Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

FNV: Schiphol moet maatregelen tegen ultrafijnstof nemen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Werkgevers op Schiphol moeten maatregelen nemen om werknemers te beschermen tegen de blootstelling aan ultrafijnstof. Die oproep doet vakbond FNV na een rapport van de Gezondheidsraad. Daarin staat dat Nederland meer moet doen om de uitstoot van ultrafijnstof terug te dringen en te zorgen dat mensen er minder aan worden blootgesteld. De vakbond wijst in het bijzonder naar de passage waarin naar de luchtvaart en Schiphol wordt gewezen.

Ultrafijnstof bestaat uit deeltjes die kleiner zijn dan 0,1 micrometer, oftewel een tienduizendste van een millimeter. Zulke minieme deeltjes kunnen namelijk heel schadelijk zijn voor de gezondheid, niet alleen van volwassenen en kinderen, maar ook van foetussen. De deeltjes komen vooral voor in de buurt van vliegvelden, langs wegen, bij de scheepvaart en bij fabrieken. Daar zou de uitstoot dan ook moeten worden beperkt, zegt de Gezondheidsraad. Zo zou het kabinet kunnen besluiten om het zwavelgehalte in vliegtuigbrandstof te verlagen. Verder adviseert de raad om ultrafijnstof beter te meten.

Volgens FNV is het zaak dat niet alleen onderzoek naar de gevolgen van de blootstelling wordt gedaan rondom Schiphol, maar ook bij het personeel op de luchthaven. Daarbij zou er ook te weinig aandacht zijn voor voorlichting over de risico's. Ook zouden werknemers onvoldoende beschermd zijn tegen ultrafijnstof.

Vuurlinie

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong benadrukt als het gaat om ultrafijnstof dat werknemers van Schiphol in de vuurlinie staan. Dan gaat het onder andere om langdurige blootstelling, maar ook kortdurende piekbelasting bij startende en aankomend vliegverkeer. "Wat doet Schiphol zelf aan dit probleem?", aldus Jong. "Die vraag wordt nu al jarenlang onder het tapijt geveegd. Dat kan niet langer."

Schiphol zegt in een reactie voortdurend bezig te zijn met verduurzaming en het creëren van een goede werkplek. "Het terugdringen van alle uitstoot, inclusief ultrafijnstof, is daarin cruciaal. Dit advies benadrukt de urgentie daarvan", aldus de luchthaven in een verklaring.

Schiphol kwam in 2019 al met een plan om de uitstoot van ultrafijnstof terug te dringen. Daarbij wil het luchthavenbedrijf tegen 2030 emissievrij zijn. Om meer duidelijkheid te krijgen over de hoeveelheid en concentraties ultrafijnstof op de luchthaven doet TNO hier in opdracht van Schiphol onderzoek naar. Binnenkort verschijnen de resultaten. "Die informatie helpt ons nog gerichter te werk te gaan", aldus Schiphol.

Door: ANP

01 juli '25 (11:09)

Aantal passagiers budgetmaatschappijen verdrievoudigd in twintig jaar

Het aantal passagiers dat met een budgetvliegtuigmaatschappij zoals Ryanair en easyJet vliegt, is in twintig jaar verdrievoudigd. In 2024 reisden 27,8 miljoen passagiers van of naar een Nederlandse luchthaven met een budgetmaatschappij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is drie keer zoveel als de 9,3 miljoen passagiers in 2004.

01 juli '25 (10:11)

Aantal reizigers met budgetmaatschappij verdrievoudigd sinds 2004

Steeds meer Nederlanders stappen op het vliegtuig met een budgetmaatschappij. In 2024 vlogen 27,8 miljoen passagiers via een prijsvechter van of naar een Nederlandse luchthaven. Twintig jaar geleden waren dat er nog maar 9,3 miljoen. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

28 juni '25 (11:21)

Transavia ontvangt tiende Airbus A321neo: exit voor Boeing 737

Transavia heeft de tiende Airbus A321neo in ontvangst genomen. Dit vliegtuig landde vrijdag 27 juni 2025 omstreeks 18.00 uur op Schiphol en maakte ’s avonds al de eerste commerciële vlucht naar Mallorca. Dat meldt Transavia.

27 juni '25 (22:21)

Provincie: vliegveld Maastricht Aachen Airport niet in de buurt van faillissement

Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA) staat niet op punt van omvallen en zit daar ook niet tegenaan, zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De luchthaven ten noorden van Maastricht sloot vorig jaar af met 11,5 miljoen euro verlies, fors meer dan in 2023.

27 juni '25 (22:21)

KLM wil met loonbod vakbonden tegemoetkomen

Luchtvaartmaatschappij KLM wil met een loonbod de vakbonden tegemoetkomen. KLM zegt de nullijn los te zullen laten en nodigt alle tien vakbonden uit voor een zogenoemd multi-overleg op 2 juli waar over vier cao's gesproken wordt. Dat overleg zal dan gaan over loon en looptijd, twee onderwerpen die voor al deze cao's relevant zijn, aldus KLM.

26 juni '25 ( 1:59)

Rechter verbiedt 24 uursstaking KLM-personeel op Schiphol

Grondpersoneel van KLM mag zaterdag niet 24 uur lang staken, oordeelt de rechtbank in Haarlem. Vakbonden FNV en CNV kondigden de actie op Schiphol aan om hun eisen voor koopkrachtbehoud kracht bij te zetten. KLM spande een kort geding aan omdat de luchtvaartmaatschappij de actie te ver vindt gaan. De rechter oordeelt dat de staking te ingrijpend is door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan.

25 juni '25 (14:14)

Van Zanen: bijna driehonderd drones uit lucht gehaald rond NAVO-top

Tot nu toe zijn er in de dagen rond de NAVO-top in Den Haag bijna driehonderd drones uit de lucht gehaald. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen tijdens een werkbezoek dat hij deed met demissionair staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman. Ze namen een kijkje op locaties in de hofstad waar speciale eenheden van Defensie drones uit de lucht halen.

25 juni '25 ( 8:51)

Opnieuw problemen op spoor bij Schiphol: nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

24 juni '25 (11:03)

FNV kondigt staking aan bij grondpersoneel KLM

Het grondpersoneel van KLM staakt zaterdag 24 uur lang, heeft vakbond FNV aangekondigd. Daardoor dreigen dan veel vluchten uit te vallen, omdat bijvoorbeeld koffers niet in vliegtuigen geladen kunnen worden.

24 juni '25 (11:03)

Groter jaarverlies voor Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport heeft over 2024 een groter verlies geleden dan een jaar eerder. De hoeveelheid via de lucht vervoerde vracht liep terug en het aantal passagiers groeide slechts minimaal ten opzichte van 2023, het jaar waarin de luchthaven acht weken gesloten was voor vliegverkeer door de baanrenovatie.