Normal_vdlooy3b

De eerste MAN truck die officieel door Den Engelsen Bedrijfswagens werd afgeleverd, is een rijk uitgeruste 500 pk TGX voor Van de Looy uit Oirschot. Het in nationale en internationale RMO (Rijdende Melk Ontvangst) gespecialiseerde bedrijf heeft een sterke positie in deze nichemarkt. “Daarbij zijn kwaliteit en motivatie van de chauffeur cruciaal, vandaar inmiddels de keuze voor een grote, compleet uitgeruste cabine en een dikke motor. En natuurlijk de kwaliteit van de auto en de service van de dealer, waar wij in een vol continubedrijf als het onze dag en nacht op moeten kunnen rekenen.” Aldus Frank van de Looy. 

Zoals de meeste RMO-rijders begon Franks vader in 1956 naast zijn boerenbedrijf met het ophalen van bussen melk bij de boeren in en rond Oirschot. Eerst met paard en wagen, daarna met de trekker voor de platte kar. “In de jaren zeventig kwam de eerste vrachtwagen. Een Saviem bakwagen, gekocht bij Theo Vullings”, herinnert Frank zich. Inmiddels bestaat de vloot uit 18 trekker-oplegger combinaties, op twee na allemaal MANs. De nieuwste aanwinst is een 18.500 TGX met lederen interieur, adaptive cruise control, stand-airco en nog tal van extra’s. Het is bovendien de eerste in de vloot met een motorvermogen van 368 kW (500 pk). “Hij is voor de oudste chauffeur, die inmiddels 43 jaar bij ons rijdt en ooit begon op de Saviem. Als je zo lang in dienst ben, mag je wel lederen bekleding”, lacht Frank.

Wensen van de chauffeurs

Frank van de Looy was dik tevreden over de MAN TGS’en met smalle cabine, die de vloot nu nog domineren. “De compactere cabine is op smalle wegen en boerenerven ideaal. Maar de chauffeurs wilden toch de grote cabine met stahoogte, wat meer luxe en meer pk’s”, legt Frank uit. “In ons werk is de kwaliteit en motivatie van chauffeur heel belangrijk.” Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het vervoer van biologische koe-, geiten- en schapenmelk. Hoewel de RMO vroeger vooral regionaal georiënteerd was, zijn de combinaties van Van de Looy te vinden van Texel tot in Oostende en van Groningen tot in de Duitse Eifel. De gemiddelde jaarkilometrages liggen rond de 150.000 km en chauffeurs zijn vaak een hele week onderweg. “In dit werk goede chauffeurs vinden en houden is misschien wel de grootste uitdaging. En dan is goed materieel heel belangrijk”, verklaart Frank de keuze voor de dikke MAN 18.500 TGX met alles er op en er aan.

Door: Nationale Transportgids

Foto: Den Engelsen Bedrijfswagens