Van Leuken zand- en grinthandel kiest bewust voor Scania

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Zand- en grinthandel meldt Scania.

“Dat hoge dak en de standairco is niet echt gebruikelijk bij ons,” vertelt Thijs van Leuken. “Het is nog niet voorgekomen, maar als het moet, kan de chauffeur nu ook comfortabel overnachten in de auto. Dat maakt het voertuig veelzijdig inzetbaar.” Thijs is de zoon van mede-eigenaar Theo van Leuken die het bedrijf samen runt met zijn zwager Gerry Martens. Hoewel hij helemaal vertrouwd is met de zaak van zijn vader, werkt hij er niet. “Ik kan overal kan bijspringen, ook op de truck. Maar ik ben piloot van beroep. Ik zit dus wel in het transport maar vervoer normaal gesproken toeristen op de bekende groene stoelen. Alleen valt er momenteel vanwege de pandemie even wat minder te vliegen dus help ik mijn vader wat vaker.”

Uitstekende relatie

Van de elf trucks in het bedrijf zijn er acht een Scania. Volgens Thijs komt dat vanwege de uitstekende relatie die Van Leuken heeft met de dealer in Veghel. “Dat gaat al ver terug. Wij rijden ook graag met het merk omdat wij zien dat Scania een heel betrouwbare truck bouwt die een robuust chassis combineert met een laag eigengewicht. Ook de 410 pk sterke SCR-only motor pakt bij onze inzet qua verbruik en prestaties goed uit. Wij hebben vanwege de aard van ons werk relatief veel leegkilometers. We hebben dus de uitdaging dat we de helft van de tijd goed 40 of 50 ton moeten kunnen trekken maar de andere helft die pk’s niet nodig hebben. In dat plaatje hebben we met 410 pk een goede balans.”

Zand en grint

Van Leuken rijdt namelijk met in totaal zes Scania’s G410 veel zand en grint vanuit de winplaatsen, die doorgaans net over de grens in Duitsland liggen. “Zo zitten we veel rond Goch en dat is vanaf onze standplaats iets meer dan één uur rijden. Daarom is dat lage eigengewicht zo belangrijk. Want die dertig kilometer Duitsland in, maakt elke rit tot internationaal transport en dus maar veertig ton. Met de combinatie Scania G410 en een Schmitz kippertrailer met een lichtgewicht bak, houden we de optimale payload over.”

Door: Nationale Transportgids