Vrachtwagens met zonnepanelen doen praktijktest

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
In de komende weken gaan tien vrachtwagens de weg op die uitgerust zijn met zonnepanelen. Het gaat om een praktijktest van het project Solar on Top waarvoor het Nederlandse bedrijf IM Efficiency zonnepanelen ontwikkelde. De panelen worden niet gebruikt om mee te rijden, maar dienen voor het opwekken van elektriciteit die de chauffeur gebruikt voor de airco of bijvoorbeeld om zijn laptop op te laden. Dit meldt NOS.

Martijn Ildiz, ceo van IM Efficiency, legt uit: "Met deze praktijktest van het project Solar on Top willen we de laatste kinderziektes eruit halen." Zo wordt onder andere onderzocht of de panelen het ook goed doen als ze op een bewegende ondergrond, zoals een vrachtwagen.

Zoals gezegd wordt de stroom die wordt opgewekt door de panelen niet gebruikt als alternatief voor de diesel, maar voor gebruik in de cabine. Bijvoorbeeld voor het zetten van koffie, het inschakelen van de airco, het opladen een laptop of om tv te kunnen kijken. Op dit moment wordt daar nog diesel voor gebruikt die vervolgens wordt omgezet in elektriciteit.

Terugverdienen

Vos Logistics is een van de transportbedrijven die meedoet met de proef. Het bedrijf heeft meer dan 1200 vrachtwagen en ziet wel heil in het plan. Volgens Eveline Vermeulen, duurzaamheidsmanager bij het bedrijf, zijn veel van hun wagens geschikt om zonne-energie mee op te wekken. "Een trailer gaat tot twintig jaar mee, sommige wat korter, maar de kosten haal je er prima uit. Binnen een jaar of drie is het al terugverdiend." Als de proef succesvol is, gaat het bedrijf er zeker mee aan de slag. "We ondersteunen veel verschillende duurzaamheidsinitiatieven. We vinden dat zelf belangrijk, maar ook voor onze klanten wordt duurzaamheid steeds belangrijker, die vragen er ook echt om."

Eerste stap

Ook Transport en Logistiek Nederland is enthousiast over de proef, maar ziet het wel als eerste stap. De brancheorganisatie is van mening dat ook de uitstoot tijdens het rijden flink naar beneden moet. Er zitten nog veel haken en ogen aan alle verschillende opties die er nu zijn of worden ontwikkeld, zoals waterstof, elektrisch rijden of LNG (vloeibaar aardgas). En dat terwijl de sector zich wel realiseert dat de klimaatdoelen steeds dichterbij komen.

Zodra de testfase achter de rug is wil IM Efficiency in november echt beginnen met vrachtwagens die voorzien zijn van zonnepanelen.

Door: Nationale Transportgids