Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Stevige gesprekken over luchthaventarieven Schiphol

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het vaststellen van de nieuwe haventarieven op Schiphol zorgt voor frictie tussen de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen. Schiphol ziet zich genoodzaakt de tarieven te verhogen om het gat in de begroting te dichten die de coronacrisis veroorzaakte. De maatschappijen noemen het onacceptabel dat de luchthavenuitbater de rekening voor de coronacrisis naar de maatschappijen doorschuift. Het Financieele Dagblad berichtte eerder over de kwestie.

Volgens Schiphol ligt er inderdaad een voorstel om de tarieven te verhogen. Percentages gaf Schiphol niet. Volgens het FD zou Schiphol de tarieven in de komende jaren stapsgewijs met 40 procent willen ophogen. Belangengroep van luchtvaartmaatschappijen Barin overweegt een gang naar de rechter.

Schiphol praat momenteel met maatschappijen over de verhoging. Maatschappijen hebben tot 13 oktober de tijd om zienswijzen in te dienen. Per 31 oktober moeten de tarieven vastgesteld worden. Die gaan dan per 1 april volgend jaar in.

Havengelden

Een woordvoerder van Schiphol benadrukt dat de luchthaven door de coronacrisis 1,6 miljard euro aan voornamelijk havengelden is misgelopen. De luchthaven heeft alles in het werk gesteld om de kosten te drukken. Ook kon Schiphol rekenen op coronasteun van de overheid. Dit alles is niet genoeg gebleken om het gat in de begroting te dichten.

Op basis van geraamde inkomsten uit havengelden reserveert Schiphol geld voor het op peil houden van de dienstverlening. Dan gaat het onder meer om onderhoud aan startbanen, pieren en terminals. Vaak als er geld te veel in rekening wordt gebracht, wordt dit met de maatschappijen verrekent. Nu is het andersom.

Andere knooppunten

In de voorbije jaren zijn er geregeld sterk wisselende tarieven gehanteerd. Deze gingen in 2011 bijvoorbeeld nog met 11,6 procent omlaag. In 2019 ging het om een stijging met 10,7 procent.

Schiphol is in vergelijking met andere grote knooppunten als Heathrow in Londen en Parijs-Charles de Gaulle een stuk goedkoper. Ook na een verhoging met 40 procent zou Londen nog duurder zijn. In vergelijking met de grootste luchthaven van Parijs zou Schiphol nu nog 30 procent goedkoper zijn.

Door: ANP

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.