Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Directie KLM kritisch op mogelijk nog hogere havengelden Schiphol

Door ANP
schedule 3 min
location_on [xx]km
Directie KLM kritisch op mogelijk nog hogere havengelden Schiphol
KLM-directeuren Marjan Rintel en Erik Swelheim zijn kritisch op het mogelijk verder verhogen van de zogeheten havengelden op Schiphol. De thuisluchthaven van luchtvaartmaatschappij KLM wil de komende jaren flink investeren in vernieuwing en onderhoud. Maar om die investeringen te dekken, zal de luchthaven een beroep moeten doen op luchtvaartmaatschappijen, voor wie de tarieven mogelijk zullen stijgen. Met hogere prijzen voor vliegtickets tot gevolg.

Schiphol wil tot 2027 in totaal 3 miljard euro investeren. Dat geld gaat bijvoorbeeld naar het bouwen van extra bagagehallen, maar ook naar de aanschaf van tilhulpen en andere apparatuur om bagageafhandelaars fysiek te ontlasten. Dat is belangrijk, vindt financieel directeur Swelheim. "Wij zijn voor het investeren in Schiphol, zodat het product beter wordt voor de klant. Dat doen we zelf ook, maar ook op de grond moet alles goed geregeld zijn."

Tarieven flink gestegen

De afgelopen jaren zijn de tarieven voor airlines al flink gestegen, stijgingen die KLM zelfs tot aan de rechter heeft aangevochten. Zo loopt er nog een procedure bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Ook werd eerder al een klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder vond de prijsstijgingen echter redelijk, omdat Schiphol maatregelen had genomen om te herstellen van de coronacrisis.

Concurrerend kunnen blijven

"Wat voor ons belangrijk is, is dat de infrastructuur op orde komt", zegt Rintel. "Maar de havengelden zijn nu al op een niveau waarmee Schiphol in de top zit ten opzichte van andere luchthavens. We moeten wel concurrerend kunnen blijven", aldus de topvrouw. De gesprekken over de tarieven in de periode 2025 tot 2027 beginnen binnenkort.

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.

10 september '24 ( 8:43)

KLM Cityhopper naar Valencia voor The Aviation Challenge

Een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag 5 september 2024 vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport gevlogen voor The Aviation Challenge. Daarover bericht KLM.

10 september '24 ( 6:00)

Geheime archiefstukken Bijlmervliegramp na decennia openbaar

Nabestaanden en andere belangstellenden krijgen 32 jaar na de Bijlmervliegramp inzage in archiefstukken over de dodelijke vliegtuigcrash. Een deel van het tot dusver geheime archief wordt openbaar. Over de ramp leven nog altijd vragen en is in het verleden veel gespeculeerd.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.

09 september '24 (11:45)

Ook op Schiphol leggen schoonmakers 24 uur het werk neer

Schoonmakers in heel het land hebben maandag het werk neergelegd omdat ze een betere regeling willen om eerder met hun baan te kunnen stoppen. Volgens FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd. De vakbond heeft opgeroepen om 24 uur lang te staken, vanaf 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen hun werk hebben neergelegd, weet de bestuurder nog niet.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.