Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Coronacrisis zorgt voor blijvende veranderingen in luchtvaartindustrie

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De luchtvaartindustrie zal niet terugkeren naar het oude normaal. De verwachting is dat de sector qua passagiers en luchtbewegingen in Europa tegen 2024 wel weer op het niveau van voor de crisis zal zitten. Maar tegen die tijd zal er veel veranderd zijn, vooral op het gebied van duurzaamheid en verder digitalisering. Dat was de boodschap van kopstukken uit de industrie tijdens een webinar van Barin, de branchevereniging van luchtvaartondernemingen die actief zijn in Nederland.

Aan tafel bij Barin zaten Schiphol-baas Dick Benschop, KLM-baas Pieter Elbers, Frank Oostdam, voorzitter van reisbranchevereniging ANVR en Willie Walsh, hoogste baas van de internationale luchtvaartbrancheorganisatie IATA. Het kwartet sprak onder meer over de impact van de coronacrisis, het vooruitzicht voor de sector en de duurzaamheidsopgave waar de luchtvaart voor staat.

Om de sector snel uit de crisis te helpen is het volgens Walsh nodig dat Europese landen snel een duidelijk eensluidend beleid gaan voeren. Hij sprak van een gemiste kans voor Europa om eensgezindheid uit te stralen sinds de brexit. Binnen Europa gelden veel verschillende coronamaatregelen. Dat zorgt volgens hem voor een lappendeken aan maatregelen.

Reisbeperkingen zijn een 'zooitje'

ANVR-voorzitter Oostdam noemde de verschillende reisbeperkingen en -voorwaarden in Europa een "zooitje". Hij wees erop dat de beslissingen die nu genomen worden voor de reissector, met de aanpassingen van reisadviezen en afschalen van beperkingen, steeds gunstiger worden. Maar hij kon er nog steeds niet bij dat er bijvoorbeeld andere regels gelden voor reizen binnen de EU en buiten de EU, waarbij niet naar besmettingsrisico's per regio wordt gekeken. Walsh benadrukte dat het hem weken kostte om de vlucht van Genéve, waar de IATA zetelt, naar Amsterdam te regelen voor deze bijeenkomst.

Volgens KLM-baas Elbers moet goed worden gekeken of maatregelen die bij het begin van de pandemie ingesteld werden, nu ook nog relevant zijn. Met alles wat nu bekend is, zijn volgens hem niet alle geldende maatregelen in proportie. Ook Walsh vindt dat er veel meer gedaan moet worden met de data die in de ruim vijfhonderd dagen sinds de uitbraak van corona is opgehaald.

Herstel, maar stijgende prijzen

Kijkend naar de toekomst put Elbers hoop uit het herstel in onder andere China en de Verenigde Staten waar de binnenlandse vraag naar tickets op het niveau van voor de crisis ligt. Volgens Walsh zal de vraag naar tickets op termijn sneller toenemen dan de capaciteit. Dat komt onder meer doordat maatschappijen oudere toestellen van de hand deden of hun vloot verkleinden. Dat zal mogelijk zorgen voor een stijging van de prijzen.

Verder wijst Walsh er nog op dat een aantal luchtvaartmaatschappijen, ondanks het ingezette herstel, de crisis niet zal overleven. Hij spreekt van een vertraagde impact van de crisis, mogelijk door de steunmaatregelen die door overheden ingesteld zijn. Volgens Benschop valt het aantal maatschappijen dat is omgevallen door de crisis nu nog mee.

Door: ANP

Lees ook: Schiphol vervoerde weer meer passagiers in mei, vrachtvluchten vijfde minder

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.