Diepvriesvervoerder Bram van Tuyl de weg op met nieuwe Scania S450 4x2

Door Redactie Nationale Transportgids
4 min
Diepvriesvervoerder Bram van Tuyl uit Gameren nam recent twee nieuwe Scania S450 4x2 in gebruik. De voertuigen vervangen twee andere Scania’s die na 1,3 miljoen kilometer werden ingeruild. “Het verbruik en de totale TCO is goed, het is vaak de wens van de chauffeur en wij vinden het een premium product waarvan de uitstraling past bij ons bedrijf”, aldus John van Tuyl. Dit meldt Scania.  

Bram van Tuyl is een echt familiebedrijf. Vader Bram begon met het geconditioneerde vervoer in 1983. Inmiddels zitten zijn beide zoons John en Richard ook in de zaak. “Afgezien van een heel enkel ritje over de Alpen rijden wij voornamelijk diepvries in een straal van rond de 400 kilometer rond ons bedrijf”, geeft John tekst en uitleg. “Daarbij proberen wij wat iedere vervoerder wil: zo veel mogelijk volume vervoeren met zo min mogelijk kilometers. Daarom hebben wij veel geïnvesteerd in een vast netwerk van grote klanten zodat we heel vaak met diepvries opgaan én met weer andere diepvries terugkomen.”

Veel van huis

“Onze auto’s rijden gemiddeld 135.000 kilometer per jaar. De chauffeurs zijn dan ook veel van huis. Dat is één van de redenen om te kiezen voor de ruime S-cabine met vlakke vloer en het verhoogde dak. En waarom wij twee jaar geleden besloten hebben dat naast de standkachel en de ijskast, ook een standairco tot de standaard uitrusting behoort. Bij sommige merken moeten we dat achteraf laten inbouwen. Maar bij een Scania is dat keurig geïntegreerd in de auto. Verder kopen wij onze Scania’s altijd met een retarder en ACC voor optimale veiligheid. Daar reken wij ook het LED pakket toe.”

Aflevertraining

John waardeert de bijbehorende aflevertraining van Scania die meetelt voor de Code 95. “Ik heb die deze keer eens zelf gedaan. En ik was verbaasd hoeveel je daar leert. Het is ongelooflijk hoeveel een Scania kan en wat jij daar nog aan kan toevoegen. Dat was een welbestede dag want hoewel wij toch al redelijk letten op chauffeurskwaliteiten als uitrollen, anticiperen, stationair draaien en retardergebruik, kan dat altijd beter. Dat heb ik nu ook weer eens zelf ervaren en daar krijg je energie van.” 

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Scania / Hannie Verhoeven