Offline informatiebronnen het vaakst gebruikt bij aanschaf e-bike

Door Redactie Nationale Transportgids
3 min
Consumenten maken het meest gebruik van offline bronnen voordat ze een e-bike aanschaffen. De fysieke winkel speelt hierin een belangrijke rol, blijkt uit onderzoek van GfK. Dit meldt het onderzoeksbureau. 

Bij de aanschaf van een e-bike oriënteert de consument zich uitgebreid. Er worden veel verschillende soorten informatiebronnen geraadpleegd voordat men een definitieve keuze maakt. De fysieke winkel is de meest geraadpleegde informatiebron. Opvallend genoeg gevolgd door het inwinnen van informatie bij vrienden, familie of bekenden. Ruim 35 procent maakt hier gebruik van, direct gevolgd door het internet.

Proefrit e-bike

Een proefrit is belangrijk bij de aanschaf van een e-bike. Bijna 80 procent van de kopers die een fysieke winkel bezoeken, maakt een proefrit. Dit verklaart ook het belang van de fysieke winkel, aldus GfK. 

Informatiebronnen meer gevarieerd dan in Nederland

Waar in Nederland de fysieke winkel ruim op nummer 1 staat in het oriëntatieproces, worden in België en vooral in Duitsland een gevarieerder palet aan informatiebronnen gebruikt. In deze landen is de fysieke winkel ook een belangrijk informatiepunt, maar minder belangrijk dan in Nederland. In Duitsland zijn vrienden, familie of bekenden zelfs een belangrijkere informatiebron, dan de fietsenwinkel. In alle drie de landen wordt de fysieke winkel vooral bezocht om een proefrit te maken. In Nederland en Duitsland maakt ongeveer 90 procent van de kopers een proefrit in een fysieke winkel.

Door: Nationale Transportgids