Dat meldt de NS.

16 april '25 (14:41)

Kabinet trekt 2 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn

Voor de aanleg van de Nedersaksenlijn trekt het kabinet 1,9 miljard euro uit. De spoorlijn tussen Groningen en Enschede krijgt hiermee groen licht. Dat meldt RTV Drenthe.

15 april '25 ( 7:22)

Enkele dagen geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Zwijndrecht

Van donderdag 17 april (19.45 uur) tot en met maandag 21 april (12.00 uur) rijden tussen Rotterdam Centraal en Zwijndrecht geen treinen. ProRail gaat het treinbeveiligingssysteem in de technische ruimtes vervangen. Door dit systeem verloopt de bediening van seinen en wissels in het gebied goed. Daarnaast worden onnodige wissels verwijderd. Dat meldt NS.

11 april '25 (13:39)

Spoorlopers laten machinisten tijdens levensgevaarlijke situaties flink schrikken

Spoorlopers zorgen voor problemen bij vervoerders en spoorbeheerder ProRail. Er zijn in Gelderland in de eerste maanden van 2025 al 38 gevallen van treinstoringen geteld door spoorlopers. ProRail laat nogmaals weten dat over het spoor lopen levensgevaarlijk is. Dat meldt Omroep Gelderland.

11 april '25 (13:07)

Duurzame kuilwielenbank verbetert het treinonderhoud

Vandaag heeft NS samen met Chris Jansen, staatssecretaris Openbaar Vervoer & Milieu, een nieuwe duurzame kuilwielenbank feestelijk in gebruik genomen bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Hiermee is een belangrijke stap gezet richting efficiënter en duurzamer treinonderhoud. Dat meldt de NS.

11 april '25 ( 8:55)

Marathon van Enschede: NS zet zondag extra treinen in

Zondag 13 april 2025 nemen duizenden hardlopers deel aan de marathon van Enschede, de oudste marathon van Nederland. De organisatie verwacht naast veel lopers bezoekers uit alle delen van Nederland en uit het buitenland. NS zet extra treinen in om iedereen naar Enschede te brengen. Dat meldt NS.

10 april '25 (15:43)

Treinen rijden niet na aanrijding tussen Zwolle en Emmen

Er rijden geen treinen van Arriva tussen Zwolle en Emmen. Er vond een aanrijding plaats tussen Mariënberg en Gramsbergen. Dat meldt RTV Drenthe.

10 april '25 (12:55)

Activisten blokkeren voor tweede dag goederenspoor Rotterdam

Voor de tweede dag op rij blokkeren enkele tientallen actievoerders van de groep Geef Tegengas het treinverkeer op de havenspoorlijn bij Rotterdam. Momenteel kunnen op dit goederenspoortraject geen treinen rijden. Volgens een woordvoerder van ProRail staan vijf goederentreinen stil.