Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Luchtvaartmaatschappijen halen doel nul CO2-uitstoot waarschijnlijk niet

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Luchtvaartmaatschappijen halen doel nul CO2-uitstoot waarschijnlijk niet
Luchtvaartmaatschappijen maken weinig kans om de milieudoelstelling van nul CO2-uitstoot te halen. Dat schrijven analisten van onderzoeks- en kredietbeoordelingsbureau Scope Ratings in een rapport over de sector. De grootste uitdaging van luchtvaartmaatschappijen is daarbij het vinden van een vervangende vliegtuigbrandstof voor kerosine, die verantwoordelijk is voor de grote CO2-voetafdruk van de sector.

Er bestaat nog geen vervangende brandstof van voldoende kwantiteit of kwaliteit om de huidige vloot van commerciële vliegtuigen in de lucht te houden. En zonder een onverwachte technologische doorbraak zal het waarschijnlijk nog jaren, zo niet decennia, duren voordat een vervanging voor kerosine beschikbaar komt.

CO2-uitstoot 

De luchtvaartsector is momenteel verantwoordelijk voor 2,4 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Veel luchtvaartmaatschappijen streven in lijn met het EU-beleid naar nul CO2-uitstoot tegen 2050 en hebben tussentijdse doelstellingen die een forse vermindering van de uitstoot nastreven. Luchtvaartmaatschappijen zijn daarbij sterk afhankelijk van energiebedrijven, vliegtuigbouwers en motorfabrikanten om de nodige technologie te leveren om de uitstoot te verminderen.

Duurzame vliegtuigbrandstof 

Om hun verplichtingen na te komen zetten luchtvaartmaatschappijen zwaar in op alternatieve duurzame vliegtuigbrandstof. De impact daarvan op de uitstoot van de sector zal volgens Scope op de korte tot middellange termijn echter marginaal zijn. Tot nu toe zijn er investeringen gedaan om de jaarlijkse productie van duurzame vliegtuigbrandstof uit te breiden tot slechts 5 miljard in 2025 van de huidige 125 miljoen liter. Met effectieve stimuleringsmaatregelen van de overheid kan de productie tegen 2030 oplopen tot 30 miljard liter. Volgens Scope is er echter een productie van jaarlijks 449 miljard liter nodig om aan de vraag te voldoen.

Alternatieve duurzame vliegtuigbrandstof heeft als voordeel dat het geschikt is voor bestaande vliegtuigmotoren. Maar het is duur en kost meer dan twee keer zoveel als normale vliegtuigbrandstof. Nieuwe technologieën zoals waterstof-aangedreven en elektrische vliegtuigen zullen waarschijnlijk niet voor 2040 beschikbaar zijn en kunnen mogelijk alleen worden gebruikt voor korte vluchten. Ongeveer 80 procent van de CO2-uitstoot van de luchtvaart wordt echter uitgestoten door vluchten van meer dan 1500 kilometer waarvoor geen praktisch alternatief vervoermiddel bestaat zonder aanzienlijk langere reistijden.

Door: ANP 

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.