Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Verder herstel export, wel langere levertijden en tekorten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het herstel van de Nederlandse export van de coronacrisis is in juni verder doorgezet, maar bedrijven kampen wel steeds meer met lange levertijden en tekorten aan materialen en personeel. Daardoor komen de winstmarges onder druk te staan. Dat blijkt uit de maandelijkse Corona Monitor van kredietverzekeraar Atradius en de ondernemersvereniging voor handel en logistiek, evofenedex.

Volgens de onderzoekers kwam het percentage exportbedrijven dat zegt nog last te hebben van de naweeën van de coronacrisis voor het eerst iets onder de 40 procent uit. Dat is bijna een halvering ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020. Ook de verwachte negatieve impact voor de rest van dit jaar laat een dalende trend zien.

Daar staat tegenover dat bedrijven in toenemende mate kampen met verstoorde aanvoerlijnen en lange levertijden. Dat geldt voor 55 procent van de respondenten. Bij een vijfde is sprake van tekorten aan materialen en personeel. "Er is wel meer vraag, maar fabrieken kunnen die vraag op onderdelen niet aan en liggen soms zelfs gedeeltelijk stil", aldus Bart Jan Koopman, directeur bij evofenedex. "Als er al leveringen mogelijk zijn, dan zijn de tarieven van containers en luchtvracht geëxplodeerd. Over zee soms zelfs vertienvoudigd. Hierdoor staan marges onder druk en valt in enkele gevallen gewoonweg niet meer winstgevend te leveren."

Koopman zegt dat er nog steeds grote verschillen zijn te zien tussen branches, zoals in de mate van herstel. Ook zijn er door de verstoringen in de toeleveringsketen extra problemen bijgekomen. "Grotere bedrijven lijken daarbij wat sneller te herstellen dan kleinere ondernemingen. Mkb-bedrijven herkennen het beeld van herstel soms dan ook niet."

Hij roept de formerende partijen en het demissionaire kabinet daarom op aandacht te geven aan Nederland als handels- en productieland. "Export en import zijn van groot belang voor onze brede welvaart en voor de landen waarmee wij zaken doen. Dat vergt onderhoud, innovatie en investeringen, zoals dit ook gebeurt in de ons omringende landen."

Door: ANP

01 maart '24 (14:23)

Kabinet schaft vier nieuwe fregatten aan voor marine

Het kabinet gaat vier nieuwe oorlogsschepen (fregatten) aanschaffen voor de marine. Dat laat RTL Nieuws weten op hun website. Het gaat om het grootste maritieme project ooit. 

01 maart '24 (10:51)

Schip vaart tegen Willemsbrug Rotterdam, containers overboord

In Rotterdam is vanochtend een schip tegen de Willemsbrug aangevaren. Daarbij zijn een paar containers overboord gegooid. Dat meldt NOS. Er zijn geen gewonden geraakt.

28 februari '24 (12:51)

Gebruiksverbod dreigt voor verschillende historische zeilschepen

Verschillende historische zeilschepen hebben mogelijk voor 1 april niet de benodigde papieren om vanaf dan gebruikt te mogen worden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt woensdag dat de schippers van circa tachtig schepen zich nog niet hebben gemeld voor een verplicht aanvullend onderzoek, dat voor die datum afgerond moet zijn. Bij de onderzoeken die al wel zijn gedaan, bleken in verschillende gevallen kostbare reparaties nodig.

23 februari '24 ( 8:15)

Veel hogere verzekeringspremies voor vrachtschepen Rode Zee

De verzekeringspremies voor vrachtschepen in de Rode Zee zijn de afgelopen maanden omhooggeschoten door de aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen. De kosten voor containervervoer over zee, die al onder druk stonden door de stijgende vrachttarieven en langere alternatieve handelsroutes, lopen daardoor verder op.

21 februari '24 (11:35)

Eerste chemicaliëntanker met ondersteunende windvoortstuwing

Rederij Chemship heeft haar eerste schip met Wind Assisted Ship Propulsion in gebruik genomen. Daarmee is MT Chemical Challenger wereldwijd gezien de eerste chemicaliëntanker die met ondersteunende windvoortstuwing gaat varen. Dat meldt Port of Rotterdam.

20 februari '24 (13:30)

Havenbaas Rotterdam: situatie Rode Zee nu geen gevolgen voor overslag

Topman Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de situatie in de Rode Zee dit jaar effect heeft op de totale overslag in de Rotterdamse haven. Dat is mits de situatie daar niet verergert, benadrukt hij bij de presentatie van de jaarcijfers van de grootste haven van Europa.

19 februari '24 ( 9:51)

Marine vaart uit naar Noorwegen voor grootste NAVO-oefening

Twee schepen van de marine vertrekken maandag richting het noorden van Noorwegen om daar deel te nemen aan de oefening Nordic Response. Dat is een onderdeel van Steadfast Defender, de grootste NAVO-oefening sinds de Koude Oorlog.

16 februari '24 (11:00)

Douane vindt zeventig kilo cocaïne in Rotterdamse haven

De douane heeft woensdag 70 kilo cocaïne gevonden in de Rotterdamse haven, meldt het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag. Het gaat om een vondst van 50 kilo en een van 20 kilo. Beide partijen werden gevonden tussen fruit. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

15 februari '24 (16:45)

Rotterdamse haven kan volgens Deltalinqs niet zonder arbeidsmigranten

De haven van Rotterdam kan niet zonder arbeidsmigranten. Dat zegt Victor van der Chijs, voorzitter van Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied. Het is volgens hem "ontzettend lastig" voldoende mensen aan te trekken om de duizenden vacatures in de haven te vervullen. "Nederland moet ook in de toekomst arbeidsmigranten blijven verwelkomen."

15 februari '24 ( 8:30)

Grote brand bij raffinaderij Esso in Botlekgebied

In een gebouw op het terrein van de Esso-raffinaderij in het Rotterdamse Botlekgebied is in de nacht van woensdag op donderdag brand uitgebroken. Een woordvoerster van de veiligheidsregio spreekt van een zeer grote brand en de brandweer is met meerdere voertuigen uitgerukt om het vuur aan de Botlekweg te bestrijden.