Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Tweede Kamer: capaciteit teststraat Schiphol moet vergroot worden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De capaciteit in de corona-teststraat op Schiphol moet zó worden vergroot, dat alle reizigers uit risicogebieden daar kunnen worden getest. Ook moeten de openingstijden veel ruimer worden. Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer.

Er komen de laatste tijd ongeveer 5000 mensen per dag uit een risicogebied aan op de luchthaven en daarvan worden er zo'n duizend getest. Een Kamermeerderheid van onder meer GroenLinks, D66 CDA, PvdA, SP, SGP, 50PLUS en DENK vindt dat veel te weinig. Iedereen moet kunnen worden getest. "Liever gisteren dan vandaag", zegt D66-Kamerlid Jan Paternotte.

De openingstijden - van 06.00 uur tot 18.00 uur - zijn de partijen een doorn in het oog. Als er een vlucht uit een risicogebied landt, moet de teststraat te gebruiken zijn, vinden ze. "Een virus houdt zich niet aan kantoortijden", zegt GL-Kamerlid Suzanne Kröger.

Schiphol is niet het enige vliegveld waarop vakantievluchten landen. Ook op de luchthavens van Eindhoven, Rotterdam en Maastricht zouden mensen zich op corona moeten kunnen laten testen, vinden de partijen.

Toen de teststraat 13 augustus openging, konden er zo'n vierhonderd mensen per dag worden getest. Het ministerie van Volksgezondheid wil ook dat uiteindelijk alle mensen uit risicogebieden kunnen worden getest en streeft daar naar eigen zeggen "stapsgewijs" naar.

Praktische bezwaren

Bij de opschaling spelen er echter wel een paar praktische bezwaren, legt een woordvoerder uit. Als er te snel wordt opgeschaald op Schiphol kan de capaciteit in reguliere teststraten onder druk komen te staan, waardoor mensen met klachten mogelijk niet kunnen worden getest. Ook moet de ruimere capaciteit goed worden ingeruimd op de luchthaven, zodat de tests veilig kunnen worden afgenomen.

Volgens een woordvoerder van de GGD Kennemerland, die de controles in de teststraat uitvoert, worden er dagelijks ongeveer duizend mensen getest. "Dat is voldoende voor nu, bekeken wordt of en wanneer er moet worden opgeschaald. We hebben tot nu toe niemand hoeven wegsturen die een test wilde." Over de mogelijkheid van ruimere openingstijden zegt hij: "Als we opdracht van het ministerie krijgen, dan gaan we kijken hoe we dat gaan doen. Het is overigens wel zo dat meeste vliegtuigen overdag binnenkomen."

Door: ANP

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.