Logicx zet drie nieuwe Scania’s in voor repatriëring

Door Redactie Nationale Transportgids
4 min
Logicx, een dochteronderneming van de ANWB heeft deze maand drie nieuwe Scania’s in gebruik genomen. Twee Scania P410 met een laag dak en één Scania R410 met een hoog dak. Het bedrijf helpt gestrande berijders aan vervangend vervoer en zorgt tevens voor berging en transport. Dit meldt Scania.

“De Logicx-organisatie bestaat uit twee onderdelen: één tak zorgt voor vervangend vervoer en kan in hoogseizoen over een vloot van wel 3.500 voertuigen beschikken. De andere, waar deze trucks voor zijn, is Logicx Berging BV met negen vestigingen in het land” vertelt Hans Palmen. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de aankoop van trucks. “De honderd trucks binnen Logicx Berging zorgen niet alleen voor het bergen van gestrande of verongelukte voertuigen, maar ook voor de repatriëring daarvan, ook vanuit het buitenland.”

Dat Logicx voor Scania kiest, is het resultaat van een zeer zorgvuldig aanschafproces. “Wij maken eerst een shortlist en nodigden dan twee merken uit een offerte te maken. Dan rekenen we de hele businesscase door. Daarbij kijken we zeker niet alleen naar de aanschafprijs, maar vooral naar de TCO. En uiteraard begint alles er mee hoe het voertuig voldoet aan onze eisen, hoe de verwachte uptime is. En dan telt ook de chauffeur mee. Ik zal niet zeggen dat die mag kiezen. Maar er zijn in de praktijk maar weinig chauffeurs die iets tegen een Scania hebben.”

P-cabine

Bij Logicx bleek dat de Scania P410 truck met een laag dak en slaapcabine heel goed binnen het plaatje paste voor nationaal transport. “Wij willen met sommige van onze voertuigen minimaal negen auto’s kunnen verplaatsen. Intern noemen we dat een negenlader. Daarbij moet je over het dak laden. Het blijkt dat de Scania P-cabine daar het beste scoort. Daarmee is het mogelijk een voertuig te configureren waarmee de chauffeur snel, makkelijk en veilig, kan laden en lossen. En dat zonder extra aanpassingen aan de cabine.”

“De Scania R410 heeft een hoog dak en is als achtlader een truck waarmee we op het buitenland rijden,”vertelt Palmen. “De drie trucks gaan in de service bij Scania Nuth.”

Door: Nationale Transportgids