Van Nieuwenhuizen overhandigt eerste trekkerkenteken in Bergschenhoek

Door Redactie Nationale Transportgids
4 min
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) overhandigde vrijdag in Bergschenhoek symbolisch de eerste trekkerkentekenplaat. De plaat werd aangeboden aan Aldert van der Spek, directeur Van der Spek Groen, Grond en Infra. Voor landbouwvoertuigen die harder willen rijden dan de nu nog toegestane maximum snelheid van 25 kilometer per uur geldt, naast een registratieplicht, dat ze vanaf volgend jaar een kentekenplaat moeten hebben. Dit meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Nieuwe landbouwvoertuigen moeten vanaf 1 januari direct geregistreerd worden en een kentekenplaat voeren. Eigenaren van bestaande landbouwvoertuigen krijgen vanaf 1 januari 2021 een jaar de tijd om hun voertuig te registreren en het kenteken aan te vragen. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle geregistreerde landbouwvoertuigen in ons land, ongeacht hoe snel ze kunnen rijden, een kentekenplaat hebben.

Maximumsnelheid omhoog en APK-plicht

De registratie- en kentekenplaatplicht wordt gecombineerd met het verhogen van de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen. Die maximumsnelheid gaat, alleen als de constructie van het voertuig dat toelaat, van 25 naar 40 kilometer per uur.

In het belang van de verkeersveiligheid moeten landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen die 40 kilometer per uur of harder kunnen rijden ook APK-gekeurd worden. Die APK-plicht geldt vanaf 1 mei 2021.

Minister Cora van Nieuwenhuizen: "Ik ben erg blij dat we na jaren van overleg nu samen met de sector deze mijlpaal bereikt hebben. De snelheidsverhoging voor landbouwvoertuigen scheelt onder meer gevaarlijke inhaalmanoeuvres. Dat is echt goed nieuws voor de verkeersveiligheid. Door de registratie en het kenteken is bij diefstal of een verkeersongeluk bovendien makkelijk te achterhalen wie de rechtmatige eigenaar is van het voertuig."

Ook kenteken voor bouwvoertuigen

De registratie- en kentekenplaatplicht geldt straks niet alleen voor landbouwvoertuigen, maar ook voor machines met bestuurder die worden gebruikt voor de grond-, weg- en waterbouw en het groenonderhoud.

Vanaf vandaag start de RDW een campagne om de sector te wijzen op de veranderingen die er vanaf 1 januari 2021 aan komen. 

Door: Nationale Transportgids