De Binnenring in Amsterdam wordt een doorgaande fiets- en ov-straat

Door Johanne Levinsky
2 min
De Binnenring in Amsterdam is meer dan zeven kilometer lang. Deze loopt van de Czaar Peterstraat via de Sarphatistraat, Weteringschans en Marnixstraat tot het Haarlemmerplein. Op deze route komt meer ruimte voor fietsers, openbaar vervoer en groen. Het wordt een doorgaande fiets- en ov-straat. Dat meldt de gemeente Amsterdam.

De verkeersveiligheid en ruimte voor fiets en tram zijn de belangrijkste redenen om de Binnenring te vernieuwen. De gemeente Amsterdam wil een herkenbare, veilige en aantrekkelijke route maken met waar mogelijk groen. Om die reden komt er een fietsstraat waar auto’s ‘te gast’ zijn (30 kilometer per uur) en komen er toegankelijke tramhaltes en zoveel mogelijk vrij liggende trambanen.

Westelijk deel van de route

Een groot deel van de Sarphatistraat, de Weteringschans en een aantal kruispunten langs deze route is al opnieuw ingericht. De komende jaren is vooral het westelijk deel van de route aan de beurt: de Weteringschans tussen Weteringcircuit en Leidseplein en de Marnixstaat. Ook wordt gewerkt op de Czaar Peterstraat en in het noordelijk deel van de Sarphatistraat.

2026 klaar

Het project Binnenring kent verschillende deelprojecten met elk een eigen planning. De gemeente Amsterdam verwacht dat het hele project in 2026 klaar is.

Door: Nationale Transportgids / Richard Heeres