Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf Rotterdam weet niet wat sanctiepakket voor gevolgen heeft

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Havenbedrijf Rotterdam weet niet wat sanctiepakket voor gevolgen heeft
Voor het Havenbedrijf Rotterdam is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn van een nieuw sanctiepakket van de Europese Unie. De Europese Commissie wil Russische schepen de toegang verbieden tot havens in de EU, kondigde voorzitter Ursula von der Leyen aan. Maar veel details over de sancties ontbreken nog.

Het Havenbedrijf Rotterdam meldt de mogelijke consequenties van nieuwe sancties tegen Rusland en Belarus wegens de oorlog in Oekraïne nog te bestuderen. Jaarlijks arriveren zo'n 1320 schepen uit Rusland in de Rotterdamse haven. Naar Rusland vertrekken er zo'n 1080 vanuit de grootste haven van de Europese Unie. Lang niet al die schepen zijn officieel Russisch. In 2021 kwamen er maandelijks gemiddeld dertien Russische schepen aan in Rotterdam.

Containerterminals weren containers naar Rusland

Zo'n 8 procent van alle containers die via Rotterdam worden vervoerd hebben Rusland als bestemmings- of herkomstland. Bepaalde containerterminals weren overigens containers die naar Rusland gaan, uit angst voor verstoringen door sancties. Nederland importeert ook veel olie, kolen, staal, nikkel, aluminium en koper uit Rusland, waarvan een deel via de haven binnenkomt.

Ondernemersvereniging evofenedex, die voor duizenden bedrijven in Nederland belangen behartigt op het gebied van logistiek en handel, geeft aan de sancties tegen Rusland hoe dan ook te steunen. "We snappen het", geeft een woordvoerster aan. Over de mogelijke impact durft ze geen uitspraken te doen. Maar ze wijst er wel op dat de transportbanden met Rusland door de situatie de laatste tijd toch al tamelijk marginaal zijn. Het bedrijfsleven wist volgens haar ook al dat er nog nieuwe sancties aan konden komen.

Door: ANP

08 mei '25 ( 8:50)

Binnenvaart Prins Willem-Alexandersluis op 26 mei gestremd

Maandag 26 mei 2025 is de Prins Willem-Alexandersluis op Sluizencomplex Schellingwoude van 06.00 tot 18.00 uur gestremd voor de scheepvaart. Via een BAS-bericht is de scheepvaart hierover geïnformeerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

06 mei '25 ( 8:22)

Schinkelbrug A10: hinder voor scheepvaart door storing

Een technisch defect aan het bedieningsmechanisme is er de oorzaak van dat de Schinkelbrug in de A10 Zuid tot nader order niet kan worden bediend. Dat meldt Rijkswaterstaat.

02 mei '25 ( 9:19)

Onderzoek Omrop Fryslân: watertaxi's varen 's nachts vaak te hard

Nog steeds varen watertaxi's op de Waddenzee te hard in het duister. Uit onderzoek van Omrop Fryslân blijkt dat tussen september en december boten 's nachts bijna 230 keer de maximumsnelheid overschreden. Dat meldt Omrop Fryslân.

29 april '25 ( 7:34)

Stremming brug Uitwellingerga: waterstewards leiden vaarverkeer door Sneek

De brug bij het Friese Uitwellingerga kan niet bediend worden. Daarom wordt vaarverkeer omgeleid door het centrum van Sneek. Hiervoor zet de gemeente Súdwest-Fryslân sinds 25 april 2025 waterstewards in die het vaarverkeer door Sneek begeleiden. Dat meldt Rijkswaterstaat.

25 april '25 ( 9:38)

OM vervolgt Damen Shipyards voor onder meer omkoping en witwassen

Het Openbaar Ministerie gaat scheepsbouwer Damen Shipyards en enkele leden van de directie strafrechtelijk vervolgen. Het bedrijf wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Ook zou Damen sanctiemaatregelen tegen Rusland hebben overtreden. De directieleden worden vervolgd voor het leidinggeven aan "deze strafbare gedragingen", aldus het OM.

25 april '25 ( 8:43)

Totale overslag Rotterdamse haven in eerste kwartaal gedaald

In het eerste kwartaal van 2025 is de totale overslag in de haven van Rotterdam met 5,8% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg de overslag 103,7 miljoen ton, tegenover 110,1 miljoen ton in het eerste kwartaal van 2024. Dat meldt Port of Rotterdam.

24 april '25 (13:24)

Pilot: grotere schepen op deel Máximakanaal

Rijkswaterstaat is deze maand van start gegaan met een pilot op de vaarwegen tussen sluis Empel en de haven van Veghel. Het betreft de toelating van schepen met de afmetingen 110 x 11.45 m x maximaal 2 m diepgang. De vaarwegen zijn het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Dat meldt Rijkswaterstaat.

24 april '25 (10:41)

Havenondernemers vrezen vooral indirecte gevolgen beleid VS

Rotterdamse havenondernemers verwachten dat het handelsbeleid van de Verenigde Staten vooral indirect effect zal hebben. Dat melden ondernemersvereniging Deltalinqs en netwerkclub Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) op basis van een peiling. De ondernemers vrezen bijvoorbeeld stijgende inflatie en teruglopende wereldhandel.

22 april '25 (11:55)

Goederenoverslag haven Rotterdam gedaald

De goederenoverslag in de haven van Rotterdam is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken met een jaar eerder. Volgens Havenbedrijf Rotterdam ging het om een afname van de totale overslag met bijna 6 procent tot 103,7 miljoen ton door minder overslag van ijzererts, steenkool, ruwe olie en olieproducten. De Amerikaanse importheffingen op Europese goederen hebben volgens de haven nog geen effect gehad op de overslag.

18 april '25 (12:18)

Visserij voorrang boven windenergie in nieuwe plannen Noordzee

Het kabinet heeft ruimte gereserveerd voor 21 gigawatt aan windenergie op zee - minder dan eerder mogelijk leek. Dat komt doordat het belang van de visserij nadrukkelijk is meegewogen bij de keuze van nieuwe windenergiegebieden, meldt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag in de nieuwe ontwerpwijziging van het Programma Noordzee.