Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Luchthavens zien geen noodzaak om met lege vliegtuigen te vliegen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchthavens zien geen noodzaak om met lege vliegtuigen te vliegen
Er is helemaal geen noodzaak om lege vliegtuigen te laten vliegen om zo landingsrechten te behouden. Dat zegt luchthavenkoepel ACI Europe in een reactie op de ophef die ontstond toen bekend werd dat Lufthansa-dochter Brussels Airlines 3000 vluchten had uitgevoerd zonder passagiers. Lufthansa Group had zelfs 18.000 lege vluchten uitgevoerd.

Waar luchtvaartmaatschappijen normaal gesproken 80 procent van hun start- en landingsrechten, ook wel bekend als slots, moeten gebruiken om ze niet te verliezen, is dat voor deze winter door de Europese Commissie verlaagd tot 50 procent, benadrukt ACI Europe. De luchthavenkoepel gaat daarmee achter de commissie staan die dat ook al aangaf.

Als om wat voor reden dan ook 50 procent niet haalbaar is, is er ook nog een uitzondering mogelijk, stelt ACI Europe. Die kan aangevraagd worden als vluchten naar een bepaalde bestemming niet rendabel zijn vanwege reisverboden en -beperkingen zoals verplichte quarantaines of isolatiemaatregelen.

Impact op het milieu

Directeur Olivier Jankovic van de koepelorganisatie meent dat de berichten over de zogeheten spookvluchten de luchtvaartsector veel kwaad doet. De kritiek richt zich namelijk vooral op de enorme impact op het milieu, een thema waar de luchtvaart sowieso mee worstelt.

Milieubeweging Greenpeace noemt de lege vluchten dan ook "absurd" en heeft het over "een nieuw dieptepunt voor de sector die met overheidssteun overeind gehouden wordt". Campagneleider Klimaat Maarten de Zeeuw wil dat de overheid een plan maakt voor minder vluchten, "zodat klimaat, mensen en natuur minder beschadigd worden door de luchtvaart".

Leger dan normaal

KLM en Transavia geven desgevraagd aan geen "spookvluchten" uit te voeren. Wel kan het voorkomen dat sommige vluchten leger zijn dan normaal.

Overigens zijn er ook nog andere redenen voor luchtvaartmaatschappijen om vluchten uit te voeren zonder passagiers. Zo moeten alle piloten wel aan de benodigde vlieguren komen om hun brevet te houden.

Door: ANP

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.