Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Binnenvaart krijgt het nog moeilijker vanwege aanhoudende droogte

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Binnenvaart krijgt het nog moeilijker vanwege aanhoudende droogte
De binnenvaart kan nu al niet met volledig beladen schepen de waterwegen op, maar dat dreigt nog erger te worden. De komende hittegolf in Europa en aanhoudende droogte kunnen ertoe leiden dat het waterniveau in de rivieren nog verder daalt en vrachtvervoer nog moeilijker wordt. Branchevereniging Algemeene Schippers Vereniging (ASV) wijt de problemen ook aan het Nederlandse beleid om de binnenvaart efficiënter te maken door grotere schepen te gebruiken.

"Nederland zet al jaren in op grotere schepen, maar die hebben het nu veel moeilijker", aldus Sunniva Fluitsma van de ASV. "Je kan die schepen wel met minder lading laten rondvaren, maar ze blijven zo groot en bij lagere waterstanden krijgen ze steeds meer moeite om de bochten te maken."

Gletsjerrivier 

Ook is Nederland juist altijd gericht geweest op het zo snel mogelijk afvoeren van water, stelt Fluitsma. "Dat is goed om overstromingen tegen te gaan. Maar nu verdwijnt het water ook heel snel als je dat niet wil." In een land als Duitsland gaat dat veel beter volgens de ASV. "En dat is ook voor de toekomst goed, want de Rijn is een gletsjerrivier, dus als de gletsjers kleiner worden zullen dit soort problemen vaker voorkomen."

Grotere risico's 

Voor de meeste schippers is de huidige situatie niet ideaal. "De risico's zijn groter tijdens het varen want er is minder ruimte. Ze verdienen weliswaar meer per ton, maar kunnen ook minder vracht meenemen dus uiteindelijk is het niet per se lucratiever." De meeste schippers hebben dan ook het liefst dat "er weer normaal gevaren kan worden", zegt Fluitsma.

Door: ANP 

23 oktober '24 (12:15)

Zorgen in Friesland dat Waddenzee werelderfgoedstatus verliest

De Friese gedeputeerde voor mijnbouw Friso Douwstra (CDA) en meerdere partijen in Provinciale Staten maken zich zorgen over het mogelijk intrekken van de werelderfgoedstatus van de Waddenzee. De VN-organisatie UNESCO heeft daarmee gedreigd als Nederland, Duitsland en Denemarken doorgaan met gas- en zoutwinning onder de zee. Minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei moet dit jaar een besluit nemen over gaswinning bij het dorp Ternaard.

21 oktober '24 (12:00)

Cruiseschip kan doorvaren na protest XR bij sluis IJmuiden

De sluisdeuren van de Zeesluis IJmuiden zijn dicht nadat ze eerder maandagochtend werden geblokkeerd door actievoerders van Extinction Rebellion (XR). De betogers hielden daarmee het cruiseschip MSC Virtuosa tegen. Het schip kan nu, met een vertraging van zo'n 2 uur, doorvaren naar Amsterdam. De cruise-industrie is volgens XR "een grote vervuiler" en cruiseschepen een "drijvende milieuramp".

21 oktober '24 (10:15)

Politie verwijdert klimaatactivisten XR van sluis IJmuiden

De politie is begonnen met het verwijderen van klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) van de Zeesluis in IJmuiden. De actievoerders zitten en staan op een van de sluisdeuren. Meerdere betogers hebben zich vastgeketend. Zij moeten door de politie worden losgemaakt. Bij de sluis staat een touringcar klaar om de actievoerders mee te nemen.

21 oktober '24 ( 9:30)

Actievoerders Extinction Rebellion blokkeren sluizen in IJmuiden

Actievoerders van Extinction Rebellion (XR) zijn aangekomen bij de sluizen in IJmuiden. Ze zitten daar op de Noordersluis en de Zeesluis en hebben zich vastgeketend. De activisten hopen zo het cruiseschip MSC Virtuosa tegen te houden. De klimaatactiegroep voerde de afgelopen tijd vaker actie in de Noord-Hollandse plaats tegen "de schadelijke impact op het klimaat" van cruiseschepen.

17 oktober '24 (10:00)

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt. De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat. Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

16 oktober '24 (19:15)

Woensdagavond nieuwe poging om schip bij Maastricht los te maken

Rijkswaterstaat gaat woensdagavond een nieuwe poging doen om het vrachtschip los te trekken dat zaterdag tegen de stuw bij Borgharen botste, zegt een woordvoerder. De eerste poging om het schip weg te halen mislukte dinsdag. Rijkswaterstaat heeft ondertussen verschillende stappen gezet om de tweede poging wel te laten slagen.

15 oktober '24 ( 9:08)

Baggerproject Lateraalkanaal op tijd afgerond

Het uitdiepen van de bodem van het Lateraalkanaal bij Linne-Buggenum is gereed. Daardoor blijft dit kanaal de komende jaren goed doorgankelijk voor de scheepvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

09 oktober '24 ( 8:15)

Bedrijven Rotterdamse haven willen snellere verduurzaming

Bedrijven in de Rotterdamse haven dringen aan op "nieuwe onconventionele maatregelen" om de verduurzaming van de industrie in het havengebied te versnellen en de concurrentiekracht op niveau te houden. "Alleen zo kunnen we de klimaatdoelen halen en dreigende de-industrialisatie afwenden", waarschuwt ondernemersvereniging Deltalinqs in een brief aan de Tweede Kamer.

04 oktober '24 ( 9:00)

Workshops, tijdreis en meer bij FutureLand in herfstvakantie

Bij FutureLand, het informatiecentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2, vinden ook tijdens de naderende herfstvakantie tal van activiteiten plaats. Van knutselworkshops tot een fossielenexpeditie. En van instappresentaties tot een reis door honderd jaar havenontwikkeling met de FutureLand Experience. Dat meldt Port of Rotterdam.

02 oktober '24 (12:15)

MSC Cruises moet reclames schrappen vanwege misleidende klimaatclaims

MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.