GfK: E-bike markt groeit exponentieel in 2020, verkoop zet door
Opvallend is dat de Nederlandse consument meer heeft besteed aan een e-bike dan het jaar daarvoor. De gemiddelde prijs die men uitgeeft aan een e-bike is met ruim 10 procent gestegen naar €2.191. Daarnaast is ook te zien dat een groot deel van de huidige kopers aanvullende diensten afnemen. Hierbij kun je denken aan een onderhoudscontract, pechhulp of een verzekering. Zo sloot maar liefst 66 procent van de Nederlanders een anti-diefstal verzekering af bij de aanschaf van een e-bike.
Meer bewegen tijdens corona
De voornaamste reden voor consumenten om een e-bike aan te schaffen is “makkelijk lange afstanden kunnen leggen”. Het onderzoek toont ook aan dat men de e-bike steeds meer is gaan gebruiken om meer te bewegen. Gelet op de beperkte mogelijkheden om te sporten door COVID-19, is de e-bike hiermee een goed alternatief geworden om toch te blijven sporten. Gemiddeld fietst men zo’n 43 kilometer per week met de e-bike.
België en Duitsland
Het onderzoek laat duidelijk zien dat de Nederlandse e-bike markt volwassener is dan de Belgische en Duitse markt. Zo is de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike gaat aanschaffen een stuk groter dan in België en Duitsland. Daarnaast wordt de e-bike in Nederland ook meer gebruikt. Dertig procent van de potentiele e-bike kopers in Nederland heeft al een e-bike in hun bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en Belgie, waar respectievelijk 13 procent en 18 procent in het bezit is van een e-bike.
Door: Nationale Transportgids