Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Geen lozingen van resten lading door schepen Tata Steel geconstateerd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Geen lozingen van resten lading door schepen Tata Steel geconstateerd
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft, samen met andere toezichthouders, geen illegale lozingen geconstateerd door schepen bij het laden of lossen bij Tata Steel. Dat schrijft de ILT in een onderzoeksrapport dat vandaag door staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer is gestuurd. Het varen met een bevuild dek is niet verboden, het schoonvegen van een bevuild dek waarbij de resten van een lading in de haven of zee belanden wel. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

In totaal zijn in de afgelopen 5 jaar 560 inspecties uitgevoerd bij de schepen aan de kade van Tata Steel. Dat komt neer op gemiddeld minimaal 2 inspecties per week in de periode vanaf 2017 tot 2022. In 2020 en 2021 zijn minder inspecties uitgevoerd vanwege corona. Er zijn geen illegale lozingen van ladingresten geconstateerd.

Aanleiding

De ILT nam tijdens een inspectie in februari 2022 een vervuild dek waar. In dezelfde week verscheen er een artikel in het Noordhollands dagblad over een lozing van ladingresten in de haven, afkomstig van schepen bij Tata Steel. Op verzoek van staatsecretaris Heijnen verrichtte de ILT onderzoek om in kaart te brengen of er in de afgelopen jaren overtredingen zijn geweest op het verbod op het lozen van ladingresten in de omgeving van Tata Steel.

Onderzoek

Op basis van de onderzoeksresultaten van de ILT en de informatie van de andere toezichthouders (Rijkswaterstaat, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, Kustwacht en Port Amsterdam) is gekeken of er illegale lozingen plaatsvonden vanaf de zeeschepen bij Tata Steel. De ILT keek naar de relevante wet- en regelgeving, het toezicht daarop en maakte een overzicht van de inspectieresultaten van de inspecties en andere toezichthouders van de afgelopen 5 jaar.

Wet- en regelgeving

Het toezicht op een mogelijke illegale lozing van ladingresten valt onder de Waterwet en de (internationale) scheepvaartregelgeving. De kapitein van een schip is verantwoordelijk voor de naleving van deze wet- en regelgeving. Het varen met een vervuild dek is niet verboden als de vervuiling in een andere haven wordt afgegeven. Maar het restant of vuil op een dek kan door wind, regenval of de zeegang van boord spoelen. Dan ontstaat een illegale lozing, want het is verboden om resten van een lading te lozen in havens en in kwetsbare zeegebieden, zoals de Noordzee. Vervuiling op zee en water moet worden voorkomen. 

Vervuiling op zee voorkomen

De Port of Amsterdam ziet wel een toename van schepen die met een vervuild dek willen vertrekken. De Port of Amsterdam controleert voor vertrek of schepen schoon zijn. Als dit niet het geval is mogen ze niet vertrekken. De Kustwacht controleert op de zee en ziet een toename van het aantal schepen dat met vervuild dek vaart. Toezichthouders treden preventief op als schepen met vervuilde dekken of niet opgeruimde ladingresten willen vertrekken uit een haven.

Intensivering toezicht ILT

De komende periode intensiveert de ILT het toezicht om de bevindingen van de Port of Amsterdam en de Kustwacht te onderzoeken. Met inspecties en drones wordt dit toezicht uitgevoerd. De resultaten worden eind 2022 verwacht. Ook bekijkt de ILT hoe de naleving het beste kan worden bevorderd of verbeterd. Zodat het risico op vervuiling door illegale lozingen wordt verkleind in het belang van een schone zee.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rijksoverheid

22 juli '24 (10:15)

Na hevige regen sluizen dicht en advies om niet te varen op de Vecht

Het Waterschap Vechtstromen heeft het advies gegeven voorlopig niet te varen op de Vecht. Na de hevige regenval van zondag in vooral het oosten van het land voert de rivier zoveel water af, dat de hoge snelheid van de stroming kan leiden tot gevaarlijke situaties.

19 juli '24 (13:00)

Rotterdamse haven weinig hinder van computerstoring

Het afwikkelen van de scheepvaart in de Rotterdamse haven ondervindt geen hinder van de computerstoring die wereldwijd voor problemen zorgt. Dat zegt het Havenbedrijf Rotterdam na een inventarisatie van de impact voor de grootste haven van Europa.

18 juli '24 (13:15)

Topman Havenbedrijf Rotterdam verwacht geen ernstig effect Rode Zee op overslag

Topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de totale overslag in de Rotterdamse haven dit jaar "ernstig geraakt" wordt door de situatie in de Rode Zee. "Je ziet dat de markt zich aanpast aan de omstandigheden", licht Siemons toe. De totale overslag in de Rotterdamse haven is de eerste zes maanden vrijwel gelijk gebleven, maakte het Havenbedrijf donderdagochtend bekend. Wel steeg de overslag van containers met 4,2 procent.

18 juli '24 (12:45)

Reddingsdiensten roepen zwemmers op niet alleen water in te gaan

De KNRM en Reddingsbrigade Nederland roepen met de zomerse temperaturen zwemmers op niet alleen het water in te gaan. "We zien helaas toch nog vaak dat iemand alleen aan het zwemmen is en in de problemen komt", zegt een woordvoerder van de Reddingsbrigade. "Dan heb je een groot probleem, want vaak kan dan niemand hulp voor je halen of je komen redden." De reddingsdiensten adviseren samen met andere volwassenen te zwemmen of ergens verkoeling te zoeken waar toezicht is.

16 juli '24 ( 8:35)

Vanaf half oktober ruim halfjaar werkzaamheden aan Kooybrug

Van 14 oktober 2024 tot eind april 2025 en nog een week in de maand daarna wordt de Kooybrug in de N99 bij Den Helder grondig gerenoveerd. Aannemer VolkerWessels voert de werkzaamheden aan de ruim dertig jaar oude brug uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Dat meldt Rijkswaterstaat.

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.