Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

IATA: Luchtvaartmaatschappijen volgend jaar massaal failliet zonder steun

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchtvaartmaatschappijen gaan volgend jaar massaal failliet zonder financiële steun van de overheid. Dat zegt Alexandre de Juniac, topman van de internationale brancheorganisatie IATA. Volgens hem hebben maatschappijen door de bank genomen geld om het nog negen maanden vol te houden. "Ze kunnen niet snel genoeg op de kosten besparen om de gekrompen inkomsten te kunnen compenseren", aldus De Juniac.

De totale omzet van de industrie wordt in 2021 naar verwachting gehalveerd ten opzichte van vorig jaar. Eerder werd ingeschat dat die inkomsten 29 procent lager zouden liggen maar toen was de verwachting dat de vraag in het vierde kwartaal zou herstellen.

IATA denkt dat het vliegverkeer in heel 2020 met 66 procent daalt ten opzichte van vorig jaar. "Het vierde kwartaal wordt buitengewoon moeilijk en er zijn weinig aanwijzingen dat de eerste helft van 2021 significant beter zal zijn, zolang de grenzen gesloten blijven en aankomstquarantaines blijven bestaan", zegt De Juniac.

Omvallen zonder staatssteun

De luchtvaartlobby zinspeelt nu vooral op financiële hulp vanuit de overheid om de schuldenlast niet verder te vergroten. Dat zou dan vooral uitdraaien op kapitaalinvesteringen waarbij overheden aandelen kopen van luchtvaartmaatschappijen. Air France-KLM gaf eind juli al aan waarschijnlijk nieuwe aandelen uit te geven om de crisis te doorstaan. Dat kan op het politieke vlak consequenties hebben, want zowel de Franse als de Nederlandse staat hebben beide een belang van circa 14 procent in het luchtvaartconcern om de nationale belangen te verdedigen.

Van de Europese luchthavens dreigt een kwart zonder staatssteun om te vallen als het vliegverkeer zich dit kwartaal niet herstelt. Dat zegt de Europese branchevereniging ACI Europe. Het gaat om 193 van de 740 Europese vliegvelden en dan vooral om kleinere, regionale luchthavens. Desondanks zijn die goed voor ongeveer 277.000 banen.

Door: ANP

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.