Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Verder herstel export, wel langere levertijden en tekorten

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het herstel van de Nederlandse export van de coronacrisis is in juni verder doorgezet, maar bedrijven kampen wel steeds meer met lange levertijden en tekorten aan materialen en personeel. Daardoor komen de winstmarges onder druk te staan. Dat blijkt uit de maandelijkse Corona Monitor van kredietverzekeraar Atradius en de ondernemersvereniging voor handel en logistiek, evofenedex.

Volgens de onderzoekers kwam het percentage exportbedrijven dat zegt nog last te hebben van de naweeën van de coronacrisis voor het eerst iets onder de 40 procent uit. Dat is bijna een halvering ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020. Ook de verwachte negatieve impact voor de rest van dit jaar laat een dalende trend zien.

Daar staat tegenover dat bedrijven in toenemende mate kampen met verstoorde aanvoerlijnen en lange levertijden. Dat geldt voor 55 procent van de respondenten. Bij een vijfde is sprake van tekorten aan materialen en personeel. "Er is wel meer vraag, maar fabrieken kunnen die vraag op onderdelen niet aan en liggen soms zelfs gedeeltelijk stil", aldus Bart Jan Koopman, directeur bij evofenedex. "Als er al leveringen mogelijk zijn, dan zijn de tarieven van containers en luchtvracht geëxplodeerd. Over zee soms zelfs vertienvoudigd. Hierdoor staan marges onder druk en valt in enkele gevallen gewoonweg niet meer winstgevend te leveren."

Koopman zegt dat er nog steeds grote verschillen zijn te zien tussen branches, zoals in de mate van herstel. Ook zijn er door de verstoringen in de toeleveringsketen extra problemen bijgekomen. "Grotere bedrijven lijken daarbij wat sneller te herstellen dan kleinere ondernemingen. Mkb-bedrijven herkennen het beeld van herstel soms dan ook niet."

Hij roept de formerende partijen en het demissionaire kabinet daarom op aandacht te geven aan Nederland als handels- en productieland. "Export en import zijn van groot belang voor onze brede welvaart en voor de landen waarmee wij zaken doen. Dat vergt onderhoud, innovatie en investeringen, zoals dit ook gebeurt in de ons omringende landen."

Door: ANP

22 juli '24 (10:15)

Na hevige regen sluizen dicht en advies om niet te varen op de Vecht

Het Waterschap Vechtstromen heeft het advies gegeven voorlopig niet te varen op de Vecht. Na de hevige regenval van zondag in vooral het oosten van het land voert de rivier zoveel water af, dat de hoge snelheid van de stroming kan leiden tot gevaarlijke situaties.

19 juli '24 (13:00)

Rotterdamse haven weinig hinder van computerstoring

Het afwikkelen van de scheepvaart in de Rotterdamse haven ondervindt geen hinder van de computerstoring die wereldwijd voor problemen zorgt. Dat zegt het Havenbedrijf Rotterdam na een inventarisatie van de impact voor de grootste haven van Europa.

18 juli '24 (13:15)

Topman Havenbedrijf Rotterdam verwacht geen ernstig effect Rode Zee op overslag

Topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam verwacht niet dat de totale overslag in de Rotterdamse haven dit jaar "ernstig geraakt" wordt door de situatie in de Rode Zee. "Je ziet dat de markt zich aanpast aan de omstandigheden", licht Siemons toe. De totale overslag in de Rotterdamse haven is de eerste zes maanden vrijwel gelijk gebleven, maakte het Havenbedrijf donderdagochtend bekend. Wel steeg de overslag van containers met 4,2 procent.

18 juli '24 (12:45)

Reddingsdiensten roepen zwemmers op niet alleen water in te gaan

De KNRM en Reddingsbrigade Nederland roepen met de zomerse temperaturen zwemmers op niet alleen het water in te gaan. "We zien helaas toch nog vaak dat iemand alleen aan het zwemmen is en in de problemen komt", zegt een woordvoerder van de Reddingsbrigade. "Dan heb je een groot probleem, want vaak kan dan niemand hulp voor je halen of je komen redden." De reddingsdiensten adviseren samen met andere volwassenen te zwemmen of ergens verkoeling te zoeken waar toezicht is.

16 juli '24 ( 8:35)

Vanaf half oktober ruim halfjaar werkzaamheden aan Kooybrug

Van 14 oktober 2024 tot eind april 2025 en nog een week in de maand daarna wordt de Kooybrug in de N99 bij Den Helder grondig gerenoveerd. Aannemer VolkerWessels voert de werkzaamheden aan de ruim dertig jaar oude brug uit in opdracht van Rijkswaterstaat. Dat meldt Rijkswaterstaat.

12 juli '24 ( 8:56)

Eerste methanolschip van X-press Feeders gedoopt in Rotterdamse haven

In de haven van Rotterdam is deze week de Eco Maestro gedoopt. Dit is het eerste 'dual fuel' containerschip dat vaart op methanol. Rotterdam wordt de thuishaven van de in totaal veertien schepen van X-press Feeders uit Singapore. Dat meldt Port of Rotterdam.

09 juli '24 ( 7:15)

Veel minder cocaïne onderschept in zeehavens in eerste helft 2023

De douane heeft in de eerste zes maanden van dit jaar minder drugs in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is vooral fors minder cocaïne onderschept in Nederlandse zeehavens. Het gaat om 16.000 kilo, terwijl in het eerste half jaar van 2023 nog ruim 28.000 kilo werd gevonden. Voor de douane is dit een bewijs dat maatregelen om de import van drugs tegen te houden werken. Het zou hierdoor voor criminelen minder aantrekkelijk worden om drugs te smokkelen via Nederlandse havens.

05 juli '24 ( 6:50)

Iconen op het water in Het Scheepvaartmuseum tijdens Spelen

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Koninklijk Nederlands Watersportverbond (KNWV) en de Koninklijke Nederlandse Roeibond (KNRB) tijdens de Olympische Spelen ‘Iconen op het water’. Daarover bericht Het Scheepvaartmuseum.

02 juli '24 ( 6:45)

Minder drukte voor Nederlandse zeehavens in 2023

De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.

01 juli '24 (10:00)

Visdeurbel bij Weerdsluis in Utrecht klinkt vaker dan ooit

De visdeurbel bij de Weerdsluis in Utrecht heeft afgelopen voorjaar fors meer belangstelling gehad en is veel vaker ingedrukt dan in voorgaande jaren. Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië keken veel mensen naar de beelden van de onderwatercamera op visdeurbel.nl.