Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Miljoenenbonus topman AF-KLM kan niet worden tegengehouden

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
De Nederlandse regering is er opnieuw niet in geslaagd een bonus ter waarde van 2 miljoen euro voor topman Ben Smith van Air France-KLM tegen te houden. Op de aandeelhoudersvergadering stemde een meerderheid in met het beloningsbeleid van het luchtvaartconcern. Daaronder valt ook de door demissionair minister Wopke Hoekstra gehekelde aandelenbonus. Vorig jaar haalde verzet uit Den Haag ook al niets uit.

De in Nederland omstreden bonus is een langetermijnbeloning. Smith ontvangt het aandelenpakket pas in 2023 als Air France-KLM bepaalde financiële, duurzame en andere doelen heeft gehaald. Smith verlaagde zijn vaste salaris vanaf maart 2020 wel met 25 procent tot 744.000 euro wegens de coronacrisis en zag af van zijn jaarbonus.

Minister van Financiën Hoekstra meldde eerder deze maand iedere vorm van bonussen voor de top van het bedrijf af te wijzen. Wegens de coronacrisis ontving Air France-KLM miljarden aan overheidssteun, verloren veel werknemers hun baan en moesten andere medewerkers salaris inleveren. Een variabele beloning voor Smith is volgens het kabinet daarom ongepast.

Bonus topman AirFrance-KLM nog niet zeker

In totaal stemde een minderheid van net geen 23 procent van de aandeelhouders op de vergadering tegen het beloningsbeleid voor 2020. De Nederlandse staat, met een belang van 9,3 procent in Air France-KLM, stemde ook tegen de beloningsvoorstellen voor 2021. Daarin maakt Smith weer kans op de toewijzing van 2 miljoen euro aan aandelen.

Het is overigens lang niet zeker dat Smith zijn aandelenbonus voor 2020 uiteindelijk krijgt. De daarvoor opgestelde doelstellingen blijven door de coronacrisis mogelijk buiten bereik. Bovendien worden de aandelen pas uitgekeerd als Air France-KLM minstens driekwart van de onlangs toezegde kapitaalsteun heeft terugbetaald, zoals de Europese Commissie eist.

Miljardenverlies

Air France-KLM leed door het instorten van de internationale luchtvaart een miljardenverlies in 2020. Het bedrijf kreeg van de Nederlandse en Franse overheid vorig jaar 10,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties om een bankroet af te wenden. Dit jaar zegde Parijs nog eens 4 miljard euro aan steun toe, waaronder de aankoop van 1 miljard euro aan nieuwe aandelen van het luchtvaartbedrijf.

Financieel topman Frédéric Gagey waarschuwde dat dit nog niet genoeg is voor een gezonde balans. De luchtvaartgroep heeft nog altijd een negatief eigen vermogen, dus zijn nieuwe kapitaalinjecties nodig. Air France-KLM vroeg aandeelhouders daarom met succes toestemming om tot maximaal 2,6 miljard euro aan kapitaal op te halen via eventuele nieuwe aandelenuitgiften, wat hoger is dan een eerder plafond.

Door: ANP

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.