Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Luchthavens zien geen noodzaak om met lege vliegtuigen te vliegen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchthavens zien geen noodzaak om met lege vliegtuigen te vliegen
Er is helemaal geen noodzaak om lege vliegtuigen te laten vliegen om zo landingsrechten te behouden. Dat zegt luchthavenkoepel ACI Europe in een reactie op de ophef die ontstond toen bekend werd dat Lufthansa-dochter Brussels Airlines 3000 vluchten had uitgevoerd zonder passagiers. Lufthansa Group had zelfs 18.000 lege vluchten uitgevoerd.

Waar luchtvaartmaatschappijen normaal gesproken 80 procent van hun start- en landingsrechten, ook wel bekend als slots, moeten gebruiken om ze niet te verliezen, is dat voor deze winter door de Europese Commissie verlaagd tot 50 procent, benadrukt ACI Europe. De luchthavenkoepel gaat daarmee achter de commissie staan die dat ook al aangaf.

Als om wat voor reden dan ook 50 procent niet haalbaar is, is er ook nog een uitzondering mogelijk, stelt ACI Europe. Die kan aangevraagd worden als vluchten naar een bepaalde bestemming niet rendabel zijn vanwege reisverboden en -beperkingen zoals verplichte quarantaines of isolatiemaatregelen.

Impact op het milieu

Directeur Olivier Jankovic van de koepelorganisatie meent dat de berichten over de zogeheten spookvluchten de luchtvaartsector veel kwaad doet. De kritiek richt zich namelijk vooral op de enorme impact op het milieu, een thema waar de luchtvaart sowieso mee worstelt.

Milieubeweging Greenpeace noemt de lege vluchten dan ook "absurd" en heeft het over "een nieuw dieptepunt voor de sector die met overheidssteun overeind gehouden wordt". Campagneleider Klimaat Maarten de Zeeuw wil dat de overheid een plan maakt voor minder vluchten, "zodat klimaat, mensen en natuur minder beschadigd worden door de luchtvaart".

Leger dan normaal

KLM en Transavia geven desgevraagd aan geen "spookvluchten" uit te voeren. Wel kan het voorkomen dat sommige vluchten leger zijn dan normaal.

Overigens zijn er ook nog andere redenen voor luchtvaartmaatschappijen om vluchten uit te voeren zonder passagiers. Zo moeten alle piloten wel aan de benodigde vlieguren komen om hun brevet te houden.

Door: ANP

01 juli '25 (11:09)

Aantal passagiers budgetmaatschappijen verdrievoudigd in twintig jaar

Het aantal passagiers dat met een budgetvliegtuigmaatschappij zoals Ryanair en easyJet vliegt, is in twintig jaar verdrievoudigd. In 2024 reisden 27,8 miljoen passagiers van of naar een Nederlandse luchthaven met een budgetmaatschappij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is drie keer zoveel als de 9,3 miljoen passagiers in 2004.

01 juli '25 (10:11)

Aantal reizigers met budgetmaatschappij verdrievoudigd sinds 2004

Steeds meer Nederlanders stappen op het vliegtuig met een budgetmaatschappij. In 2024 vlogen 27,8 miljoen passagiers via een prijsvechter van of naar een Nederlandse luchthaven. Twintig jaar geleden waren dat er nog maar 9,3 miljoen. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

28 juni '25 (11:21)

Transavia ontvangt tiende Airbus A321neo: exit voor Boeing 737

Transavia heeft de tiende Airbus A321neo in ontvangst genomen. Dit vliegtuig landde vrijdag 27 juni 2025 omstreeks 18.00 uur op Schiphol en maakte ’s avonds al de eerste commerciële vlucht naar Mallorca. Dat meldt Transavia.

27 juni '25 (22:21)

Provincie: vliegveld Maastricht Aachen Airport niet in de buurt van faillissement

Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA) staat niet op punt van omvallen en zit daar ook niet tegenaan, zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De luchthaven ten noorden van Maastricht sloot vorig jaar af met 11,5 miljoen euro verlies, fors meer dan in 2023.

27 juni '25 (22:21)

KLM wil met loonbod vakbonden tegemoetkomen

Luchtvaartmaatschappij KLM wil met een loonbod de vakbonden tegemoetkomen. KLM zegt de nullijn los te zullen laten en nodigt alle tien vakbonden uit voor een zogenoemd multi-overleg op 2 juli waar over vier cao's gesproken wordt. Dat overleg zal dan gaan over loon en looptijd, twee onderwerpen die voor al deze cao's relevant zijn, aldus KLM.

26 juni '25 ( 1:59)

Rechter verbiedt 24 uursstaking KLM-personeel op Schiphol

Grondpersoneel van KLM mag zaterdag niet 24 uur lang staken, oordeelt de rechtbank in Haarlem. Vakbonden FNV en CNV kondigden de actie op Schiphol aan om hun eisen voor koopkrachtbehoud kracht bij te zetten. KLM spande een kort geding aan omdat de luchtvaartmaatschappij de actie te ver vindt gaan. De rechter oordeelt dat de staking te ingrijpend is door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan.

25 juni '25 (14:14)

Van Zanen: bijna driehonderd drones uit lucht gehaald rond NAVO-top

Tot nu toe zijn er in de dagen rond de NAVO-top in Den Haag bijna driehonderd drones uit de lucht gehaald. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen tijdens een werkbezoek dat hij deed met demissionair staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman. Ze namen een kijkje op locaties in de hofstad waar speciale eenheden van Defensie drones uit de lucht halen.

25 juni '25 ( 8:51)

Opnieuw problemen op spoor bij Schiphol: nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

24 juni '25 (11:03)

FNV kondigt staking aan bij grondpersoneel KLM

Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

24 juni '25 (11:03)

Groter jaarverlies voor Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport heeft over 2024 een groter verlies geleden dan een jaar eerder. De hoeveelheid via de lucht vervoerde vracht liep terug en het aantal passagiers groeide slechts minimaal ten opzichte van 2023, het jaar waarin de luchthaven acht weken gesloten was voor vliegverkeer door de baanrenovatie.