De Zwaluw Logistiek breidt uit met XXL-warehouse op Maasvlakte 2

Door Redactie Nationale Transportgids
4 min
Logistiek dienstverlener De Zwaluw Logistiek b.v. uit Oosterblokker gaat de activiteiten verbreden met een nieuwe locatie op Maasvlakte 2. Op deze plek in de Rotterdamse haven bouwt het bedrijf een hypermodern XXL-warehouse volgens het SmartLog concept. Dit meldt De Zwaluw Logistiek.

De investering in Europa’s grootste haven en belangrijkste en snelgroeiende logistieke knooppunt voor binnenkomende containerstromen ten behoeve van het Europese achterland, is een belangrijke stap voor de onderneming. Hierbij kan zij haar huidige, en nieuwe klanten, beter en efficiënter bedienen doordat de locatie midden tussen alle grote containerterminals ligt, alwaar op een afstand van slechts enkele honderden meters meer dan 12 miljoen containers (TEU) per jaar worden overgeslagen.

Geen beperkingen

Het strategische besluit is genomen omdat het voor importeurs van container gebonden lading belangrijke voordelen biedt opslag te hebben in een wereldhaven als Rotterdam, waar geen beperkingen gelden qua scheepsgrootte en de aan-en afvoertijden beduidend korter zijn dan andere havens. Dit geeft de mogelijkheid inkomende stromen te centraliseren, een snellere afhandeling te realiseren en de logistieke kosten te verminderen.

CO2-uitstoot verminderen

Ook geeft deze locatie voor klanten van het bedrijf verdere voordelen door meer keuzemogelijkheden qua transportmodaliteiten (LZV-truck, binnenvaart en trein). Tegelijk wordt de CO2-uitstoot verminderd door het voorkomen van onnodige vrachtwagenkilometers, daar de locatie direct naast de containerterminals ligt en transport direct naar de eindbestemming plaatsvindt vanuit deze locatie. De aanvoer kilometers zijn hierdoor verwaarloosbaar en de afvoer kilometers volgen altijd de kortste weg.

Verdere CO2-reductie wordt gerealiseerd door de mogelijkheid om LZV/Eco-combi’s en Super Eco-combi’s in te zetten op bepaalde routes. Het SmartLog distributiecentrum is ook volledig CO2 neutraal en wekt energie op door de zonnepanelen op het dak.

De bouw van het pand gaat volgend jaar van start en opent in de zomer van 2022.

Door: Nationale Transportgids