Normal_trein_binnenkant

Er zijn steeds meer treinen nodig, maar ondertussen raakt het spoor daardoor ook steeds voller. Om te zorgen dat het plafond van de vervoerscapaciteit voorlopig nog niet bereikt wordt gaat ProRail tests uitvoeren met automatisch bestuurbare treinen. Dat doen ze in combinatie met Arriva op een traject in de provincie Groningen. Dit meldt ProRail.

ATO

Automatic Train Operation (ATO) heeft een aantal voordelen die de efficiëntie op het spoor kunnen verbeteren. Door geautomatiseerd rijden kunnen treinen op een veilige manier dicht op elkaar rijden, waardoor er meer treinen op hetzelfde stukje spoor kunnen rijden. Daarnaast rijden de automatisch bestuurde treinen gelijkmatiger en daardoor duurzamer: ze kosten minder energie. Bovendien zorgt ATO ook voor meer punctualiteit; treinritten worden voorspelbaarder en betrouwbaarder en zijn stipter op tijd.

Meten is weten

ProRail wil weten hoe nauwkeurig de automatisch bestuurbare trein daadwerkelijk is en hoe het zit met het energieverbruik. Daarom wordt er op het traject tussen Groningen en Buitenpost getest met automatisch rijden. Als deze tests positief verlopen kan er getest worden met een trein die daadwerkelijk personen vervoert. Daarmee hoopt ProRail er achter te komen hoe reizigers ATO ervaren.

Door: Nationale Transportgids