Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

FNV vraagt hulp Schiphol-directie voor nieuwe cao taxfreewinkels

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vakbond FNV wil dat Schiphol optreedt tegen het inperken van de rechten van het winkelpersoneel op de luchthaven. Dat schrijft de bond in een open brief aan Schiphol-directeur Dick Benschop. Volgens FNV wil Schiphol Airport Retail, het bedrijf achter de See Buy Fly-winkels achter de douane, het personeel onder een arbeidsvoorwaardenregeling (avr) laten vallen in plaats van onder een cao. Het winkelbedrijf zegt juist dat de vakbond niet wil praten over een nieuwe cao.

Zo'n avr geeft het winkelpersoneel minder rechten dan als ze onder een cao vallen, waaronder minder kans om mee te praten over de arbeidsvoorwaarden en het loon. "Zo’n regeling wordt eenzijdig opgelegd door de werkgever en beperkt de werknemers enorm om samen met de vakbond op te komen voor hun rechten", zegt FNV-bestuurder Linda Vermeulen.

De vakbond wendt zich tot Benschop, omdat die onlangs heeft gezegd dat alle werknemers op Schiphol onder een cao moeten vallen. Bovendien heeft Schiphol Group 40 procent van de aandelen in Schiphol Airport Retail in handen. "Hij kan als grootaandeelhouder én als verhuurder het verschil maken", stelt Vermeulen.

Versoberingen

Directeur Simon Asmus van Schiphol Airport Retail bestrijdt dat zijn bedrijf niet met de bonden over een cao wil praten. "Maar wij moeten enkele versoberingen doorvoeren en toen we dat zeiden, haakten FNV en CNV meteen af." Het winkelbedrijf wacht nog op een reactie van vakbond De Unie. Omdat de bonden niet willen praten, is het winkelbedrijf voorbereidingen gaan treffen voor een avr.

Door corona nam het aantal reizigers sterk af en dus moest Schiphol Airport Retail schulden aangaan, legt Asmus uit. Om weer levensvatbaar te worden wil het bedrijf onder meer in de onregelmatigheidstoeslag snijden. Asmus benadrukt dat dit niet alleen met corona te maken heeft. "Ook door andere wetgeving rond de verkoop van tabak daalt ons omzetpotentieel flink. Corona heeft de noodzaak voor aanpassing van de cao alleen versneld."

Er zijn circa honderd mensen in vaste dienst bij de winkels van Schiphol Airport Retail.

Door: ANP

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.