Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Geen lozingen van resten lading door schepen Tata Steel geconstateerd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Geen lozingen van resten lading door schepen Tata Steel geconstateerd
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft, samen met andere toezichthouders, geen illegale lozingen geconstateerd door schepen bij het laden of lossen bij Tata Steel. Dat schrijft de ILT in een onderzoeksrapport dat vandaag door staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer is gestuurd. Het varen met een bevuild dek is niet verboden, het schoonvegen van een bevuild dek waarbij de resten van een lading in de haven of zee belanden wel. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

In totaal zijn in de afgelopen 5 jaar 560 inspecties uitgevoerd bij de schepen aan de kade van Tata Steel. Dat komt neer op gemiddeld minimaal 2 inspecties per week in de periode vanaf 2017 tot 2022. In 2020 en 2021 zijn minder inspecties uitgevoerd vanwege corona. Er zijn geen illegale lozingen van ladingresten geconstateerd.

Aanleiding

De ILT nam tijdens een inspectie in februari 2022 een vervuild dek waar. In dezelfde week verscheen er een artikel in het Noordhollands dagblad over een lozing van ladingresten in de haven, afkomstig van schepen bij Tata Steel. Op verzoek van staatsecretaris Heijnen verrichtte de ILT onderzoek om in kaart te brengen of er in de afgelopen jaren overtredingen zijn geweest op het verbod op het lozen van ladingresten in de omgeving van Tata Steel.

Onderzoek

Op basis van de onderzoeksresultaten van de ILT en de informatie van de andere toezichthouders (Rijkswaterstaat, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, Kustwacht en Port Amsterdam) is gekeken of er illegale lozingen plaatsvonden vanaf de zeeschepen bij Tata Steel. De ILT keek naar de relevante wet- en regelgeving, het toezicht daarop en maakte een overzicht van de inspectieresultaten van de inspecties en andere toezichthouders van de afgelopen 5 jaar.

Wet- en regelgeving

Het toezicht op een mogelijke illegale lozing van ladingresten valt onder de Waterwet en de (internationale) scheepvaartregelgeving. De kapitein van een schip is verantwoordelijk voor de naleving van deze wet- en regelgeving. Het varen met een vervuild dek is niet verboden als de vervuiling in een andere haven wordt afgegeven. Maar het restant of vuil op een dek kan door wind, regenval of de zeegang van boord spoelen. Dan ontstaat een illegale lozing, want het is verboden om resten van een lading te lozen in havens en in kwetsbare zeegebieden, zoals de Noordzee. Vervuiling op zee en water moet worden voorkomen. 

Vervuiling op zee voorkomen

De Port of Amsterdam ziet wel een toename van schepen die met een vervuild dek willen vertrekken. De Port of Amsterdam controleert voor vertrek of schepen schoon zijn. Als dit niet het geval is mogen ze niet vertrekken. De Kustwacht controleert op de zee en ziet een toename van het aantal schepen dat met vervuild dek vaart. Toezichthouders treden preventief op als schepen met vervuilde dekken of niet opgeruimde ladingresten willen vertrekken uit een haven.

Intensivering toezicht ILT

De komende periode intensiveert de ILT het toezicht om de bevindingen van de Port of Amsterdam en de Kustwacht te onderzoeken. Met inspecties en drones wordt dit toezicht uitgevoerd. De resultaten worden eind 2022 verwacht. Ook bekijkt de ILT hoe de naleving het beste kan worden bevorderd of verbeterd. Zodat het risico op vervuiling door illegale lozingen wordt verkleind in het belang van een schone zee.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rijksoverheid

03 december '24 (13:59)

Herstelwerkzaamheden Eembrug (N414) in Baarn: twee dagen geen scheepvaart

Zaterdag 14 en zondag 15 december 2024 voert de provincie Utrecht herstelwerkzaamheden uit aan de Eembrug in Baarn. Dit onderhoud is nodig om de brug over de Eem in een goede en veilige conditie te houden. Verkeer op de Bisschopsweg (N414) moet deze dagen rekening houden met lichte hinder. Dat meldt de provincie Utrecht.

03 december '24 (10:18)

Binnenvaartschip Zutphen gered na lekkage en slagzij

In de Industriehaven van Zutphen dreigde een binnenvaartschip met erts te zinken door een lekkage en zware slagzij. Dankzij snelle inzet van hulpdiensten kon erger worden voorkomen. Het schip werd gestabiliseerd door continu water weg te pompen, terwijl 800 ton erts uit het ruim werd gelost. Hierdoor kwam het schip langzaam weer boven water. Dit meldt Omroep Gelderland.

29 november '24 ( 9:11)

Samenwerking Havenbedrijf Rotterdam en Theater Zuidplein

Havenbedrijf Rotterdam gaat samenwerken met Theater Zuidplein uit Rotterdam-Zuid. Beide partijen ondertekenden daarvoor onlangs een contract van drie jaar. Dat meldt Port of Rotterdam

21 november '24 ( 8:45)

KNRM laat twaalf nieuwe reddingboten bouwen

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) breidt de vloot uit met twaalf reddingboten. De zogeheten Van Wijkklasse-reddingboten worden gebouwd door twee Nederlandse werven. Deze werven kregen in 2020 al de opdracht voor acht nieuwe boten, waarvan er vier nog in aanbouw zijn. De nieuwe opdracht is een vervolg hierop, aldus de KNRM.

19 november '24 (13:00)

Inspectie: containers op meeste schepen niet goed vastgezet

Het vastzetten van containers op zeeschepen, sjorren genoemd, moet beter. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na het inspecteren van zeeschepen op het naleven van de regels voor het vastzetten van containers. Bij twee derde van de geïnspecteerde schepen was sprake van een overtreding.

15 november '24 (12:30)

Oud-havenmedewerker aangehouden voor import grote partijen drugs

De politie heeft donderdagavond een 38-jarige man aangehouden op Rotterdam The Hague Airport. De Marokkaanse oud-havenmedewerker zou tussen 2019 en 2021 betrokken zijn geweest bij de invoer van meerdere grote partijen drugs, aldus de politie. Hij kwam in beeld door gekraakte berichten in het onderzoek naar de voortvluchtige Jos Leijdekkers.

15 november '24 (11:04)

Voor bereikbaarheid Ameland is 250 miljoen euro beschikbaar

Er komt een onderzoek naar een oplossing voor de problemen met de vaargeul naar Ameland. Dat maakte minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat bekend. Dat meldt Omroep Friesland.

14 november '24 (15:30)

Voorwerp in schroef vrachtschip in Amsterdam is geen explosief

In de boegschroef van een vrachtschip in de Amsterdamse haven is donderdagmiddag geen explosief aangetroffen. Dat meldt de politie na onderzoek van de Explosieven Opruimingsdienst. Het scheepvaartverkeer op het Noordzeekanaal was stilgelegd, maar is nu weer vrijgegeven.

14 november '24 ( 9:03)

Bruggen Nieuwe Sluis niet sterk genoeg en daarom mogen schepen er niet doorheen varen

De Nieuwe Sluis in Terneuzen werd een maand geleden nog feestelijk geopend, maar nog geen enkel schip heeft gebruikgemaakt van de zeesluis. De bruggen voldoen namelijk nog niet aan alle wensen en dus blijft het voorlopig stil. Dat meldt Omroep Zeeland.Een schip is er doorheen gevaren, maar verder heeft de zeesluis nog geen andere schepen voorbij zien komen. Op vrijdag 11 oktober werd deze geopend door de Nederlandse en Belgische koning. Tijdens de opening voer de MV Bregaglia de sluis uit en dat was ook voorlopig het enige schip.

12 november '24 ( 9:10)

Grootschalige zoekactie naar drenkeling Schelde-Rijnkanaal niet succesvol

Maandagavond- en nacht tot ongeveer 1.30 uur heeft Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) naar een drenkeling in het Schelde-Rijnkanaal gezocht, maar zonder resultaat. De zoekactie is vannacht stil komen te liggen, omdat er geen kans meer is op overleving. Dit meldt NOS.