Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Havenbedrijf Rotterdam start proef met 'slimme bolder' op de Maasvlakte

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Op de kade van de Hutchison Ports ECT Delta terminal op de Maasvlakte, heeft het Havenbedrijf Rotterdam  in samenwerking met Straatman BV bij wijze van proef een zogenoemde ‘slimme bolder’ geïnstalleerd. Doordat de bolder de kracht van de trossen meet, kan niet alleen de veiligheid real time in de gaten worden gehouden, maar ontstaat ook meer inzicht in welke schepen aan welke kade kunnen liggen. De proef past in het beleid om met behulp van digitalisering de haven efficiënter en veiliger te maken. Dit meldt Port of Rotterdam.

Meten van troskrachten is tot nu toe niet mogelijk. Bij het ontbreken van exacte meetgegevens van afgemeerde schepen wordt daarom uitgegaan van de maximale belasting van schepen op trossen en kademuren. Door verschil in lokale situaties wijken de werkelijke krachten af. De slimme bolder kan helpen daar een beter inzicht in te krijgen.

Als er kracht komt te staan op een bolder, beweegt deze minimaal. Een sensor legt die gemeten kracht vast en verstuurt die direct naar het Havenbedrijf Rotterdam. Voorafgaand aan de installatie van de slimme bolder, is deze succesvol getest op een testbank in Zwijndrecht.

Slimme sensoren

Het Havenbedrijf Rotterdam is gespecialiseerd in het onderhouden en aanleggen van kademuren. Het beheert tachtig kilometer kademuur en 200 kilometer oeverglooiing. Daarbij maakt het gebruik van data. Zo werden in veel kades sensoren geplaatst, waardoor is bewezen dat kademuren veel langer meegaan dan tot op heden werd aangenomen. Dankzij dat onderzoek zijn inmiddels de Europese normen voor bouwconstructies aangepast. De proef met de slimme bolder past in deze reeks maatregelen om met behulp van digitalisering efficiënter om te gaan met zeer kapitaalkrachtige assets als kademuren.

Door: Nationale Transportgids

11 juli '25 (15:04)

Tepsa neemt terminal van Global Energy Storage over

Tepsa, een onafhankelijke exploitant van opslagterminals voor vloeibare bulkgoederen, heeft een terminal in de Europoort overgenomen van Global Energy Storage (GES). Deze terminal beschikt over een opslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare aan ontwikkelbare grond. De locatie biedt diepzee toegang en is aangesloten op spoor- en pijpleidingnetwerken. Dat meldt Port of Rotterdam.

11 juli '25 (11:59)

Vrouw op boot trekt pistool bij ruzie met voorbijganger

Een vrouw op een boot op de Nieuwe Meer in Amsterdam Nieuw-West heeft donderdagmiddag een pistool getrokken. Ze had ruzie met een passagier van een andere boot en begon diegene te bedreigen. Inmiddels heeft de politie de vrouw aangehouden en meegenomen. Nu blijkt dat het helemaal niet om een echt pistool ging. Dit meldt de Telegraaf.

11 juli '25 ( 8:05)

Provincie Noord-Holland gaat zelf weer sluizen en bruggen bedienen

De provincie Noord-Holland neemt de bediening, planning en sturing van al haar bruggen en sluizen per 1 november 2025 weer in eigen hand. Sinds 2020 is dit al het geval voor de bediening van bruggen en sluizen op afstand. Vanaf 1 november is het provinciepersoneel ook op de bedienhuisjes van bruggen, pontjes en sluizen te vinden. Daarover bericht de provincie Noord-Holland.

10 juli '25 ( 3:25)

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken. Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

09 juli '25 (15:20)

Tientallen kilo's cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

De douane heeft dinsdag 92 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven, met een straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. De drugs werden gevonden in twee containers die op hetzelfde schip stonden. De partij is inmiddels vernietigd.

09 juli '25 (14:04)

Honderden miljoenen overheidssteun voor scheepsbouwer Damen

Scheepsbouwer Damen Naval krijgt 270 miljoen euro aan overheidsgelden om ernstige financiële problemen te voorkomen. Het bedrijf kampt met vertraging bij de bouw van zes Duitse fregatten in opdracht van de Duitse marine. Bij het niet halen van de gestelde deadlines, betaalt de opdrachtgever niet. Het project moet zo’n 7 miljard euro opleveren. Damen Naval heeft ook een Nederlandse Defensie-opdrachten lopen en daarom is het belangrijk dat het bedrijf niet omvalt. Dit meldt NOS.

08 juli '25 (14:01)

Schipper watertaxi kan zich ongeluk niet herinneren

De schipper van watertaxi Stormloper kan zich de aanvaring met de snelboot Tiger op de Waddenzee niet herinneren. Hij lijdt aan een vorm van geheugenverlies. Dit bleek dinsdag bij de start van de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee op 21 oktober 2022, die vier opvarenden het leven kostte.

08 juli '25 ( 8:46)

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkage

Vanwege lekkage in het bediengebouw zijn de zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries gestremd. De alternatieve vaarroutes lopen via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Dat leidt voor de scheepvaart tot veel extra reistijd. Daarover bericht Rijkswaterstaat.

08 juli '25 ( 8:01)

Zaak aanvaring Waddenzee van start

Twee families maken gebruik van hun spreekrecht tijdens de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee. De zaak tegen de twee schippers van de snelboot en de watertaxi begint dinsdag in de rechtbank in Leeuwarden.

07 juli '25 (12:16)

Dienstregeling Middenkolk Oranjesluizen volledig hervat

Sinds vrijdag 4 juli 2025 is de Middenkolk van de Oranjesluizen weer normaal in gebruik. Deze wordt weer bediend volgens de dienstregeling. Dat meldt Rijkswaterstaat.