Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Partijprogramma's: scheepvaart moet duurzamer en af van belastingvoordeel

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
De verkiezingen zijn begonnen en de eerste stemmen zijn inmiddels uitgebracht. Heb je de gang naar het stembureau nog niet gemaakt en ben je benieuwd hoe de politieke partijen denken over scheepvaart in Nederland? De redactie van de Nationale Transportgids biedt overzicht en zette de standpunten van de bekendste partijen op rij.

Voor dit overzicht keek de redactie van de Nationale Transportgids naar de partijen die op dit moment al zetels hebben in de Tweede Kamer. Partijen die geen standpunt over wegtransport hebben geformuleerd in het verkiezingsprogramma staan onderaan vermeld.

CDA

  • Het CDA wil in Europa afspraken maken over de verdere verduurzaming van de scheepvaart, bijvoorbeeld over het gebruik van walstroom tijdens het verblijf in havens.
  • Een transparantere marktordening met meer onderhandelingskracht voor de schipper en hogere tarieven die meer in verhouding staan tot de investeringen die schippers doen.
  • Er moet een bijdrage komen van de binnenvaart voor het terugdringen van de stikstofuitstoot.

D66

  • Het subsidiëren van schonere scheepsmotoren voor binnenvaartschepen.
  • Realiseren van walstroomvoorzieningen voor zee- en binnenvaartschepen op strategisch logische plekken in Europa.
  • Afspraken met de Rijnlanden moeten worden aangepast om accijns te kunnen heffen op binnenvaart en een prijs te vragen voor (lucht)vervuiling. Daarnaast verplichten we in de binnenvaart een verlaging van de CO2-uitstoot van tenminste 40 procent per kilometer in 2030.

VVD

  • Goede verbindingen voor de binnenvaart. Hiervoor sluiten de bedientijden van sluizen en bruggen beter op elkaar en op het (spoor-)wegverkeer aan.
  • Verschuiven van goederenvervoer van de weg naar het water en het spoor. Hierdoor vermindert de druk op het wegennet.

GroenLinks

  • GroenLinks wil samen met de scheepvaart investeren in walstroom en elektrische binnenvaart stimuleren.
  • De zeevaart moet gaan voldoen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs.

ChristenUnie

  • Er komt een plan om de vaarwegen in de toekomst bij een lagere waterstand bevaarbaar te houden.
  • Bij vervanging worden bruggen verhoogd om de vierlaagscontainervaart te faciliteren op de Twentekanalen, de Maas en het Amsterdam-Rijnkanaal. De zeesluis bij Delfzijl wordt verbreed en verlengd zodat dit geen flessenhals meer is in de binnenvaartroute Lemmer-Delfzijl.
  • Het Rijk neemt het initiatief om samen met decentrale overheden en de sector een goed landelijk ligplaatsbeleid te ontwikkelen voor zowel overnachters als schepen die langer blijven liggen.

Partij voor de Dieren

  • De Partij voor de Dieren wil stoppen met belastingvoordelen voor de scheepvaart.
  • De binnenvaart moet een beter alternatief worden voor het vervoer over de weg.
  • De scheepvaart moeten een flinke CO2-belasting betalen.

SGP

  • Het vaarwegennet moet optimaal zijn. Daarom dient achterstallig onderhoud te worden uitgevoerd en moeten capaciteitsknelpunten, zoals bij de Volkeraksluizen en bij Grave, aangepakt worden.
  • Het Rijk moet er, samen met de provincies, voor zorgen dat er meer (langdurige) ligplaatsen voor binnenvaartschepen komen.
  • Er moeten voldoende ontgassingsinstallaties beschikbaar komen. Het helpt als de afgevangen en verwerkte gassen niet langer als afvalproduct bestempeld worden.

PvdA

  • Scheepvaart draagt bij aan CO2-reductie. Nederland voert, samen met andere landen, een kerosinebelasting in en beprijst milieuschade.
  • Binnenvaartschepen krijgen strengere uitstootnormen.

PVV, DENK, SP, FvD en 50PLUS hebben geen standpunten in hun verkiezingsprogramma over de scheepvaart.

Ben je er nog niet over uit op welke partij je wilt stemmen in de Tweede Kamerverkiezingen? Dan kun je bijvoorbeeld de StemWijzer of het Kieskompas invullen.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: Verkiezingsprogramma’s politieke partijen

11 juli '25 (15:04)

Tepsa neemt terminal van Global Energy Storage over

Tepsa, een onafhankelijke exploitant van opslagterminals voor vloeibare bulkgoederen, heeft een terminal in de Europoort overgenomen van Global Energy Storage (GES). Deze terminal beschikt over een opslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare aan ontwikkelbare grond. De locatie biedt diepzee toegang en is aangesloten op spoor- en pijpleidingnetwerken. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 juli '25 (11:59)

Vrouw op boot trekt pistool bij ruzie met voorbijganger

Een vrouw op een boot op de Nieuwe Meer in Amsterdam Nieuw-West heeft donderdagmiddag een pistool getrokken. Ze had ruzie met een passagier van een andere boot en begon diegene te bedreigen. Inmiddels heeft de politie de vrouw aangehouden en meegenomen. Nu blijkt dat het helemaal niet om een echt pistool ging. Dit meldt de Telegraaf.

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.

09 juli '25 (14:04)

Honderden miljoenen overheidssteun voor scheepsbouwer Damen

Scheepsbouwer Damen Naval krijgt 270 miljoen euro aan overheidsgelden om ernstige financiële problemen te voorkomen. Het bedrijf kampt met vertraging bij de bouw van zes Duitse fregatten in opdracht van de Duitse marine. Bij het niet halen van de gestelde deadlines, betaalt de opdrachtgever niet. Het project moet zo’n 7 miljard euro opleveren. Damen Naval heeft ook een Nederlandse Defensie-opdrachten lopen en daarom is het belangrijk dat het bedrijf niet omvalt. Dit meldt NOS.

08 juli '25 (14:01)

Schipper watertaxi kan zich ongeluk niet herinneren

De schipper van watertaxi Stormloper kan zich de aanvaring met de snelboot Tiger op de Waddenzee niet herinneren. Hij lijdt aan een vorm van geheugenverlies. Dit bleek dinsdag bij de start van de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee op 21 oktober 2022, die vier opvarenden het leven kostte.

08 juli '25 ( 8:46)

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkage

Vanwege lekkage in het bediengebouw zijn de zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries gestremd. De alternatieve vaarroutes lopen via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Dat leidt voor de scheepvaart tot veel extra reistijd. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

08 juli '25 ( 8:01)

Zaak aanvaring Waddenzee van start

Twee families maken gebruik van hun spreekrecht tijdens de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee. De zaak tegen de twee schippers van de snelboot en de watertaxi begint dinsdag in de rechtbank in Leeuwarden.

07 juli '25 (12:16)

Dienstregeling Middenkolk Oranjesluizen volledig hervat

Sinds vrijdag 4 juli 2025 is de Middenkolk van de Oranjesluizen weer normaal in gebruik. Deze wordt weer bediend volgens de dienstregeling. Dat meldt Rijkswaterstaat.