ProRail wil meer geld voor versterking en suïcidepreventie

Het spoor is volgens ProRail-topman John Voppen belangrijk bij het transporteren van militaire goederen. Bij een conflict elders in Europa kan het zijn dat treinen met militair materieel via de Rotterdamse haven over het spoor naar Duitsland moeten, legt hij uit. Op sommige plekken liggen de sporen echter nog te dicht bij elkaar, waardoor tanks er niet overheen kunnen. Daarom zijn investeringen nodig.
Ook moet het spoor voorbereid zijn op mogelijke sabotage, gaat Voppen verder. Als het spoor in verband met defensie zo'n grote rol krijgt, moet ProRail anticiperen op de situatie dat mensen kwaad willen en het kapot willen maken.
Enorme impact
Daarnaast wil ProRail dat er structureel geld wordt vrijgemaakt voor de preventie van suïcides op het spoor. Een kwart van de grote storingen op het spoor wordt veroorzaakt door zelfdodingen, die volgens Voppen enorme impact hebben op de betrokkenen.
De spoorbeheerder heeft daarnaast nog steeds last van het tekort aan monteurs op de arbeidsmarkt. "We zien dat jonge monteurs niet meer 's nachts en in het weekend willen werken", legt Voppen uit.
Op dit moment krijgt ProRail het nog rond, maar het systeem staat wel onder druk. Daardoor kan het niet anders dan dat ProRail ook doordeweeks en overdag aan het spoor moet gaan werken, stelt het bedrijf. Voppen benadrukt dat infrastructuur, zoals het spoor, soms als vanzelfsprekend wordt beschouwd, maar dat het dat volgens hem niet is.