Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Geen lozingen van resten lading door schepen Tata Steel geconstateerd

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Geen lozingen van resten lading door schepen Tata Steel geconstateerd
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft, samen met andere toezichthouders, geen illegale lozingen geconstateerd door schepen bij het laden of lossen bij Tata Steel. Dat schrijft de ILT in een onderzoeksrapport dat vandaag door staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer is gestuurd. Het varen met een bevuild dek is niet verboden, het schoonvegen van een bevuild dek waarbij de resten van een lading in de haven of zee belanden wel. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

In totaal zijn in de afgelopen 5 jaar 560 inspecties uitgevoerd bij de schepen aan de kade van Tata Steel. Dat komt neer op gemiddeld minimaal 2 inspecties per week in de periode vanaf 2017 tot 2022. In 2020 en 2021 zijn minder inspecties uitgevoerd vanwege corona. Er zijn geen illegale lozingen van ladingresten geconstateerd.

Aanleiding

De ILT nam tijdens een inspectie in februari 2022 een vervuild dek waar. In dezelfde week verscheen er een artikel in het Noordhollands dagblad over een lozing van ladingresten in de haven, afkomstig van schepen bij Tata Steel. Op verzoek van staatsecretaris Heijnen verrichtte de ILT onderzoek om in kaart te brengen of er in de afgelopen jaren overtredingen zijn geweest op het verbod op het lozen van ladingresten in de omgeving van Tata Steel.

Onderzoek

Op basis van de onderzoeksresultaten van de ILT en de informatie van de andere toezichthouders (Rijkswaterstaat, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, Kustwacht en Port Amsterdam) is gekeken of er illegale lozingen plaatsvonden vanaf de zeeschepen bij Tata Steel. De ILT keek naar de relevante wet- en regelgeving, het toezicht daarop en maakte een overzicht van de inspectieresultaten van de inspecties en andere toezichthouders van de afgelopen 5 jaar.

Wet- en regelgeving

Het toezicht op een mogelijke illegale lozing van ladingresten valt onder de Waterwet en de (internationale) scheepvaartregelgeving. De kapitein van een schip is verantwoordelijk voor de naleving van deze wet- en regelgeving. Het varen met een vervuild dek is niet verboden als de vervuiling in een andere haven wordt afgegeven. Maar het restant of vuil op een dek kan door wind, regenval of de zeegang van boord spoelen. Dan ontstaat een illegale lozing, want het is verboden om resten van een lading te lozen in havens en in kwetsbare zeegebieden, zoals de Noordzee. Vervuiling op zee en water moet worden voorkomen. 

Vervuiling op zee voorkomen

De Port of Amsterdam ziet wel een toename van schepen die met een vervuild dek willen vertrekken. De Port of Amsterdam controleert voor vertrek of schepen schoon zijn. Als dit niet het geval is mogen ze niet vertrekken. De Kustwacht controleert op de zee en ziet een toename van het aantal schepen dat met vervuild dek vaart. Toezichthouders treden preventief op als schepen met vervuilde dekken of niet opgeruimde ladingresten willen vertrekken uit een haven.

Intensivering toezicht ILT

De komende periode intensiveert de ILT het toezicht om de bevindingen van de Port of Amsterdam en de Kustwacht te onderzoeken. Met inspecties en drones wordt dit toezicht uitgevoerd. De resultaten worden eind 2022 verwacht. Ook bekijkt de ILT hoe de naleving het beste kan worden bevorderd of verbeterd. Zodat het risico op vervuiling door illegale lozingen wordt verkleind in het belang van een schone zee.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rijksoverheid

01 december '23 (13:15)

Volledig elektrisch schip in gebruik genomen door Damen Shipyards

Scheepsbouwer Damen Shipyards heeft zijn nieuwste en volledig elektrische schip officieel in gebruik genomen. Volgens het bedrijf zorgt het schip voor een aanzienlijk lagere uitstoot tijdens het onderhoud van windparken op zee.

30 november '23 (11:57)

Grote cokevangst in haven van Rotterdam

De douane heeft woensdag in de haven van Rotterdam 976 kilo cocaïne onderschept. De drugs zaten verstopt in een lading bevroren sinaasappelsap afkomstig uit Brazilië en hebben een straatwaarde van ruim 73 miljoen euro, meldt het Openbaar Ministerie (OM).

28 november '23 (15:45)

Haringvlietbrug nog maanden niet opengesteld voor scheepvaart

De openstelling van de Haringvlietbrug voor schepen die 13 meter hoog of hoger zijn, duurt maanden langer dan Rijkswaterstaat voorzag. De brug zou dit najaar weer functioneren, maar de waterbeheerder denkt dat de openstelling nu pas op 29 maart volgend jaar plaatsheeft, net voordat het recreatieve vaarseizoen weer begint. De brug is al sinds 1 januari van dit jaar buiten gebruik voor de scheepvaart.

23 november '23 (12:27)

Rechtszaak tegen schipper van zeilschip waar giek vanaf brak van start

De 49-jarige schipper die wordt verdacht van dood door schuld, staat vandaag voor de rechter. Op zijn historische zeilschip ‘Risico’ kwam vorig jaar augustus een 12-jarig meisje te overlijden nadat de giek afbrak en op haar viel. Dit meldt RTL Nieuws.

15 november '23 ( 6:00)

Douane verscherpt toezicht op haven Vlissingen na grote cokevondst

De douane heeft dinsdagavond een grote partij cocaïne onderschept in de haven van Vlissingen. Om hoeveel kilo het gaat, kan een woordvoerder van de douane niet zeggen. Maar volgens hem gaat het om "zeker meer dan honderden kilo's". Vanwege de vondst houden douane, politie en de marechaussee in de nacht van dinsdag op woensdag verscherpt toezicht in het havengebied.

02 november '23 (15:00)

Stilleggen Westerschelde wekt woede binnenvaartschippers

Koninklijke Binnenvaart Nederland is woedend dat het scheepvaartverkeer op de Westerschelde al in een vroeg stadium is stilgelegd vanwege de storm Ciarán. Volgens de brancheorganisatie was de maatregel niet nodig en zijn tientallen schippers door de beslissing zwaar gedupeerd.

02 november '23 (11:45)

Grote containerterminals Rotterdam gesloten tijdens storm

De haven van Rotterdam heeft alle grote containerterminals gesloten om storm Ciarán. In de kleinere terminals gaat de overslag van goederen voorlopig gewoon door.

31 oktober '23 (14:00)

Provincie Zuid-Holland trekt lering uit probleemveerdienst Maassluis-Rozenburg

De provincie Zuid-Holland heeft lessen getrokken uit alle perikelen rond de veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg. Gedeputeerde Jeannette Baljeu (water) schetst in een rapport van zo'n dertig pagina's hoe een herhaling hiervan voorkomen kan worden. "Laten we met zijn allen lering trekken uit de gebeurtenissen rondom het veer Maassluis-Rozenburg, zodat we situaties als deze in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen en we beter gesteld staan mochten ze zich toch voordoen", schrijft Baljeu aan Provinciale Staten.

30 oktober '23 (11:56)

Niels Vaessen vanaf 1 november nieuwe CEO van Heesen Yachts

Heesen Yachts uit het Brabantse Oss heeft per 1 november een nieuwe CEO. Niels Vaessen is sinds 2012 werkzaam bij de jachtbouwer, eerst als Finance Manager en een jaar later als CFO. Nu neemt hij het stokje over van Arthur Brouwer en gaat hij aan de slag als CEO. Dit meldt Heesen Yachts. 

26 oktober '23 (15:45)

Nederland moet veel schepen weer zelf gaan bouwen

Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.