Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Airbus gaat waterstofaandrijving vliegtuigen testen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Vliegtuigbouwer Airbus gaat een vliegtuig dat wordt aangedreven door waterstof testen. Dat doet de Europese onderneming in samenwerking met de Frans-Amerikaanse motorenfabrikant CFM International, een samenwerking tussen Safran en General Electric en 's werelds grootste fabrikant van straalmotoren. De kosten voor het project werden niet bekendgemaakt.

De vliegtuigbouwer is van plan een speciaal aangepaste versie van de huidige generatie motoren te monteren aan de achterkant van een A380 superjumbo testtoestel. Airbus leverde zijn laatste A380 in december af. De vliegtuigmaker liet de Europese Unie vorig jaar weten dat de meeste vliegtuigen tot ten minste 2050 op traditionele straalmotoren zullen vliegen.

Evengoed denkt Airbus dat het onderzoek nu een basis zal leggen voor nieuwe technologie die waarschijnlijk een rol zal spelen in de volgende generatie grotere vliegtuigen. Maar ook dat er nieuwe technologie zal komen voor kleine vliegtuigen die zo'n 50 tot 100 mensen vervoeren. Airbus zei eerder dat het een klein "ZEROe" passagiersvliegtuig zal produceren die op waterstof vliegt. Het toestel moet in 2035 in gebruik worden genomen.

Duurzame vliegtuigbrandstoffen

In tegenstelling tot Airbus zet de Amerikaanse concurrent Boeing nog niet heel erg in op waterstof. De Amerikanen leggen meer de nadruk op de duurzame vliegtuigbrandstoffen SAF bij de verduurzamingsopgave waar de luchtvaart voor staat.

Om de demonstratiemotor te bouwen, zal CFM een bestaande motor geschikt moeten maken voor de hogere temperaturen en snelheid waarmee waterstof verbrandt. Een alternatief dat wordt overwogen, is het gebruik van waterstof die brandstofcellen aandrijven. Die zetten op hun beurt elektrische motoren in beweging. Airbus onderzoekt zowel brandstofceltechnologie als waterstofverbranding. In 2025 wil het bedrijf ook een definitieve keuze maken voor zijn ZEROe-project.

Door: ANP

02 mei '24 (11:15)

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete om 'groenwassen'

Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.