Eerste Volvo FL Electric voor Oegema Transport

Door Redactie Nationale Transportgids
5 min
Oegema Transport heeft de eerste Volvo FL Electric in gebruik genomen. De truck wordt ingezet voor de B2C distributieactiviteiten die de transporteur uit Dedemsvaart verricht voor een grote Zweedse meubelfabrikant. Duurzaamheid staat voorop bij de keuze voor een zwaar elektrisch voertuig. Met de Volvo FL Electric verwacht Oegema 38 ton CO2 op jaarbasis te kunnen besparen. Dit meldt Volvo Trucks.

De Volvo FL Electric van Oegema Transport wordt ingezet voor distributietaken in Noord-Nederland. “Wij willen vooral ervaring opdoen met een elektrisch voertuig en zetten de truck daarom in op verschillende routes. Op deze manier kunnen we leren hoe we de truck optimaal kunnen gebruiken”, aldus Gerlof Oegema, werkplaatsdirecteur bij Oegema Transport.

De Volvo FL Electric is naast de zwaardere Volvo FE Electric de eerste zware truck die door een OEM in serie geproduceerd wordt. “Het gegeven dat Volvo de truck af fabriek kan leveren, is voor ons belangrijk. Zo krijgen we alle fabrieksgarantie en dat geeft ons zekerheid en totale ontzorging”, vervolgt Oegema.

Duurzaamheid en innovatie

Duurzaamheid was voor Oegema Transport de voornaamste reden om een elektrische truck in te zetten. “De Volvo FL Electric gaat rijden voor een grote Zweedse meubelfabrikant. Net als voor onze opdrachtgever staat duurzaamheid ook voor ons heel hoog in het vaandel. We zijn een innovatief bedrijf en passen graag de nieuwste technologieën toe”, licht Gerlof Oegema toe.

Ter voorbereiding op elektrische vrachtwagens, heeft Oegema in de afgelopen jaren ook de bedrijfsvoering verduurzaamd door middel van 8500 zonnepanelen op het dak van de vestiging. Hiermee verzorgt het bedrijf volledig haar eigen elektriciteit.

Actieradius voor distributieritten

De truck is voorzien van zes accu’s van 50 kW elk. Hiermee kan een actieradius van 250 km worden gehaald. Volvo Trucks Nederland heeft Oegema met de Volvo Electric Range Simulator bijgestaan in het plannen van enkele optimale routes. Oegema: “De berekende actieradius is voldoende voor onze dagelijkse regionale B2C distributieactiviteiten. Bovendien gaat het hier om relatief veel start-stop bewegingen. Tijdens het remmen laadt de truck ook weer op. Dus onze inzet is ideaal voor een elektrisch voertuig.”

Door: Nationale Transportgids