Van den Berg Transport kiest voor Scania R450

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Van den Berg Transport uit Reek heeft afgelopen week zijn eerste Scania in gebruik genomen. Het gaat om een rondom luchtgeveerde R450 met een hoog dak en een hydraulische pomp voor het heffen van de kieptrailer. Eigenaar Petro van den Berg koos voor Scania vanwege het verbruik en de uitstraling van het voertuig. Dit meldt Scania.

“Met inmiddels vijf trucks zijn wij in twintig jaar tijd uitgegroeid van de typische universele local hero naar een transportbedrijf dat zich steeds meer specialiseert in een aantal richtingen,” vertelt Van den Berg. “Onze corebusiness is steeds meer het verzorgen van de aan- en afvoerlogistiek bij het onderhoud aan het spoor. Dat doen we in opdracht van de aannemers. Wij vervoeren daarvoor onder andere bielzen, spoorstaven, zand, porfier en ballast. Dat laatste hebben we zelf op voorraad. Vaak komt er ook wat straatwerk en afrastering bij kijken en dat kunnen wij meteen meenemen. Dat maakt ons tot een breed inzetbare partner.”

Ruimte in de cabine

“Als je een algemene noemer wilt plakken op wat wij doen, is het we doorgaans nationaal werken. En, waar het om het spoor gaat, vaak in weekenden en ’s nachts.” Dat geldt niet voor de nieuwe Scania. Want die komt voor de drieassige kiepende schroottrailer. “Die rijdt voornamelijk overdag. Dat wij voor dat werk voor een R cabine met een hoog dak gekozen hebben, komt puur vanwege het feit dat onze chauffeur toch geregeld drie dagen in de week van huis is. Dan is een beetje ruimte wel lekker. Evenals de standairco die we hebben meebesteld. En verder vonden we de uitstraling enorm passen bij ons bedrijf.”

Lager verbruik

Wat Van den Berg vooral triggerde om voor het eerst een Scania te kopen, is het verbruik. “We hebben hier eerst een week met een demo gereden om te kijken wat zo’n 450 pk SCR-only motor bij ons in de praktijk doet. Nou, de chauffeur zag hem direct helemaal zitten. Wat mij echt verraste, was hoeveel minder diesel de Scania verbruikte vergeleken bij mijn andere voertuigen. En ook het contact met de dealer was bijzonder hartelijk. Dan wordt het al gauw een optelsom: goede verbruikscijfers, prettige dealer en een gelukkige chauffeur.

De rondom luchtgeveerde auto heeft een 9 tons vooras. “Normaal hebben wij geen luchtvering nodig, maar het comfort is wel heel goed. We gaan zo’n 125.000 kilometer per jaar met deze auto doen. Dus denken we hem zo’n vijf jaar te houden.”

Door: Nationale Transportgids